Avverkning (slutavverkning)

plantera blöta områden

51 inlägg 44472 visningar 19 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

plantera blöta områden

Tall  
#81736 jag har blöta partier i min skog. Vad planterar man bäst där? Al kanske????



   TS
Iggesund Forest BlueLine skördarsvärd, Norrländsk urkraft
Avatar Fallback

Re: plantera blöta områden

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#81738 Hmm, vad växer där nu?

Avatar Fallback

Re: plantera blöta områden

alias  
#81739 Hur blött???

Bilder?

MVH
Alias

Användarvisningsbild

Re: plantera blöta områden

Johan_84  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#81741 Låt björken komma upp, det brukar vi göra när det är blöta partier.

Avatar Fallback

Re: plantera blöta områden

Tall  
#81751 Enstaka björkar och någon tall.Ganska blött typ myrmark,fast dikat för länge sedan.

   TS
Avatar Fallback

Re: plantera blöta områden

nisse  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#81772 Svartgran kan växa på myrmark.Klibbal skall klara blöta,men kanske inte fattigmyr?

/Nisse

Användarvisningsbild

Re: plantera blöta områden

Lavskrikan  
#87163 Jag tror på glasbjörk, den har rötter som klarar låg syretillgång bra och kan växa på blöt mark.

Avatar Fallback

Re: plantera blöta områden

alias  
#87164 Inte funderat på utegrisar som markberedning (har ni vildsvin så testa att sprida ut majs över ytan) och sedan självföryngring?

Har ej testat själv metoden själv, men fick idén när jag såg vad grannens utegrisar åstadkom.

MVH
Alias

Användarvisningsbild

Re: plantera blöta områden

Pidden  
#87772 Prova glasbjörk och al. Det är nog det som verkar lämpa sig bäst!

Avatar Fallback

Re: plantera blöta områden

Contorta  
#99330 Dikat för länge sedan? Dikesrensa!
Är det blött, vilket det är, kan man även skyddsdika vid nyanläggning.

Glasbjörk, al, låt sedan gran komma under.
Al ger dålig avkastning då både växer långsamt och missfärgar massaved.

Avatar Fallback

Re: plantera blöta områden

jotorb  
#99617 varför behöver det planteras överallt. Skogsbruk handlar både om att gasa och bromsa.
Det viktigaste är att ha så många vitala träd fram till avverkningen. Runt våtmarken passar det att bygga viltbiotoper som ger mindre viltskador eller att använda den som ett skogens reningsverk.

Avatar Fallback

Re: plantera blöta områden

axwell  
#99638
Contorta skrev:Al ger dålig avkastning då både växer långsamt och missfärgar massaved.

Växer långsamt, jämfört med vad? Då måste mina marker vara ovanligt gynnsamma för al, tror inte att jag har något trädslag som har bredare årsringar.
Alen ordnar näringsämnen åt de omgivande träden.

Avatar Fallback

Re: plantera blöta områden

Contorta  
#99657
axwell skrev:
Contorta skrev:Al ger dålig avkastning då både växer långsamt och missfärgar massaved.

Växer långsamt, jämfört med vad? Då måste mina marker vara ovanligt gynnsamma för al, tror inte att jag har något trädslag som har bredare årsringar.
Alen ordnar näringsämnen åt de omgivande träden.


Du har rätt, på almark växer al bäst, samt att al gödslar mark och gör det möjligt att kolonisera mark där "inget" vill växa.

Dock på sådan mark, där man ges andra val än al, bör man vara medveten om att efterfrågan på al är dålig.

Avatar Fallback

Re: plantera blöta områden

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#99663 Glasbjörk, är det ett bra val så här långt söderut (Töreboda). Trodde det bara var norröver man körde glasbjörk, och vårtbjörk här nere. Men jag kan ha fel! :-)

Avatar Fallback

Re: plantera blöta områden

axwell  
#99667
Contorta skrev:Dock på sådan mark, där man ges andra val än al, bör man vara medveten om att efterfrågan på al är dålig.

Alen är väl inget prioriterat träd men sparas hellre än att lämna luckor, och för dess förmåga att tillvarata kvävet ur luften som via rötterna gynnar även andra trädslag.
Mycket vackert snickarvirke pga/tack vare den vinglande fiberriktningen, tyvärr barkdragande och huvar sig.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).