Uppvärmning

Veldningsstatistik sökes, barrträd/lövträd

42 inlägg 7229 visningar 12 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Veldningsstatistik sökes, barrträd/lövträd

Suneland  
#826716 Siktar alltid på björk men ofta hamnar allt möjligt i vedhögen.. i år har det varit rekord i variation pga upprensning kring åkrarna.

Barr 20% löv 80%

Björk 25%
Sälg 20%
Hägg 10%
Al 5%
Asp 5%
Rönn 5%
Alm 5%
Ek 5%

Gran 10%
Tall 10%

Hade även med en halv kubiksäck Syren blandat med Äppelträd, dom brann låååångsamt. 🤣

Orsa  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#826755 Förut i någon tråd har naturligtvis ved diskuterats. Det jag fick med mig är att olika ved brinner olika, tjär/kådhalt är olika och beroende på detta samt pannans/ kaminens förbränning får man olika sot o tjärutfall. Brinntid är olika. Energiinnehåll är ganska lika. Obs energiinnehåll är loka i förhållande till vikt (densitet).
Jag är själv bara kamineldare och mest då björk. Annars:
Bakugn al.
Vedpanna som nödbackup till värmepump.
björk.
Verkstad pellets

Användarvisningsbild

Rossignol  
Orsa skrev:Förut i någon tråd har naturligtvis ved diskuterats. Det jag fick med mig är att olika ved brinner olika, tjär/kådhalt är olika och beroende på detta samt pannans/ kaminens förbränning får man olika sot o tjärutfall. Brinntid är olika. Energiinnehåll är ganska lika. Obs energiinnehåll är loka i förhållande till vikt (densitet).
Jag är själv bara kamineldare och mest då björk. Annars:
Bakugn al.
Vedpanna som nödbackup till värmepump.
björk.
Verkstad pellets

Är det någon speciell orsak till att du eldar med alved i bakugnen?

Användarvisningsbild

generationsskifte  
#826792 Första vintern jag eldar med vedpanna. Men där flyger allt i som skogen har att erbjuda. Men blir mest gran av torrträd som baggen tagit, men blir även en hel del björk. Likadant i vedspisen. Kakelugnen kör jag 100% björk.

#826800 Alved brinner som en kraftig jämn gasollåga, ger ljus och sprätter inte.

r93  
Orsa skrev:Alved brinner som en kraftig jämn gasollåga, ger ljus och sprätter inte.

Och innehåller inga otäcka saker som ger bismak på mat.

Användarvisningsbild

Rossignol  
r93 skrev:
Orsa skrev:Alved brinner som en kraftig jämn gasollåga, ger ljus och sprätter inte.

Finns det andra trädslag som ger bismaker?
Jag har en bakugn på min gård. Jag har aldrig hört talas om att man behöver använda en viss sorts ved. Men det kan bero på att det är väldigt länge sedan den användes.

r93  
Rossignol skrev:
r93 skrev:

Finns det andra trädslag som ger bismaker?
Jag har en bakugn på min gård. Jag har aldrig hört talas om att man behöver använda en viss sorts ved. Men det kan bero på att det är väldigt länge sedan den användes.

Barr skall inte användas, björkens näver ger även dålig smak.

hfab  
#826827 Här i byn används enbart björk i bakugnarna.
3 mil söderut är det enbart torrfura som gäller.

Och jag kan inte påstå att jag känner någon skillnad i smak (som kan härledas till ved)

1705144382_img_2962.jpeg

Ja, och andra jag vet vill ha gran fast det sprätter på kakorna. Så det är väl som det mesta. Lika mycket levnadsregler som folk.
Alved i min ugn på bilden

Brorsan  
#826881 Tjära i brännkammare och skorsten blir det inte av min gran och tall.
Gäller att elda för fullt med rätt drag.
Sotarn släppte ner och drog upp ett drag så var det klart.
Bra skorsten sa han, keramisk innertub D 200 mm jag byggde den 1996.
Pannan är ju sådär. Klurig att ställa in rätt, tryckande fläkt.
Kalmarpannan V30

Användarvisningsbild

Rossignol  
#826889 Att elda för fullt har jag lärt mig är bästa sättet för att undvika tjärbildning. Men moderna pannor har ju rökgasfläkt. Idén med de pannorna är att inte elda för fullt utan på en lagom nivå, genom att släppa in lagom med luft, för att pannan skall hinna ta till sig värmen i röken innan röken lämnar pannan. Hur blir det då med tjärbildning vid användning av den panntypen?

Passar det sämre att elda med barrved i pannor med rökglasfläkt?

Användarvisningsbild

Nyborg  
Rossignol skrev:Att elda för fullt har jag lärt mig är bästa sättet för att undvika tjärbildning. Men moderna pannor har ju rökgasfläkt. Idén med de pannorna är att inte elda för fullt utan på en lagom nivå, genom att släppa in lagom med luft, för att pannan skall hinna ta till sig värmen i röken innan röken lämnar pannan. Hur blir det då med tjärbildning vid användning av den panntypen?

Passar det sämre att elda med barrved i pannor med rökglasfläkt?

De pannor som har rökgasfläkt är oftast keramiska, blir en helt annan temperatur på förbränningen då.

jannee  
#826918 Ja det kan man inbilla sig.
Keramik + rökgasfläkt hjälper föga om du eldar rutten granved.
Trots underförbränning blir det ändå en massa sot/tjära på väggarna i pannan - egen erfarenhet.
Fick i stället skrapa och endast nyttja överförbränning på min Perifal.
Pannan fungerar PERFEKT med lövved framförallt med asp, den blir då kritvit inuti.
Enda nackdelen jag har är att trots dubbla cirkulationspumpar blir pannan för varm när man eldar för finkluven ved.
Rökgasfläkten nödstoppar - kanske helt ok, men den återstartar inte själv.

Användarvisningsbild

Rossignol  
jannee skrev:Ja det kan man inbilla sig.
Keramik + rökgasfläkt hjälper föga om du eldar rutten granved.
Trots underförbränning blir det ändå en massa sot/tjära på väggarna i pannan - egen erfarenhet.
Fick i stället skrapa och endast nyttja överförbränning på min Perifal.
Pannan fungerar PERFEKT med lövved framförallt med asp, den blir då kritvit inuti.
Enda nackdelen jag har är att trots dubbla cirkulationspumpar blir pannan för varm när man eldar för finkluven ved.
Rökgasfläkten nödstoppar - kanske helt ok, men den återstartar inte själv.

Det räckte inte med att elda med lövved för att bli av med tjäran?
Blir det mer tjära om granveden är rutten?

Annons:
Vreten skogsvagnar
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).