Avverkning (slutavverkning)

Jättepoppel

37 inlägg 23858 visningar 13 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Jättepoppel

Sibiria  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#81602 Har två jättelika popplar på tomten som förr eller senare ska bort. Troligen är arten just jättepoppel även om jag inte är säker. De är nu 120 år gamla och det finns en hel del torra grenar längre upp som kan rasa när som helst.
Trädet på bild ett och två är mer än metern tjockt, och det andra kanske 90 cm. Båda träden har kraftig grenfri stam upp till 8-10 meter, sedan kommer grenar som säkert även de är 30-60 cm. Pga av hus måste de fällas framför traktorn över en liten väg, och på andra sidan vägen stupar det brant ned mot en älv, så vinchning går inte.
Hur i h-e bär man sig åt? Är ingen mästersågare i skogen heller, men där räcker det med att banna sig själv om ett träd går lite snett. Hemma blir det värre.

Vad kan det kosta att anlita proffesionella trädfällare?

Och vad gör man med träden sedan? Varje träd borde vara på 10-15 m3, men att hantera dem.. Vill ju inte att de ruttnar bort i nåt hörn av gården.

S3010020.JPG




   TS
Iggesund Forest BlueLine skördarsvärd, Norrländsk urkraft
Avatar Fallback

Re: Jättepoppel

Fredde73  
#81614 Finns det (p.g.a hus m.m) inga andra alternativ än att fälla över vägen och ner i branten låter det ju nästan som att du skulle hyra in en proffesionell firma. Någon som klättrar och tar ner stammen bit för bit ner till sådan längd att den till sist kan fällas. Kanske att dom kapar dom grövre delarna av stammen till hanterbara längder på 2-3 meter också. Då orkar du ju knuffa omkring dom med lilltraktorn som syns på bild...

Vad det kostar har jag tyvärr ingen aning om men det går ju att kolla upp. Antar att det rör sej om ganska många 100 kr / timme men dom behöver ju inte göra hela jobbet. Får du ner topparna och stammarna fällda så kan du ju göra resten av arbetet själv. Och på lång sikt är det nog bättre med några tusenlappar där än att släppa hela trädet i älven eller över huset...

Dom riktigt grova delarna av stammen kanske vore idé att erbjuda till nån som slöjdar...typ motorsågsskulpturer. En egen trädgårdsmöbel med meterbred och 15 cm tjock massiv bordsskiva vore förstås inte heller illa om någon kunde såga en bit med Logosols bigmill eller liknande. Men allt sånt är ju en kostnadsfråga. Och när du kommer ner till sisådär 70 cm diameter går ju resten att hantera och göra ved av. Även om poppel kanske inte är världens bästa ved så värmer ju den också i spisen till vintern...

Avatar Fallback

Re: Jättepoppel

Axl  
#81616 Låna in någon granne med en lastmaskin eller liknande som knuffar när du sågar så borde det väl gå bra... hur du får upp det som hamnar i slänten är nästa problem... det lär ju gå åt ett ganska rejält svärd på sågen till att börja med!

Avatar Fallback

Re: Jättepoppel

Blivande snickare  
#167848 Hur gick det med poppeln, Sibiria?

Användarvisningsbild

Re: Jättepoppel

Kjell S  
#167867 Ja, hur gick det?
Kan alltid sätta i vinsch, jordspett el. dyl.
Dragkraften behöver inte bli så stor om man kan fästa tillr. högt upp...

Fällde tre såna här jättar vid ett gods i närheten för ett 10-tal år sedan..
Den sista tog vi i knapp ledsyn pg av den långa arbetsdagen.
Då var man inte kaxig när man vinschade ner den utan att riktigt se vart man skulle ta vägen.
Tog skydd bakom närmsta större stam..

Användarvisningsbild

Re: Jättepoppel

Mäki  
#167872
Kjell S skrev:Ja, hur gick det?
Kan alltid sätta i vinsch, jordspett el. dyl.
Dragkraften behöver inte bli så stor om man kan fästa tillr. högt upp...

Fällde tre såna här jättar vid ett gods i närheten för ett 10-tal år sedan..
Den sista tog vi i knapp ledsyn pg av den långa arbetsdagen.
Då var man inte kaxig när man vinschade ner den utan att riktigt se vart man skulle ta vägen.
Tog skydd bakom närmsta större stam..


"man blir visare med åren" eller hur var det...

Användarvisningsbild

Re: Jättepoppel

Kjell S  
#167899 Så är det...

Användarvisningsbild

Re: Jättepoppel

Sibiria  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#167902 Det gick bra. Har letat efter bilderna jag tog då i april förra året. Köpte ett 18 tums svärd för uppgiften. Det lilla trädet bredvid traktorn lutade kraftigt och var enkelt att fälla men hade en utskjutande gren långt över ett tak men tog bort det värsta över taket och fällde den i 45° mot huset så det gick bra.
Det andra stod rakt upp. Någor jag fick erfara då det först var ett digert jobb att få in sågen i mitten. Fick hyvla av trädet på sidorna för att nå in. Och ända in kom jag inte ändå så där stod trädet och man började tycka det var lite jobbigt läge, förutom uthuset intill har jag garaget, ett härbre med museala föremål och även köket inom fallhåll. Traktorn vågade jag aldrig peta med, även om det hjälpt var det inte värt att riskera mer, 3,5 ton med lastare blir så fjuttigt i sammanhanget och utrymme att dra fanns aldrig. Efter att ha sprungit efter lite kilar så kom jag tillbaka precis när det började röra på sig i rätt rikting och föll gjorde det med ett oöverträffat brak och duns.

Edit: Hittade några bilder. Ser inte så stort ut på bilderna.. Halva träden ligger dock nere i branten.
S3010063.JPG
S3010067.JPG
S3010065.JPG
Senast redigerad av Sibiria sön 25 mar 2012, 08:48, redigerad totalt 1 gång.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Jättepoppel

Mäki  
#167904 Snyggt jobbat :-bd
Är trädet ruttet eller skall Poppel vara mörk?

Avatar Fallback

Re: Jättepoppel

Blivande snickare  
#167930 Vackert :grin: Det såg större ut när det låg på gårdsplan än när det stod :lol:

Avatar Fallback

Re: Jättepoppel

Chainsaw Charlie  
#167972 Gjorde du inget instick framifrån ?

Användarvisningsbild

Re: Jättepoppel

Sibiria  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#167994
Chainsaw Charlie skrev:Gjorde du inget instick framifrån ?


Betänk att bara riktskäret är en 40-50 cm djupt men minns faktiskt inte om jag inte ville försvaga brytmånen eller om jag gjorde instick så långt det gick. Träden var inte murkna inuti utan veden är mörkfärgad, trodde de skulle vara mer som asp men istället var veden tråkigt trådigt och svår i vedklyven. Skänkte bort all ved men mottagaren verkar också gett upp.
S3010334.JPG

Ser ut som det stora trädet lutar men det var i rätt bra jämnvikt. Var lite osågat i mitten fast jag trodde jag kommit igenom. Försökte känna med en gammal timmersvans men blev inte riktigt klok på hur det stod till därinne.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Jättepoppel

palbin  
#294737 Att poppel kan vara (eller är) mörkt missfärgad inuti (liksom allehanda
annat lövträd väl?) står det tex om HÄR (på sid sid 21)

http://www.skogforsk.se/PageFiles/63467 ... poppel.PDF

Jag har blivit erbjuden fälla och hämta fyra styck stora/överstora Skåne-
nedlagd-fd-fruktodlings-vindskydds-alle-poppel mkt nära där jag bor -
gratis eller billigare än det anbud på 10-15 "de" fått från trädfällare (som
i samband med annat rotande i närheten då skulle ta popplarna med fäl-
lar-läggare-på-last-bilskran - vanilg metod i trakterna - här förmodligen
för de ej ville störa annan närliggande vegitation ...).

--->>> POPPEL är väl (liksom tex asp) precis lika bra ved som annat löv-
trä i allmänhet förutom en lite lägre vikt och lägre energiinehåll än tex bok
och björk - dvs det är bara att hotta in litta mera? (Poppel har ju varit aktu-
ellt för energiodling pga dess stora tillväxt (-vikt) per yta och år eller likn-
ande tror jag - se referensen ovan ... .) ELLER??? <<<---

Jag värmer med ved - säljer lite ved (mest björk fakstikt :) ) - och har ingen
skog - så då man får ju värdera möjligheter som givas i närheten ... .
Senast redigerad av palbin mån 20 okt 2014, 20:23, redigerad totalt 1 gång.

Avatar Fallback

Re: Jättepoppel

Stensebygaard  
#294738 Akta dig för gömde spikar, kedjor, tråd, porslinsklockor och andra främmande föremål när du sågar ner och upparbetar gamla poplar från vindskydd/åkrar!! Jag har hittat många olika föremål, t.ex tand från en harv och en hink, som någon hängd på grenar för många år sen, och sen överväxt!!

Användarvisningsbild

Re: Jättepoppel

palbin  
#294740 jo tack för rådet - det mesta jag sågar ner - eller i vart fall det jag spenderar
mest tid på såga ner - det växer i detaljplanerat område (liksom dessa popp-
lar ...) - så jag vet om detta med spik mm - sten är väl det värsta såga i fak-
tiskt, för övrigt - spik behöver inte vara "döden direkt" så att säga ... .

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).