Motorsåg och handhållet

Vad är bra att ha i huggarbältet?

410 inlägg 210845 visningar 61 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Vad är bra att ha i huggarbältet?

Torparn79  
#79862
Nisse Husberg skrev:
Ekhagas trädfällning skrev:Det såg lite smart ut, för visst har man försökt att slå av både en och två kvistar med saxen eller kroken. Och ibland slår man så både sax, hand och arm håller på att gå åt pipan.

Martin



He-he, det känns igen ...

farsan gjorde den åt mig för att jag skulle kunna hugga av missade kvistar med den i min tidiga huggarkarriär, att den sen är smidig att nyttja som brytjärn blev bara en bonus som jag upptäckte när jag såg köpevarianten i någon katalog nå´t år senare..

Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Vad är bra att ha i huggarbältet?

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#80113
Ekhagas trädfällning skrev:Det såg lite smart ut, för visst har man försökt att slå av både en och två kvistar med saxen eller kroken. Och ibland slår man så både sax, hand och arm håller på att gå åt pipan.

Min sax håller fortfarande men nog har både hand och arm legat illa till några gånger. Vi är tydligen många som fixar den sista grankvistningen på detta sättet :!:

Avatar Fallback

Re: Vad är bra att ha i huggarbältet?

Nolltax AB  
#80810 Trampjärn funkar om man vill peta omkull ett träd.
Vill trädet falla ej å jag vräker på mina 115 tunga så gnager järnet sönder fibrerna....
Bortkastat.Plastkilar då hellre.
Sax eller krok. Tungt lyft. Öppna tvenne saxar å greppa runt närmsta käft.
Hugg andra käften i virket å två krokar ni har. Armarna i kors nota bene....
Halvtungt lyft. En sax i var näve, hugg tag å lyft med benen.
Mindre tungt lyft. I med en sax, greppa med båda händerna å lyft med benen.

Avatar Fallback

Re: Vad är bra att ha i huggarbältet?

Nolltax AB  
#80811 Gallring gran. Gallringsrulle.....
Får onekligen ej plats i bältet, dock under arm....
En lisa för själen.....

Avatar Fallback

Re: Vad är bra att ha i huggarbältet?

Robertberg  
#82283 Hur stora träd klarar man att hiva ner med ett slagbrytjärn? Funkar det att stå på det och gunga lite, eller finns det risk för att det går sönder då?

Fick lite rabattcheckar iom mitt motorsågskort så ska nog ta och köpa ett nu, men jag kan ändå inte förstå hur man kan ta 500:- för en sådan metallbit..

Avatar Fallback

Re: Vad är bra att ha i huggarbältet?

Bert  
#82290 Man ska ha så lite som möjligt med sig i fickor och bälte!
Allting väger, varför kånka på en massa onödiga kilon, det var ju hugga vi skulle göra.
Finns ingen anledning att släpa med kompass, höjdmätare och en massa skräp när man ska arbeta.
På höger sida hänger måttbandet, kommer då närmast stammen som jag kvistar.
På vänster sida hänger massavedssaxen, och på höger sida av ryggen hänger jag trampjärnet ( oumbärligt)
Trampjärnet kan tilllsammans med massavedssaxen användas för att "rulle ner" fasthängda träd i klen gallringsskog genom att jag trär trampjärnet mellan stammen och handtaget på saxen.
Med i avverkningen har jag ett långt brytjärn som är ca 130 cm. Den behövs bara några gånger i veckan, och då hämtar jag den där jag använde den sist. kombinyckel, fil och liten skruvmejsel ligger vid bensindunken, 30 m. längre bort. Höger benficka finns första förband.
Mobiltelefon i vänster bröstficka inställd på ljudlös! Jag är på jobbet och vill inte bli störd.
Bär på så lite som möjligt, använd lätt utrustning. Välj de lättaste stövlar (godkända) som du kan hitta.
Du ska bli svettig av arbete, inte av tyngdlyftning!
Ha de så trevligt!

Användarvisningsbild

Re: Vad är bra att ha i huggarbältet?

Torparn79  
#82306
obantteg skrev:Hur stora träd klarar man att hiva ner med ett slagbrytjärn? Funkar det att stå på det och gunga lite, eller finns det risk för att det går sönder då?

Fick lite rabattcheckar iom mitt motorsågskort så ska nog ta och köpa ett nu, men jag kan ändå inte förstå hur man kan ta 500:- för en sådan metallbit..

jag har då inte lyckats kröka eller spräcka mitt och då ställer jag ca 140 kg på handtaget..

Avatar Fallback

Re: Vad är bra att ha i huggarbältet?

Robertberg  
#82308
Torparn79 skrev:
obantteg skrev:Hur stora träd klarar man att hiva ner med ett slagbrytjärn? Funkar det att stå på det och gunga lite, eller finns det risk för att det går sönder då?

Fick lite rabattcheckar iom mitt motorsågskort så ska nog ta och köpa ett nu, men jag kan ändå inte förstå hur man kan ta 500:- för en sådan metallbit..

jag har då inte lyckats kröka eller spräcka mitt och då ställer jag ca 140 kg på handtaget..


Hehe då ska det nog inte vara nån fara med mina åtti :grin:

Hur stora träd tar man?
Tänker ju ha det till att slå in kilarna med också, men det är ju lite enklare och går fortare att bara bryta ner dem om det går..

Avatar Fallback

Re: Vad är bra att ha i huggarbältet?

Naders  
#82310
obantteg skrev:
Torparn79 skrev:
obantteg skrev:Hur stora träd klarar man att hiva ner med ett slagbrytjärn? Funkar det att stå på det och gunga lite, eller finns det risk för att det går sönder då?

Fick lite rabattcheckar iom mitt motorsågskort så ska nog ta och köpa ett nu, men jag kan ändå inte förstå hur man kan ta 500:- för en sådan metallbit..

jag har då inte lyckats kröka eller spräcka mitt och då ställer jag ca 140 kg på handtaget..


Hehe då ska det nog inte vara nån fara med mina åtti :grin:

Hur stora träd tar man?
Tänker ju ha det till att slå in kilarna med också, men det är ju lite enklare och går fortare att bara bryta ner dem om det går..

Visst går det väl att bryta ner lite grövre stammar med men det är nog inte det som är meningen med detta verktyget.
Jag menar, det är ju betydligt lättare att knacka in en kil än att stå på järnet å pressa det neråt i försök att få ned objektet.
Sen är det ju bra att ha i skäret för att inte klämma svärdet med.

Avatar Fallback

Re: Vad är bra att ha i huggarbältet?

Nolltax AB  
#82336 Hur var det nu det var.....?
En kil ger samma kraft som ett brytjärn.
Två kilar=en fällningsriktare.
Tre kilar är att likna vid ett vajerspel....

Avatar Fallback

Re: Vad är bra att ha i huggarbältet?

Filip_björndahl  
#82456 det är bara att proppa in så måpnga kilar som det behövs för att fälla trädet alla kan fälla ettt trääd m,rfd kil

Användarvisningsbild

Re: Vad är bra att ha i huggarbältet?

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#82483 Jag har olika kilar...
VVissa för att hålla isär, några som lyfter lite, andra som lyfter mer. Olika längder, höjd o bredd, olika form o ytskikt beroende på vad den ska i för nåt träd.

Ska det lyftas tungt har jag flera, men den ena ersätter den före tills trädet är uppe o väger över.
Tunga träd är ofta grova, men inte nödvändigtvis.

Såg en som riktade upp trädet först i två steg, sedan fällde ovanom detta.
Lite överkurs för mig, känns som jag får träna lite på det först.

Användarvisningsbild

Re: Vad är bra att ha i huggarbältet?

swe#kipp  
#82493
Nolltax AB skrev:Hur var det nu det var.....?
En kil ger samma kraft som ett brytjärn.
Två kilar=en fällningsriktare.
Tre kilar är att likna vid ett vajerspel....



Säkerskog har ett diagram som jag tror det är Tomas Gullberg som gjort, med tester av olika fällhjälpmedel och om jag inte minns fel så spöar en stor (25cm) kil t.ex stalp i fällkraft och kraftfullast är ett rep/wire fäst högt upp på stammen och klenast är brytjärnen.
Intressant läsning är det hur som helst för den intresserade :)

Avatar Fallback

Re: Vad är bra att ha i huggarbältet?

Wisentdual  
#82494 http://www.sakerskog.se/default.asp?pageid=19039

Läs även länkarna längst ner

Avatar Fallback

Re: Vad är bra att ha i huggarbältet?

axwell  
#82671
slana-spakblock.jpg



slana-spakblock2.jpg


toppskoning.jpg


Spännband skulle jag inte använda även om jag har "8 tons", för kort draglängd innan trumman är full, omöjlig att fira ut bandet kontrollerat med std. modellerna. Spakblock är mycket lämpligare, brukar anv. 4 tons.
Släden de använder låser inte fast slanan i botten.

Toppskoningen finns nästan alltid med i traktorn plus kätting och spakblock.

Den metoden som ju bara anv. i svåra lägen är inte heller helt ofarlig. Om man drar lite för hårt kan stammen spjälkas.

Slanan med toppskoningen är användbar som extra säkerhet i många andra situationer.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).