Föryngring

Antal granplantor per ha

54 inlägg 17374 visningar 13 följer Svara, dela mm...   

Re: Antal granplantor per ha

nils9900  
Sjögården skrev:Hade nog inte gått ner under 12-1300 plantor på gran.
Tror fortfarande att på goda boniteter i södra Sverige slår granen lövet i produktion.Och sista gallringen blir garanterat bättre med en skaplig andel gran med hög timmerandel i sista gallringen.
Och med 70-80 års horisont skall man nog inte satsa för vilt på nya koncept.
Om du nu inte har massor av kronhjort förstås eller kommer att få för då blir det inget grantimmer alls..

Ja kronhjortarna är duktiga på att förse bruken med massaved, på fastigheten i fråga har jag inga kronhjortar i nån större utsträckning. Dock har vi andra fastigheter med stora stammar av kronvilt, kan se riktigt tråkigt ut när det är dags för förstagallring. Dock är jag av den åsikten att ju mer viltbete man skapar i form av Rase, bärris ljung osv desto mindre skador får man på granskogen.

TS
Arevo
Användarvisningsbild

Sjögården  
nils9900 skrev:
Tror fortfarande att på goda boniteter i södra Sverige slår granen lövet i produktion.Och sista gallringen blir garanterat bättre med en skaplig andel gran med hög timmerandel i sista gallringen.
Om du nu inte har massor av kronhjort förstås eller kommer att få för då blir det inget grantimmer alls..

Ja kronhjortarna är duktiga på att förse bruken med massaved, på fastigheten i fråga har jag inga kronhjortar i nån större utsträckning. Dock har vi andra fastigheter med stora stammar av kronvilt, kan se riktigt tråkigt ut när det är dags för förstagallring. Dock är jag av den åsikten att ju mer viltbete man skapar i form av Rase, bärris ljung osv desto mindre skador får man på granskogen.

Det är nog orsaken till att kronhjortsskadorna på gran blir mycket värre i områden med mycket åker och lättsmälta grödor där bärris och örter knappt finns. Rasen däremot tycker jag mer är älgfoder. Har mycket av både dov och kron men asp, sälg och ek är i det närmaste orört.

nils9900  
Sjögården skrev:
nils9900 skrev:

Det är nog orsaken till att kronhjortsskadorna på gran blir mycket värre i områden med mycket åker och lättsmälta grödor där bärris och örter knappt finns. Rasen däremot tycker jag mer är älgfoder. Har mycket av både dov och kron men asp, sälg och ek är i det närmaste orört.

Absolut är det så, dom värsta skadorna vi har är utmed åkerkanterna där det odlas majs.

TS
Användarvisningsbild

Skogz  
Sjögården skrev:
Skogz skrev:Hur mycket tallplantor brukar ni sätta på tallmarker?

Mellan 2200 och 2500 per ha utan fröträd eller sådd som komplement.
Men då krävs det brunnsröjning och trängselverkan av löv för att få någon form av kvalitet.
Dagens plantmaterial är väldigt produktivt men det blir mycket och grov kvist i rotstocken.
Självföryngringarna brukar starta på 6-7000 stam och då blir det något annat.
Att plantera så tätt är inte ekonomiskt försvarbart så då får man ta till både björk o hassel…

Jag tänkte plantera ca 2000 tallplantor på en T24 nu. Blir det för lite?

Användarvisningsbild

Söderläge  
#818021 Vi har gått ner en hel del i plantantal de senaste 20 åren. Standard var ca 2500/ha då och nu under 2000/ha. Och till det kommer att det gamla paradigmet med att försöka röja bort björk på perfekt björkmark har försvunnit... Vi har testat tallsådd med ca 2000/ha, men resultatet är klent ännu. Självsådd tall sprutar upp istället...

Vi tror fortfarande att gran är ett bra alternativ på bra granmark, men ser hela tiden att granen far illa på i stort sett all annan mark.
Varför röja bort hälften av de satta plantorna inom 10år?
Varför försöka tvinga fram träd på marker som inte är lämpliga för dessa?

En fråga som jag har undrat över är hur mycket nytta vi i sydöstra hörnet har av förädlingseffekt på gran när tillgången på vatten är som den är?

Användarvisningsbild

Knagge  
#818032 Jag har huggt bort gran i lövhagar nu de senaste helgerna.
70 cm i rot 50 år gammal 25 m lång var den största.
Den hade inte hållt årsringskravet för timmer rakvuxen inte grovkvistig.
De som har bra bonitet måste nog hålla beståndet tätt de första 20 åren så de inte får för frodvuxen gran.

Användarvisningsbild

Skogz  
Knagge skrev:Jag har huggt bort gran i lövhagar nu de senaste helgerna.
De som har bra bonitet måste nog hålla beståndet tätt de första 20 åren så de inte får för frodvuxen gran.

Vilka lyxproblem!

Användarvisningsbild

Sjögården  
Skogz skrev:
Sjögården skrev:
Skogz skrev:Hur mycket tallplantor brukar ni sätta på tallmarker?

Mellan 2200 och 2500 per ha utan fröträd eller sådd som komplement.
Men då krävs det brunnsröjning och trängselverkan av löv för att få någon form av kvalitet.
Dagens plantmaterial är väldigt produktivt men det blir mycket och grov kvist i rotstocken.
Självföryngringarna brukar starta på 6-7000 stam och då blir det något annat.
Att plantera så tätt är inte ekonomiskt försvarbart så då får man ta till både björk o hassel…

Jag tänkte plantera ca 2000 tallplantor på en T24 nu. Blir det för lite?

Hade nog satt lite fler.T 24 går förnämligt att blanda i upp till en tredjedel gran.Ger en större riskspridning.
Sen kan du ha björk med som kvalitetsdanare på tallen men håll dem lägre än tallen..

Användarvisningsbild

Sjögården  
Skogz skrev:

Vilka lyxproblem!

Är heller inte givet att det blir björkuppslag så det räcker för kvalitetsdaning på torr och frisk mark på ostkusten.Har själv områden där det i närmaste bara varit barrplantor efter 10 år.
Där blir det inga roliga pattegranar att avverka och väldigt låg tillväxt i beståndet😉

Användarvisningsbild

Söderläge  
Sjögården skrev:
Skogz skrev:

Vilka lyxproblem!

Är heller inte givet att det blir björkuppslag så det räcker för kvalitetsdaning på torr och frisk mark på ostkusten.Har själv områden där det i närmaste bara varit barrplantor efter 10 år.
Där blir det inga roliga pattegranar att avverka och väldigt låg tillväxt i beståndet😉

Det varierar enormt mellan olika marker, men där björken (och eventuellt annat löv) kommer låter vi det stå tätt. Och tar en runda med teleskopsågen med viss regelbundenhet. Friställ topparna genom att stamkvista lite på det löv som växer förbi det andra. Lätt lövröjning och sedan gallra ut löv som kan bli ved eller massa när det är stort nog för det... Är det luckor hjälpplantera med gran.. Vi är nog lite excentriska, men vill gör de åtgärder man själva kan vara konkurrenskraftig i. Och låta entreprenörerna göra det de är bäst på...

Användarvisningsbild

Rossignol  
nils9900 skrev:
Rossignol skrev:Jag har liknande förutsättningar som Nils9900.

Vid nästa slutavverkning funderar jag på att bara plantera så få, så att i stort sett alla granar ska stå kvar till nästa slutavverkning. Ca 625 plantor/ha dvs 4 meters förband. Skogsstyrelsen tillåter självföryngring med björk, så någon stödplantering ska inte behövas för att följa lagen.

Fördelar:
- lägre plantkostnad
- minskad tid för plantering Jag gör det själv och är noggrann. (Inga provisionsplanterare hos mig.)
- det går att röja och gallra året runt, inte bara på vintern när är mörkt, med motorsåg.
- minskad risk för granröta
- fortfarande högt netto vid slutavverkning
- mer viltfoder
- mer diversifierat virkesförråd

Nackdelar:
- Jag ser inga för mig. Men barrmassabruken och klentimmersågarna blir väl inte så glada.

Vad säger ni som har betydligt mer erfarenhet än mig?

Jag tycker personligen att det låter väldigt lite med 625 plant/ha, räknar man med att några dör av snytbagge, torka osv så är det inte så många stammar kvar i slutändan. Detta är ju då om man skall ha ett rent granbestånd vill säga, vill man ha blandskog fungerar det säkert. Vi brukar nog ligga på drygt 900-1000 stammar per ha vid slutavv utan någon nämnvärd ”självgallring” i bestånden, detta är på G36-38 skall tilläggas.

Vi brukar inte ha problem med snytbaggar och torkade plantor. Vi planterar precis efter den ev tjälen gått ur jorden och är väldigt noggranna. Ett visst lövinslag måste ju, som jag förstått det, finnas för att uppfylla kraven i certifieringen (om man nu ska ha det). Tankar har funnits (finns) på att låta det vara helt självföryngrat dvs i praktiken björk. Jag har ett antal små bestånd på <1 ha som detta gäller.

Hur många kubik/ha brukar du få ut vid slutavverkning?

Användarvisningsbild

Rossignol  
Tror fortfarande att på goda boniteter i södra Sverige slår granen lövet i produktion. Och sista gallringen blir garanterat bättre med en skaplig andel gran med hög timmerandel i sista gallringen.

Tankar har funnits (finns) på att låta det vara helt självföryngrat dvs i praktiken björk. Jag har ett antal små bestånd på <1 ha som detta gäller. Så det är inga vilda satsningar på något "okänt".

Kronhjortarna hade jag glömt i min kalkyl. Kronhjortarna har hittills hållit sig några km ifrån min fastighet. Kommer den stammen att växa som vildsvinstammen gjort så är det ju bra att inte vara helt beroende av granen.

Användarvisningsbild

Sjögården  
#818104 Har planterat hybridlärk på sådana marker med dryga 3 m avstånd och räknat med björk som påfyllnad. Men lärken växer ifrån väldigt fort och visst är det lite fejning i början av hjort men de växer snart ifrån det. Är kanske ett bättre alternativ än att glesplantera gran.
Och björken når inte lärkens tillväxt vad jag kan se.Många är väldigt nöjda med lärken och framtidens marknad vet vi ju inte mycket om.
Så varför inte prova😉

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#818106 Lärken är säkert något som kommer. Men så här långt har plantorna varit onödigt dyra.

Användarvisningsbild

Sjögård 4  
#818107 Har testat plantering av ca 1000 lärk/ha också men utan markberedning (G32), 2019. Har slarvat med viltbehandling så har gått illa åt många men tror det går att fixa lite med sekatör till våren.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).