ons 08 nov 2023, 19:56#817779
Dom är svåra att komma åt nu i höstmörkret, dessutom så är det ju extremt höga flöden, bävern har fördel nu. Annars är nog bly bästa medicinen, det är väl vinterförrådet som han jobbar med nu. vet ju inget om vad du har för vattendrag, sjö damm eller vattensjuka områden. Hursomhelst så har jag småbäckar som det blir höga flöden i med jämna mellanrum, där anfaller dom med jämna mellanrum in i dammar och gräver gärna gångar i dammvallarna, dämmer upp och sätter igen trummor, kort sagt ställer till ett helsicke. 2009 kom dom 2 första, ett kul inslag tyckte grannarna då och bad för deras liv, jag låg lågt och bidade tiden, efter ett tag så hördes tillmälen som gick åt rätt håll " en sån jävla vandal". 9 kvällar satt jag innan jag fick en av dom varvid den andre flyttade. Det var ganska lugnt, enstaka besök men jag var aktiv och störde så mycket jag kunde, använde mig av allt möjligt i kemikalieaffären, bara det luktar, men prova du en sprayflaska med ättika kan gå.
2017 var nästa gång det serverades bävergryta.
Nu har dom slagit till med full kraft igen, vet inte alls hur detta kommer att sluta, dom har vattenminerat Boråsbanan, Infranord var med grävmaskin häromdagen och ställde till en flodvåg, det gick vägen den här gången. Bävern är dock kvar vilsen ock förbannad, gnager lite överallt.
Du får prova att störa den, så får vi uppdatera efter hand, det borde vara fler på forat som har bäverproblem.