Vedmaskiner, flishuggar

Hur länge tror ni att en B20 kan gå?

62 inlägg 31129 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Hur länge tror ni att en B20 kan gå?

Dexxaz  
#82617 Att bygga en anläggning för att leverera el till nätet kostar nog mera än det smakar, men att bygga en för "husbehovsel" och kalla det reservkraftsanläggning borde vara rimligt.

I rent experimentsyfte kan man nog under begränsad tid bygga och utvärdera energieffektivitet hos gengas i småskalig drift, miljöpåverkan är ringa då utsläppen från en gengasmotor tydligen ska vara miljövänliga jämfört med en bensinmotor och med denna vinters elpriser skulle det vara intressant att utvärdera kostnad/arbetsinsats/vedåtgång per levererad kilowatt...

Kraftbolagen ställer ganska stora krav då en anläggning ska samköras med dom, en asynkronmotor som generator belastar nätet med reaktiv effekt och det finns mindre vattenkraftanläggningar som haft problem med detta.

Det finns Italienska trefasgeneratorer som har inbyggd reglering, har sett priser på runt 25" för 18KW..en sån skulle jag vara helnöjd med.
Sedan så är ju skattepolitiken i Sverige sån så att om du har egenproducerad el så ska du likaförbannat betala energiskatt för den......bygger jag en anläggning så får den finnas i gråzonen som ren reservkraft.

Ibland önskar jag att jag bodde uppe i lapphelv...t nånstans, långt borta från nyfiket folk och avundsjuka Svenssons..... 😈 😈

Trejon
Avatar Fallback

Re: Hur länge tror ni att en B20 kan gå?

dcdc  
#82625 anledningen att bygga nåt sånt här är ju att i första hand ska den ju bära sig själv och att man får knäppa storebror på näsan o säga det går att klara sig själv och ha lika komfortabelt. om man körde ut 700-1000kwh per dygn så skulle det ju vara mer än husbehovet (ca120kwh/dygn vintern) och då skulle man tjäna får helt enkelt forska i skatter o sånt innan man drar igång med bygga en 50 kw gengas. =)

Användarvisningsbild

Re: Hur länge tror ni att en B20 kan gå?

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#82634 Äsch, bygg en rejäl anläggning som du kan sköta rationellt med traktorinlastning av flis osv
sen säljer du överskottsel till nån granne som kan värma sin verkstad eller nåt med din ström
då kan du sälja för halva normalpriset, win/win.

Avatar Fallback

Re: Hur länge tror ni att en B20 kan gå?

axwell  
#82644 Om du har någon användning av massor med varmt vatten och vill köra din B20 så föreslår jag att du driver en s.k. Joules kalorimeter även kallad vattenbroms. Verkningsgraden i bromsen är så gott som 100%. Hur stor förlust det blir beror vilken kraftöverföring du kan bygga, och isoleringen av ledningar.
Vattenbromsen kan du bygga själv om du har lite mek. resurser. Kylarvattnet runt motorn skulle kunna öka energiåtervinningen med ca 200%.

Visst låter det som en evighetsmaskin, så otroligt effektiv att kraftvärmeverkens aktier kommer att störtdyka.



Trist bara att om du använde samma vedmängd i en vedpanna så skulle ge mer men mycket tråkigare energi.

Användarvisningsbild

Re: Hur länge tror ni att en B20 kan gå?

totte  
#82651 Problemet är kolvmotorns verkningsgrad som är mycket låg och som inte går att få upp över en viss gräns. Det är därför som kolvmotorer aldrig används för elproduktion annat än för reservelverk. Skall man få upp verkningsgraden på en bränsledriven motor så är det endast gasturbiner som gäller.

Det är ju emellertid inget argument mot att sätta igång ett trivsamt galet hemmaprojekt med gengas :grin:

Avatar Fallback

Re: Hur länge tror ni att en B20 kan gå?

axwell  
#82660
totte skrev:Problemet är kolvmotorns verkningsgrad som är mycket låg och som inte går att få upp över en viss gräns. Det är därför som kolvmotorer aldrig används för elproduktion annat än för reservelverk. Skall man få upp verkningsgraden på en bränsledriven motor så är det endast gasturbiner som gäller.


Det lilla problemet kan han reducera genom att ta tillvara kylarvattnets energi, där ligger det mesta av den låga verkningsgraden.

Användarvisningsbild

Re: Hur länge tror ni att en B20 kan gå?

totte  
#82673 Jo det har du ju rätt i, tänkte inte så långt :oops: Skyller på att kylan gör hjärnan trögare än vanligt :lol:

Avatar Fallback

Re: Hur länge tror ni att en B20 kan gå?

dcdc  
#82679 Jag tror det man är ute efter är att tillverka elström inte varmvatten i första taget. Tanken är ju att sälja ström till nätet på ett billigt sätt.

Avatar Fallback

Re: Hur länge tror ni att en B20 kan gå?

Robertberg  
#82683 Fast kan man ta tillvara på kylarvattnet och pumpa in det i tex sitt vattenburna värmesystem är det såklart ett plus, det gör ju maskineriet ännu mer effktivt.

Avatar Fallback

Re: Hur länge tror ni att en B20 kan gå?

Norrlänningen  
#82696 Jag skulle dra ut varmvattnet i en slinga under grusgången utanför huset, då slipper man skotta snön utanför bron. :D

   TS
Avatar Fallback

Re: Hur länge tror ni att en B20 kan gå?

Dexxaz  
#82714 "Trist bara att om du använde samma vedmängd i en vedpanna så skulle ge mer men mycket tråkigare energi."

Jag kan hitintills inte driva vare sig vedmaskiner,svetsar,torktumlarn eller TV:n på energin från en vedpanna den tid kilowattpriset ligger över två spänn vilket det snart gör om Elbolagen tillåts härja helt fritt.

Miljömupparna börjar att rekommendera raggsockor inomhus, jag gillar att ha det varmt,även vintertid när jag sätter mig i bilen.

Min elförbrukning ligger på mellan 15-20000 KWh/år beroende på hur jag jobbar,redan nu försöker man att snåla med tidur till belysningar motorvärmare och liknande och om man kunde kapa bort tiden nov-mars borde jag hamna runt 5000-6000KWh för resterande månader.

Då skulle elkostnaden återigen vara på en mycket rimlig nivå.

Dessutom har jag tillgång till en större mek/svets verkstad och är en "byasme",har 22 ha egen skog som behöver gallras,en gammal kall/dragig kåk och har jobbat ganska mycket på en elmek. verkstad i ungdomen.

Stödeldar i dagsläget ved i en vanlig gammal Eryl 5:a under kallaste perioden för att avlasta värmepump o borrhål,det sitter redan två 9KW elpatroner i pannan sen gammalt, har en liten kall gårdsverkstad man inte har råd att hålla värmen i nu....

Närmaste grannen bor tvåhundra meter bort, en ljuddämpad inbyggd bilmotor med jämn belastning borde inte störa bullermässigt.
Allt talar för att labba ihop ett testaggregat :P

Nöjet i att bygga/konstruera/pula är väl en ren bonus,det erkännes. :lol:

Dessutom är det intressant med lite alternativ energi, om en privatperson med ganska minimala resurser kan mer än halvera sin energikostnad på ett miljöriktigt sätt sänder det ganska tydliga signaler till elmaffian.

Användarvisningsbild

Re: Hur länge tror ni att en B20 kan gå?

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#82724 Låter kanon, kör i gång så blir du våran främste miljömupp på forumet direkt.
En fundering, Vad kostar en kwh om man tar den från ett dieselelverk, billigaste dieseln givetvis?

Avatar Fallback

Re: Hur länge tror ni att en B20 kan gå?

axwell  
#82737
Slurfi skrev:Låter kanon, kör i gång så blir du våran främste miljömupp på forumet direkt.
En fundering, Vad kostar en kwh om man tar den från ett dieselelverk, billigaste dieseln givetvis?


"Billigaste dieseln" kan jag inte priset på, räknar på 12 kr/l minus rabatt och moms (9.20), då skulle priset per kWh bli 2.55 kr med ett litet elverk på 4,5 kW.

Ett större skulle kunna producera mer bränsleeffektivt.

Användarvisningsbild

Re: Hur länge tror ni att en B20 kan gå?

trilla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#82743 Alltså varför kokar du inte bara vattnet och tar hand om kraften i en ångturbin? Att gå omvägen via ett gengasagregat och en gammal B20 tappar du ju en massa kraft på. Tror ni inte det finns en anledning att våra karftvärmeverk inte har stora gengasmotorer utan ångturbiner???
Förövrigt så är B20'ins förträfflighet vida överskattad. Vilken modern motor som hellst är bättre på nästan alla sätt och vis. Minns ni inte att man fick byta kammar och ringar högt och lågt då man höll på med dessa gammelbilar?

Avatar Fallback

Re: Hur länge tror ni att en B20 kan gå?

axwell  
#82757
trilla skrev:Alltså varför kokar du inte bara vattnet och tar hand om kraften i en ångturbin? Att gå omvägen via ett gengasagregat och en gammal B20 tappar du ju en massa kraft på. Tror ni inte det finns en anledning att våra karftvärmeverk inte har stora gengasmotorer utan ångturbiner???


Försök inte helt ta loven av experimentlusten, förutsättningen bygger ju på en lågbudget version. Har inte kollat hur många ångturbiner de har på blocket just nu.
Om resten av försöket lyckas går så bra som jag hoppas så finns det teknik att omvandla energin, framför allt i framtiden(till rimligare kostnad).

Elnätet är så styvt att det bör vara möjligt att ansluta även om frekvensen på den egna anläggningen inte är exakt 50.0 Hz.


http://www.nyteknik.se/nyheter/energi_m ... e64332.ece

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).