Uppvärmning

Flis i pellets brännare

10 inlägg 14531 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Flis i pellets brännare

Woods  
#82001 Tjena har hört att de nu finns flis aggregat att köpa som har ett såll som gör att de bara blir småflis som man kan köra i sin pelletsbrännare , någon som har eldat med den här pellets-flisen måste de inte vara väldigt torrt för att de ska funka ?



   TS
Avatar Fallback

Re: Flis i pellets brännare

flisshejk  
#82118 Att man skulle kunna elda flis med en ren pellets brännare det måsta vara en skröna det spelar ingen roll hur små galler du har på tuggen så slinker det alltid genom någon längre kvist. Däremot går det alldeles utmärkt att elda pellets i en flisanläggning.

Avatar Fallback

Re: Flis i pellets brännare

Nose  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#82155 Det kan kanske vara så att det hela egentligen handlar om steget före eldning, dvs tillverkningen av pelletsen. Vissa tillverkare kan visst använda flisen direkt från en del tuggar, men det krävs en del modifiering av tuggen för att det ska fungera (och gissa om det går tungt att sönderdela till så små fragment!).

Avatar Fallback

Re: Flis i pellets brännare

flisshejk  
#82191 Det var ju en annan sak men det innebär väl att man bara använder kvistad stamved?

Avatar Fallback

Re: Flis i pellets brännare

Nose  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#82218 Ja, jag har i vilket fall svårt att tänka mig något annat.

Avatar Fallback

Re: Flis i pellets brännare

frasse  
#82220
flisshejk skrev:Det var ju en annan sak men det innebär väl att man bara använder kvistad stamved?

Kolla in sidan och lyssna med trejon så kanske du ändrar uppfattning.MEEN, jag skulle ochså vilja se den i drift.Såldes tidigare av Sonnys och dom uppgav flera användare bla en i Värmland..

Sen måste det handla om torkning till ts-halt

Avatar Fallback

Re: Flis i pellets brännare

Nose  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#82222 Se där ja! Den hade jag inte sett förut, men som du säger så skulle man vilja se resultatet i praktiken också.

Avatar Fallback

Re: Flis i pellets brännare

Famag  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#82225 Sorterad flis i rätt storlek, kruttorr, blandad med pellets.
Brännaren måste nog ha tryckande skruvmatning.
Då kanske det fungerar, med mycket tillsyn.
Sonys brännarhuvud fungerar på både flis eller pellets, även på spannmål.
Då har den i stället den egenheten,att en del funkar bra. Andra inte alls.
Har förmodligen med skorsten, panna att göra.

Avatar Fallback

Re: Flis i pellets brännare

frasse  
#84957 Såg den danska tuggen i Uppsala i Lördags.Fliskvaliten var ungefär som efter en Drivex.Dom hade flisat i samma vagn så man kunde jämföra.

Avatar Fallback

Re: Flis i pellets brännare

mossen  
#89346 Du bäddar för problem.
1. Lagring av flis o lagring av pellets är två väsenskillda saker. Dels rinner inte flis, det bygger istället. En pelletsbehållare kan vara byggd som en spannmålssilo. Godset rinner ner till skruven.

Vinklar däremot väggarna det minsta i en flisficka så hänger flisen. Jag har sett 10 meter, bryggor i flistorn.

2. Transport av flis kräver betydligt kraftigare skruvar

3 Att elda med flis betyder oftast att TH varierar, att godsstorleken varierar vilket komplicerar förbränningen.

Så risken att saker går sönder är inte värd ev. vinst du gör av billig flis.

Att elda pellets i en flispanna är ungefär som att ge praliner till svin. det går alldeles utmärkt. Viss risk för slaggbildning.
beroende på pelletskvalitet. Samma gäller spannmål.
Fyller du flisfickan med 5 kubikmeter flis och fyller på med en kubik spanmål så gör det inget.
Samma grej om du i en full flisficka tippar i 100 liter vegitabilisk olja ex begagnad frityrolja.
Funkar jättebra.
Jag brukar ng i månaden när fickan är nästan tom sprida ut 40 -50 liter frityrolja i fickan.

Det suger upp allt löst boss o spånn och bildar "kakor" som sedan följer med skruvarna in i pannan.
Rökgastemperaturen stiger med ca 50 grader och det lukta korvkiost en stund.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).