Inomgårdsmaskiner

Begagnad snöslunga

4 inlägg 2520 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Begagnad snöslunga

np519  
#826160 Hejsan,

jag är ny både här och i snöslungevärlden.
Håller på lite med motorsågar men inte i närheten av proffs. Bara för att jag tycker att det är skoj.

Men nu till problemet.... jag har idag en Alko 55e som bara krånglar när den behövs som mest. Så nu har jag bestämt mig att den ska bort och in ska en bättre snöslunga.

Så nu har jag några på kroken....
Jonsered ST 2019E enligt säljaren en maskin som inte har gått många timmar mest stått. Är som ny....även på bilderna...

En 15 år isch gammal canadiana på 8 hk - ser också bra ut och är helt felfri sägar säljaren

En Toro 826 ser också fin ut men säljaren svarar inte på meddelanden på blocket.

Vad skulle ni rekommendera till en person som har 3 bilsuppfart och en gång framför huset. Jag är så trött på skitsaker men vill inte köpa nytt.

Ni kan väl tala om varför ni tycker det ena och det andra. Motivera era svar.

Mvh
NP

TS
Trejon
Användarvisningsbild

Re: Begagnad snöslunga

HogbergetsVilma  
#826165 Har en canadiana 12hk tror jag det är med Briggs and Stratton motor med 12V elstart. Är nog från 80-tal skulle jag tro. Fungerat bra även om en maskin som är så gammal är sliten. Axeln för drivning har gått av och är ihopsvetsad, drivkedjan tror jag gått av någong gång också samt några lager är bytta. Monterat LED arbetsbelysning på den så man ser när man kör. Men stor maskin 81cm bred tror jag. Räcker med en körriktning för att få en fin bred gångväg.

Skaffade en ny då jag kom över en nästan oanvänd stiga Blizzard med techums 8hk(?) Elstart från 230VAC. 60cm bred. Glödlampsbelysning.

Använder hellst canadiana då den har diffad bakaxel och är mycket enklare och köra när man ska svänga. Aldrig varit problem med att ta sig fram med diffad bakaxel, snökedjor är alltid på. Stigan har stel bakaxel och det är bara drygt samt 230VAC elstart så drar för det mesta igång den om jag ska använda. Samt med LED belysning är Canadianan trevligare att köra med.

Kan väl nämna att vi brukar få 1-2m snö under en säsong så körs en hel del på en vinter.

Användarvisningsbild

HogbergetsVilma  
#826167 Tillägg, uppfart körs alltid av med traktor då det är ett himla meck att köra av med snöslunga. Fram och tillbaka hela tiden och ofta behöver man kasta snön två gånger om man har 2 eller fler parkeringar bredvid varandra och man vill att snön ska gå åt ett visst håll.

Användarvisningsbild

Tallberg  
#826202 Har själv en 20 år gammal Honda 927 som strular väldigt lite varje år. Den används till 150 m väg plus parkering mm i BD län. Att jämföra den mot en nästan ny Huskvarna st 427 som jag också använder/underhåller så väljer jag Hondan alla dagar i veckan. Har tidigare haft en Toro 828 som inte heller är i närheten av Hondas kvalitet.

Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).