Skogsnyheter

Köper Sverige för första gången kolsänka 2024?

151 inlägg 24378 visningar 7 följer Svara, dela mm...  
Användarvisningsbild

Re: Köper Sverige för första gången kolsänka 2024?

laguma  
r93 skrev:
laguma skrev:Vilken teori?

Att eu vill använda svenska skogen som kolsänka för att fortsätta elda kol.

Du förstår fortfarande inte skillnaden mellan kondenskraft och CCS eller hur ?

r93  
#822690Menar du carbon capture storage?

Användarvisningsbild

laguma  
#822694Ditt svar säger allt. Du har ingen aning om vad som har betydelse i en kommande klimat om ställning.

r93  
laguma skrev:Ditt svar säger allt. Du har ingen aning om vad som har betydelse i en kommande klimat om ställning.

Upplys mig då vad du menar med CCS!

Användarvisningsbild

laguma  
r93 skrev:
laguma skrev:Ditt svar säger allt. Du har ingen aning om vad som har betydelse i en kommande klimat om ställning.

Det här har jag arbetat med i 30 år och om du inte förstår det i likhet med Alvarrsson så orkar jag inte efter otaliga inlägg i ämnet fölklara det ytterligare.
Försöker formulera vad jag vill säga, men jag ger upp.

Det är alldeles för mycket "go dag yxskaft" som det redan är.

r93  
laguma skrev:
r93 skrev:

Det här har jag arbetat med i 30 år och om du inte förstår det i likhet med Alvarrsson så orkar jag inte efter otaliga inlägg i ämnet fölklara det ytterligare.
Försöker formulera vad jag vill säga, men jag ger upp.

Det är alldeles för mycket "go dag yxskaft" som det redan är.

Du har jobbat med det i 30 år, men du vet inte att klimatomställning är ett ord?

Du försöker formulera säger du, men du kan inte svara på vad du menar med ccs?

Kondenskraftverk och carbon capture storage är väl helt olika saker?

Användarvisningsbild

Lars Lundqvist SLU  
#822702Om du arbetat med frågan i 30 år så borde du kunna förklara istället för att snoppa av.

Jag tror de flesta uppfattar EUs LULUCF-beting till Sverige som ett sätt att minska kraven på utsläppsminskningar i andra EU-länder.
Håller du inte med?

Användarvisningsbild

laguma  
Lars Lundqvist SLU skrev:Om du arbetat med frågan i 30 år så borde du kunna förklara istället för att snoppa av.

Jag tror de flesta uppfattar EUs LULUCF-beting till Sverige som ett sätt att minska kraven på utsläppsminskningar i andra EU-länder.
Håller du inte med?

Ja i det sammanhanget ber jag om ursäkt.
Men i sak vidhåller det jag säger.
Problemet ÄR kondenskraft.
Trodde inte att jag snoppade av, unschyld.

Användarvisningsbild

laguma  
#822716Men då kan jag ju göra ett försök att förklara vad jag menar..
På 70- talet inledde Sverige vårt "Energivände" på grund av oljekrisen.
Den tidens politiker tyckte att det var olämpligt att vara så beroende av olja som uppvärmning.
Detta har lett till en enorm utveckling av CHP i Sverige och för de som inte har förstått detta så innebär detta en förbränning där vi dels producerar el dels värme som via fjärrvärme står för 60& av uppvärmningen i Sverige.
Så när det gäller Sveriges ansvar för EU: CO2 utsläpp så gäller det faktum att vi släpper ut ca 40g/ per producerad kWh.
Jämfört med tex Länder i Centraleuropa som i detta fall ligger på Ca 750g/producerad kWh.
Ur den synvikeln så håller jag inte med vad gäller inskränkningar vad gäller vårt skogsbruk. Vilket i så fall endast skulle kompensera för ett undermåligt utnyttjande av primärenergi i övriga europa.
Och har ni fortfarande inte förstått så förbränner vi våra restprodukter från vår skogsindustri för att producera el "och VÄRME" som i dag står för 70% av den värme vi behöver i detta landet.
I själva verket sitter vi i en guldsits där vi kan välja vilken energiform vi ska utnyttja det enda vi måste vara medvetna om är att vi iom. EU inträdet är skyldiga att leverera 70% av vår effekt till EU. Detta är någonting som våra politiker borde förklara för det svenska folket.
Hoppas att detta är ett adekvat svar på din fråga , svaret är att vi i Sverige utvinner 3 ggr så mycket energi ur vår förbränning som annars är vanligt tack vare återvinning i form av fjärrvärme.
Senast redigerad av laguma tis 19 dec 2023, 23:42, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

laguma  
#822717[quote="Lars Lundqvist SLU"]Om du arbetat med frågan i 30 år så borde du kunna förklara istället för att snoppa av.

Håller du inte med?[

Vad gäller denna fråga så skulle jag säga att du kan "fet"glömma allt som gäller utsläppsminskning av CO2 ur detta perspektiv. kryphålen är alldeles för många.
i synnerhet som Världen ser ut.

r93  
#822719Tack!

CCS som du menar har ju över huvudtaget inte någonting med koldioxinlagring att göra!

Att CCS står för kraftvärmeverk var nytt för mig.

Nu tror man per automatik att CCS är kollagring.

Användarvisningsbild

laguma  
#822722Ber om ursäkt CCS är visserligen nåt som liksom Jesus vi hittintils inte har sett .
Combinated Heat and power production dvs CHP.
Ber om allra ödmjukast om ursäkt.

Användarvisningsbild

Fredrik Reuter  
Lars Lundqvist SLU skrev:
Fredrik Reuter skrev:Med tanke på hur Sverige rapporterar till LULUCF så kan det kanske behövas än mer pengar för klimatkompensation framgent. Skrev om detta idag på iSkogen: https://iskogen.se/skog-eu-glesbygd/sve ... g-gungfly/

När jag läste den texten fick jag känslan att ni inte riktigt förstår hur LULUCF-rapporteringen går till, dvs att den innehåller mycket mer än bara virkesförrådets utveckling.

Jo, men jag tror vi förstått. Det står uttryckligen i artikeln att det är ett fokus på skoglig levande biomassa ovan jord, förna och död ved. I denna kontext så skriver SLU själva i NIR:en att de använder fasta provytor från NFI.

Och det är ju här (living biomass in forest) som de stora skillnaderna finns, inte bara om man jämför med Riksskogstaxeringens egen statistikdatabas utan också i Finlands LULUCF-rapportering som istället för att extrapolera gammal data från fasta provytor har använt bl.a.fjärranalys.

Eller menar du något annat?

TS
Användarvisningsbild

Fredrik Reuter  
#822728Laddar upp Sveriges senaste NIR här nedan i PDF-format.
För de som vill läsa så börjar det intressanta på sidan 349 och framåt.
(8.36 MiB) Nerladdad 475 gånger

TS
Användarvisningsbild

laguma  
#822729Vad tror du att du har förstått.
Jag skiter fullkomligt i vad de skriver om kolsänkor i detta fallet.
Ägna i stället en tanke åt hur energisystemet ser ur i Europa .
Där man släpper ut 3ggr så stora CO2 utsläpp som är nödvändigt pga ett undermåligt energisystem.

Annons:
Aspen biobränsle
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).