Vedmaskiner, flishuggar

Klipp(som blev nåt annat!)

65 inlägg 37426 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Klipp(som blev nåt annat!)

Magnus M  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#8078 Tänkte köpa mej en vedklipp. Har tittat på Kellfri o Hammars. Kellfri är kinaimp. o säljs lite här o var under olika namn.
Hammars är svensktillverkad o 10 papp dyrare.

http://www.hammars.com/

http://www.kellfri.se/include/groups.php?catid=0&groupid=101

Nån som testat någon av dessa?

Magnus M


Senast redigerad av Magnus M sön 22 feb 2009, 13:11, redigerad totalt 1 gång.

   TS
Trejon
Avatar Fallback
MasseyFerguson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#8082 har inte testat ngn av dom, men kellfris grejjer är ju inte kända för att alltid ha hög kvalle så jag skulle välja den lite dyrare

Avatar Fallback
kisaved  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#8161 jag har pratat med ett par som har en klipp, de tycker de blir mycke speteved av de. De säger också pga den klipper så trasar den sönder ved biten och de torkar snabbare...

Användarvisningsbild
Magnus M  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#8163 Jo det är ju nackdelen att det vill inte riktigt isär. Eftersom jag lägger upp i la direkt så räknar jag med att ha en yx till hands o dela det.
Bestämde mig häromdan o skulle ringa o beställa men dom var slutsålda över hela landet. Alla svarade att nya kommer om 2 veckor så jag skippade köpet. Jag trodde dom kom från Kina men det är tydligen från Polen dom kommer. Dom svensktillverkade som jag tittat på var det oxå minst 2veckors lev.tid på.
Har kört en tredjedel nu med mina gamla grejer.
Jag kommer istället beställa en hembyggarsats från Hammars o sikta på nästa år. Hade oxå tur att komma över allt mtrl till stativet igår då dom skrotade en hög överblivet mtrl på jobbet :). Många dim o allt till skrotpris.

Magnus M

   TS
Avatar Fallback
Hansson  
#8169 kellfris klipp ska tydligen vara jätte långsam

Användarvisningsbild
Magnus M  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#8170 Ok. Hammars hade både 5.5hk samt 7.5hk, den senare med större pump. Kellfri var 5.5hk. Låter som man ska satsa på den större från Hammars.

Magnus M

   TS
Användarvisningsbild
Magnus M  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#9740 Igår var jag o hämtade en maskin :) . Det blev ingen klipp utan en enkel kombimaskin. En liten annons i lokalblaskan o ett besök hos en hempulare som svetsade ihop maskiner i garaget. Den har en del brister men priset var inte mycket över vad alla delar skulle kosta för mig att köpa. Har provkört lite idag o några saker ska jag bygga om men oj vad många timmar av svetsande o svordomar jag sparat.
Så här ser den ut:

Bild


Magnus M

   TS
Avatar Fallback
kisaved  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#9799 den såg fin ut, men skaffa en kniv med 4 skär, de är guld värt!

eller hellre 6 skär..

Avatar Fallback
krippe lingon  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#9859 Ser mycket intressant ut, en perfekt maskin (med brister, allt har brister som inte är modifierat efter egna behov) för den som bara tänker på husbehovet.

Får man fråga vad du fick ge?

Användarvisningsbild
Magnus M  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#9860 Jo en del grejer ska jag göra om. Sågen ska flyttas till andra sidan o köras med en arm med lite utväxling på. Hur det ska se ut ska jag testa fram sen när jag flyttat den. Ena hjulet är i vägen för fötterna så det ska oxå åtgärdas +några smågrejer till. Jag gav 14000 för den. Ganska ok tycker jag.

Magnus M

   TS
Användarvisningsbild
pgo_jim  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#9861 såg fin ut!
Hur bra funkar elkedjesågen?

Avatar Fallback
krippe lingon  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#9865 Ungefär som jag misstänkte, som det är nu så verkar man stå spånsprutet när sågen sitter som den sitter.
Undrar om man kan bygga en under det priset?, känns som det var billigt.

Användarvisningsbild
Magnus M  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#9873 Elsågen funkar ganska bra faktiskt. Lätt att fila o nya kedjor är billigt. Slö klinga är ju lite kinkigare. Klinga är dock snabbare om man inte måste göra omtag. Jag vill främst ha kedjekap pga ljudet, jag bor i villaområde o kedjekapen är betydligt tystare än klinga.
Orsaken till att jag vill flytta sågen är att den är ivägen när man ska rätta till kubbar i klyven samt att jag vill ha en spak att dra i med utväxling till sågen. Det blir enklare att göra detta på andra sidan så det inte är ivägen.
Spånsprutet är ju oxå en fördel om det går åt andra hållet.
Ang priset! Jag har räknat på ett liknande bygge o hamnar på ca 10000 med allt. Kan man hitta begagnade grejer eller har liggandes blir det ju billigare förståss. Han jag köpt av hade nog möjligheten att handla till inköpspris samt att allt järn var överblivet mtrl från hans jobb.

Magnus M

   TS
Användarvisningsbild
pgo_jim  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#9874 Den såg fin ut för att vara hemmabygge, trodde ärligt talat att det var en fabriksgrej från china?

Användarvisningsbild
Magnus M  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#9901 Man kan nog säga att den är nånstans mittemellan hembygge o fabriksgjord eftersom han som gjort den jobbade med svets o smide + att den jag köpte var den 20de maskinen han byggt.

Magnus M

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).