Traktorer och processorer

Ärvt skotare och skördare tips mottages

26 inlägg 7224 visningar 10 följer Svara, dela mm...   

Re: Ärvt skotare och skördare tips mottages

Mr-Hemek  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#815237 Vart i landet håller du till?
Om du nu vill sälja skördaren🤔

Lantmännen Maskin

Fuzeman  
#816253 Håller till i Hudiksvall

TS

Mr-Hemek  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#816254 Det gör jag också
Är det du som har 875an på Blocket?

aalg  
#817525 Ett litet dilemma det där med maskiner, bara brandbesiktning och försäkring kostar ju en del.
Min bedömning är att man bör hugga åtminstone 500fub varje år om man ska motivera det.
Å andra sidan så får man ju det som man vill ha det om man hugger själv och man kan välja när det är lämpligt att göra det.
Men rent ekonomiskt så har jag svårt att motivera en skördare med 400+ ha produktivt.
Men vi har ju alla olika intressen…..

Tralsmo  
#817641 En stor fördel med å ha maskiner själv är ju naturligtvis att de (förhoppningsvis) blir som man vill ha de.

Att motivera ekonomiskt att hugga 500fub om året me egna skogsmaskiner är enligt min mening totalt ebberöds bank.

Ändå finns de som som gör de.
Har inga negativa synpunkter på de.
Men de mesta kommer på hobbykontot å de finns annat folk som lägger pengar på hobbykontot till ingen som helst nytta å som är helt meningslöst i alla avsende utom att dom tycker de är roligt.
I skoglig skötsel ( om man har en vettig strategi) så kommer de allafall tlll nytta.

All skötsel (nästan) av skog är till nytta av ekonomi å klimat.
Biologisk mångfald är en annan sak å där fodras en hel del fingertoppskänsla vilket en del verkar sakna.

Bosse1  
#817644 Om inte annat så kan man visa korvhandlarn oberoende 😉

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#817657 Kommer man upp i 5000 fub i årsvolym kan det möjligen vara lönt att hålla sig med en egen skördare. Förutsatt att man vet hur man gör. Ingen skulle köpa en tandläkarborr för att laga fruns tänder men alla tror att de kan köra skördare.

Användarvisningsbild

Joakim S  
Skogsola skrev:Kommer man upp i 5000 fub i årsvolym kan det möjligen vara lönt att hålla sig med en egen skördare. Förutsatt att man vet hur man gör. Ingen skulle köpa en tandläkarborr för att laga fruns tänder men alla tror att de kan köra skördare.

Jag får för j*vla roliga bilder i huvudet av detta inlägg. 🤣🤣

Användarvisningsbild

Rossignol  
Skogsola skrev:Kommer man upp i 5000 fub i årsvolym kan det möjligen vara lönt att hålla sig med en egen skördare. Förutsatt att man vet hur man gör. Ingen skulle köpa en tandläkarborr för att laga fruns tänder men alla tror att de kan köra skördare.

Hur skulle han göra för att lära sig så bra, att han når en hygglig nivå?

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#817686 När han kört de 5000 metrarna som vi sa som årsvolym så börjar det nog flyta hyfsat. Sen handlar det om mycket mer än att bara dra i spakarna.

granen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#824293 Köp en fyrhjuling o ta med dig på kärra när du hugger vagnen till fyrhjuling kan stå i skogen under en tät gran så gör jag och sälj alla gamla maskiner som kostar massor att hålla igång har själv ca 59 hektar med leger bort större poster hugger mest ved o röjer

Annons:
FTG skogsvagnar
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).