Skogsnyheter

Köper Sverige för första gången kolsänka 2024?

151 inlägg 24365 visningar 7 följer Svara, dela mm...  
Användarvisningsbild

Re: Köper Sverige för första gången kolsänka 2024?

laguma  
Fredrik Reuter skrev:Laddar upp Sveriges senaste NIR här nedan i PDF-format.
För de som vill läsa så börjar det intressanta på sidan 349 och framåt.

För ordningens skull så laddade jag ner den bifogade artikeln och den är det jag befarade "Måndag hela veckan"
Samma trams jag sett och hört i hela mitt yrkesliv.
Vad är det som får er att tro att detta kommer att förverkligas?

r93  
#822742Här är en lång artikel om bolaget Blue Carbon som vill handla kolkrediter.

https://www.ft.com/content/f9bead69-740 ... 4063ae958c

Sedan så skriver du Fredrik att värdet på skoglig kolsänka är 1000:- per ton, vart hittar du dom siffrorna?

Priset ligger för närvarande på c:a en dollar.

Kolkreditmarknaden verkar riktigt skum, här är en annan bild från artikeln.

Tror du fortfarande Fredrik bolagen skulle betala svenska skogsägare 1000:-/ton för att köpa kolkrediter, när du kan köpa dom för under en dollar på andra platser?

Jag vet inte, men jag tycker inte Sverige passar in på vänstersidan av sista bilden.

r93  
#822757Försökte läsa på om kolkrediter, men det är i princip omöjligt, dock är det inga 1000:- per ton, EU: utsläppsrätter är för närvarande 68 Euro cirka 748 kronor.

Utsläppsrätt och kolkredit är olika saker vad jag förstår, på den frivilliga marknaden för kolkrediter i skog är 0,12 dollar just nu ganska exakt 1 krona och 20 öre.

https://carboncredits.com/carbon-prices-today/

Vilken av dessa marknader ska svenska skogsägare in i?
Det skulle vara intressant att se en källa på det.

Användarvisningsbild

Fredrik Reuter  
laguma skrev:
Fredrik Reuter skrev:Laddar upp Sveriges senaste NIR här nedan i PDF-format.
För de som vill läsa så börjar det intressanta på sidan 349 och framåt.

För ordningens skull så laddade jag ner den bifogade artikeln och den är det jag befarade "Måndag hela veckan"
Samma trams jag sett och hört i hela mitt yrkesliv.
Vad är det som får er att tro att detta kommer att förverkligas?

Jag gissar du menar Sveriges NIR jag laddade upp igår.
Den är i så fall i högsta förverkligad och det är ett krav för utvecklade länder att rapportera detta årligen. Så har det varit sedan 2005 då Kyotoprotokollet infördes. Sedan har det följt med i Parisavtalet 2015.

TS
Användarvisningsbild

Fredrik Reuter  
r93 skrev:Försökte läsa på om kolkrediter, men det är i princip omöjligt, dock är det inga 1000:- per ton, EU: utsläppsrätter är för närvarande 68 Euro cirka 748 kronor.

Utsläppsrätt och kolkredit är olika saker vad jag förstår, på den frivilliga marknaden för kolkrediter i skog är 0,12 dollar just nu ganska exakt 1 krona och 20 öre.

Kolkrediter för växande skog är en ny marknad som inte har reglerats ännu. Man tror att EU kommer med ett ramverk som innehåller en form av standardisering av kolkrediter för skogsägare under första delen av nästa år. Då får det troligtvis fart.

1000 kr per ton koldioxid är en siffra som använts under hösten, bland annat av EU. Tittar man på medelvärdet för priset på utsläppsrätter under 2023 så hamnar man där (ca.).

TS
Användarvisningsbild

Fredrik Reuter  
r93 skrev:
laguma skrev:Samt att man tvingas öka förbränningen av fossila bränslen gör att dessa länder ökar utsläppen av CO2.
För att kunna framstå som ledande i klimatpolitiken så tvingas man till destruktiva åtgärder som de begränsningar man lagt på Svenskt skogsbruk i form av avverkningsbegränsningar.
Den stora boven i dramat, kolkondenskraft med 30% verkningsgrad.
Den undgår både EU:s klimatarbete samt klimataktivisters intresse.
Till min stora förvåning.

Detta!

EU vill konfiskera den svenska skogen som kolsänka så dom kan fortsätta elda kol, jag hoppas jag har fel, men mer och mer tyder på detta…

Så som tongångarna är nu så är det nordiska skogsbruket som är största klimatbovarna.

Jag håller inte med om detta.

För fossila utsläpp finns EU ETS och det har kostat ca. 1000 kr/ton CO2 att släppa ut fossil koldioxid under 2023.

Sedan får vi inte glömma HWP som finns i LULUCF. HWP står för Harvested Wood Products och ger varje land som rapporterar en möjlighet att "boosta" kolsänkan eftersom trä i slutprodukter också binder kol. Generellt pratar man om halveringstider när man räknar hur länge kolsänkan stannar i slutprodukten och IPCC klassificerar det som:

Sågade trävaror: 35 år
Träskivor: 30 år
Pappersprodukter: 2 år

Sverige rapporterade en kolsänka i HWP på -9 miljoner ton koldioxid i senaste NIR:en ovan. Det är ju tyvärr ganska lågt men speglar troligtvis vårt fokus på papper och massa.

TS

r93  
Fredrik Reuter skrev:
r93 skrev:Försökte läsa på om kolkrediter, men det är i princip omöjligt, dock är det inga 1000:- per ton, EU: utsläppsrätter är för närvarande 68 Euro cirka 748 kronor.

Kolkrediter för växande skog är en ny marknad som inte har reglerats ännu. Man tror att EU kommer med ett ramverk som innehåller en form av standardisering av kolkrediter för skogsägare under första delen av nästa år. Då får det troligtvis fart.

1000 kr per ton koldioxid är en siffra som använts under hösten, bland annat av EU. Tittar man på medelvärdet för priset på utsläppsrätter under 2023 så hamnar man där (ca.).

Så eu ska hitta på något nytt & ”man” eller tror du att det ska komma ett ramverk?

Företaget Carbon Capture Company skriver att dom är ett certifieringsbolag för skoglig kolsänka?

https://www.carboncapturecompany.se/

Tittar man på allabolag så lever dom nog inte så länge utan tillskott…

Nä, hela den här branschen luktar illa ända från Förenade Arabemiratens Blue Carbon till svenska CCC.

Håll detta borta från svenska skogen!!

Användarvisningsbild

Fredrik Reuter  
#822786Jag har inte kollat på bolaget du länkar till.

Det ska komma en certifieringsram för kolkrediter från EU under nästa år. Sedan kanske FSC eller Nasdaq eller vem som helst väljer att starta en "börs" som baseras på certifieringen. Det kommer vara ett frivilligt system och det brukar alltid bli bäst. Ett exempel är att det kommer finnas skogsägare som vill satsa på detta och troligtvis också kommer tjäna pengar på detta och samtidigt minska utbudet. Det kommer troligtvis göra att virkespriserna till de som inte vill vara med kommer öka (tillgång och efterfrågan).

Så jag skulle vilja hävda att det ser ljust ut för skogsägare, oavsett vad man vill göra.

TS

r93  
Fredrik Reuter skrev:Jag har inte kollat på bolaget du länkar till.

Det ska komma en certifieringsram för kolkrediter från EU under nästa år. Sedan kanske FSC eller Nasdaq eller vem som helst väljer att starta en "börs" som baseras på certifieringen. Det kommer vara ett frivilligt system och det brukar alltid bli bäst. Ett exempel är att det kommer finnas skogsägare som vill satsa på detta och troligtvis också kommer tjäna pengar på detta och samtidigt minska utbudet. Det kommer troligtvis göra att virkespriserna till de som inte vill vara med kommer öka (tillgång och efterfrågan).

Så jag skulle vilja hävda att det ser ljust ut för skogsägare, oavsett vad man vill göra.

Vi får se, det är väldigt mycket spekulationer och handel med kolkrediter finns bevisligen redan, tyvärr så när man slår ihop orden frivilligt och skog så hamnar man på 1,20:- per kredit, det som går att hitta i denna djungel med kolkrediter är att i skog är dom sämst betalda.

Men vi får hoppas att det blir frivilligt, se hur franska, belgiska & holländska bönder bemöter jordbrukspolitiken som förs, är det konstigt att man är tveksam till att dom ska in och styra i skogen?

Användarvisningsbild

Fenrir  
#8228161,5 miljarder kronor för att eventuellt köpa kolkrediter. Undrar hur mycket biodrivmedel de skattemedlen skulle räcka till istället? Och då skulle vi ju samtidigt också sänka våra egna utsläpp. Eller varför inte en ökande reduktionsplikt?

Bosse1  
#822821https://www.newyorker.com/magazine/2023 ... bon-hustle

"The Great Cash-for-Carbon Hustle"

Greta och WEF nämns, går tom få det uppläst 😇

Användarvisningsbild

laguma  
Fredrik Reuter skrev:
r93 skrev:
laguma skrev:Samt att man tvingas öka förbränningen av fossila bränslen gör att dessa länder ökar utsläppen av CO2.
För att kunna framstå som ledande i klimatpolitiken så tvingas man till destruktiva åtgärder som de begränsningar man lagt på Svenskt skogsbruk i form av avverkningsbegränsningar.
Den stora boven i dramat, kolkondenskraft med 30% verkningsgrad.
Den undgår både EU:s klimatarbete samt klimataktivisters intresse.
Till min stora förvåning.

Detta!

EU vill konfiskera den svenska skogen som kolsänka så dom kan fortsätta elda kol, jag hoppas jag har fel, men mer och mer tyder på detta…

Så som tongångarna är nu så är det nordiska skogsbruket som är största klimatbovarna.

Jag håller inte med om detta.

För fossila utsläpp finns EU ETS och det har kostat ca. 1000 kr/ton CO2 att släppa ut fossil koldioxid under 2023.

Sedan får vi inte glömma HWP som finns i LULUCF. HWP står för Harvested Wood Products och ger varje land som rapporterar en möjlighet att "boosta" kolsänkan eftersom trä i slutprodukter också binder kol. Generellt pratar man om halveringstider när man räknar hur länge kolsänkan stannar i slutprodukten och IPCC klassificerar det som:

Sågade trävaror: 35 år
Träskivor: 30 år
Pappersprodukter: 2 år

Sverige rapporterade en kolsänka i HWP på -9 miljoner ton koldioxid i senaste NIR:en ovan. Det är ju tyvärr ganska lågt men speglar troligtvis vårt fokus på papper och massa.

Förvisso. Men glöm då inte att vår massa produktion för inhemskt bruk är en del av vår energiförsörjning sekundärt.
Det är en energimängd motsvarande den som vår kärnkraft producerar och som kan anses cyklisk ur klimatperspektiv.
Vi tillvaratar dessutom 3ggr så stor energimängd/CO2 utsläpp i våra energianläggningar än vad som annars är brukligt internationellt.
Glöm inte heller att detta "bränsle" ersätter stora mängder fossila material.
Vad gäller "halveringstiden" på biogent lagrad CO2 så borde man istället fokusera på hur man använder dessa mtrl.

För mig förefaller det märkligt att halveringstiden på sågat virke är så låg som 35 år å andra sidan, en tid på 30 år för fiberskivor känns för mig alldeles för lång.
Jag skulle säga att man borde se över byggnormer och fokusera mer på underhåll.

Sen undrar jag hur du tror att ett ersättningssystem som ska finansieras av en Fossilberoende omvärld ska på något sätt förbättra nuvarande situation där utsläppen av fossilt CO2 bevisligen ökar globalt.

Användarvisningsbild

Lars Lundqvist SLU  
#822913Jag såg häromdagen en uppgift att ca 80% av världens energibehov täcks av fossila bränslen.
laguma kanske har en exaktare siffra?

Global produktion av olja och stenkol motsvarar i runda slängar 10 miljarder ton per år.

Som jämförelse är global avverkning av virke för industriellt bruk är ca 2 miljarder kubikmeter per år, motsvarande 0,5 miljarder ton kol.
Sen tillkommer lika mycket som förbrukas som brännved. Stora delar av världen är ju fortfarande beroende av ved för både uppvärmning och matlagning.

Att ersätta ett så dominerande energisystem som byggts upp gradvis under ca 100 år kommer att ta lång tid och är väldigt komplicerat. Det handlar om både transporter, uppvärmning, elproduktion och sen tillkommer alla de material som tillverkas av framförallt olja.

Idén att använda skog som kolsänka för att motverka eller kompensera för förbränning av fossilt kol är i grund och botten vettlös. Den som tittar på siffrorna ovan borde inse det.

Användarvisningsbild

laguma  
Lars Lundqvist SLU skrev:Jag såg häromdagen en uppgift att ca 80% av världens energibehov täcks av fossila bränslen.

Global produktion av olja och stenkol motsvarar i runda slängar 10 miljarder ton per år.

Som jämförelse är global avverkning av virke för industriellt bruk är ca 2 miljarder kubikmeter per år, motsvarande 0,5 miljarder ton kol.
Sen tillkommer lika mycket som förbrukas som brännved. Stora delar av världen är ju fortfarande beroende av ved för både uppvärmning och matlagning.

Att ersätta ett så dominerande energisystem som byggts upp gradvis under ca 100 år kommer att ta lång tid och är väldigt komplicerat. Det handlar om både transporter, uppvärmning, elproduktion och sen tillkommer alla de material som tillverkas av framförallt olja.

Idén att använda skog som kolsänka för att motverka eller kompensera för förbränning av fossilt kol är i grund och botten vettlös. Den som tittar på siffrorna ovan borde inse det.

Stämmer bra.
Och som inte det vore nog så förbränns detta med ca 30% verkningsgrad.
Där finns förbättringspotential.
Så det känns inte lite "greenwashing" över diskussionen med kolsänkor.
Ska vi dessutom återgå till nån form av "Naturnära" skogsbruk typ plockhuggning
ja då vet inte jag hur dom tänker.

Användarvisningsbild

Lindveden  
laguma skrev:
Lars Lundqvist SLU skrev:Jag såg häromdagen en uppgift att ca 80% av världens energibehov täcks av fossila bränslen.

Stämmer bra.
Och som inte det vore nog så förbränns detta med ca 30% verkningsgrad.
Där finns förbättringspotential.
Så det känns inte lite "greenwashing" över diskussionen med kolsänkor.
Ska vi dessutom återgå till nån form av "Naturnära" skogsbruk typ plockhuggning
ja då vet inte jag hur dom tänker.

Kanske får höra hur trådskaparen har för åsikt i detta ämne?

Annons:
Svenska skogsplantor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).