ons 27 dec 2023, 18:28#823769
Lars Lundqvist SLU skrev:Hur mycket tillväxt räknar du med att du förlorar över en omloppstid om du följer dagens råd om proveniensförflyttning, och hur mycket riskerar du att förlora om du får stora avgångar i dagens föryngring?
Min enkla kalkyl är om utvecklingen på min fastighet fortsätter angripas av barkborrar i samma takt eller ökad takt som senaste 5 åren pga fler torrår kommer minst hälften av granen på fastigheten vara borta inom 25 år. Men eftersom mycket är moget närmaste åren kommer jag att avverka den ändå och lämna kvar tall och ek som fröträd. Den som gran som planterats eller självföryngrats efter Gudrun fortsätter jag gallra enligt normala traktmallen, om den drabbas av samma problem som dagens skog eller värre får det väl bli avverkning till massa/klent om 20 år.
Jag gör inga stora planteringar av det sydliga. Jag planterar sydliga material utspritt i små grupper för att se vad som klarar av att etablera sig. Eftersom det är i gränsen för klimatzonen för en del av arterna så räknar jag med att om jag har tur med vintern och vårfrosten kommer 90% att klara sig. Har jag oflyt kan det bli 100% som går bort, men i första skedet sätter jag bara några hundra plantor utspritt över fastigheten. Som i all gambling ska man bara satsa det man har råd att förlora. Men tanken är att om det gått och helvete med granen om 20 år som kommer jag att veta vad som funkat av de sydliga experimenten och eventuellt att ha grupper som kan ge frö till omgivningen då.
Om världens ledare mirakulöst enas och vänder utsläppskurvorna, alla klimatkalkyler var fel och klimatförnekarna hade rätt. Ja då har det övriga beståndet växt och experimenten frusit ihjäl och allt är frid och fröjd ändå.
Oberoende, nyfiken självverksam skogsägare som försöker förvalta fädernesarvets skog till nytta för både djur, växter och människor. Långsiktighet före snabba cash. Det finns inga enkla mallar som funkar i alla lägen.