Skogsekonomi

Värdera S3

11 inlägg 2776 visningar 5 följer Svara, dela mm...  

Den här tråden har ännu ingen AI-sammanfattning. Endast inloggade kan skapa en sammanfattning.

Skapa gratiskontoLogga in
Kategorisponsor Skogsägare
Användarvisningsbild

Värdera S3

Skogz  
#814838Vad är värdet av S3?
Jag upplever att vid skogsvärdering så brukar inte folk räkna bort S3 kubiken som står på en fastighet?
Hur gör ni?
Om fastigheter i området säljs för 500 kr/m3 och det kommer ut en fastighet med 50% S3, t.ex. 500 kubik av 1000, hur mycket skulle ni betala för fastigheten?

TS
Landshypotek Bank

Re: Värdera S3

WarPeter  
#814848Min uppfattning är att det inte går att svara på utan att antingen läsa mer om varför den klassats som S3 eller helt enkelt besöka skiftet och skaffa en egen uppfattning. Det är ju ändå bara en rekommendation om det inte ligger något djupare bakom som nyckelbiotop eller att den inte bör avverkas för att det blir svårt att få upp en föryngring.

Tralsmo  
#814853Huruvida de skall ingå i värderingen ell er inte beror på din egen uppfattning.

Är de rätt å lämna detta eller är de inte rätt.
Som nämnt är de en rekommendation , inget annat.

Själv har ja satt vissa bestånd till s3 i min plan vilket betyder att ja inte anser att de bör avverkas.

jannee  
#814855Värdet varierar från en S 3 till annan.
Kan vara gammalskog vars värde kan vara väldigt högt men även mark som är svår att föryngra och vars ekonomiska värde i princip är 0.
Är planen en certifierad en kan det vara just S 3 som inte bör avverkas, hur du senare gör är upp till dig själv.
Övermogen skog kan lätt bli bedömd som en S 3, där kan då naturvärdena bedömas vara så pass höga att avverkning avråds.

Tralsmo  
#814857Janne har ganska rätt.

Själv har ja satt s3 på sån skog som är svårföryngrad och svåravverkad.
Men det är inte ovanligt att det är värdefull skog med hög kubik som har högt biologiskt värde.

charger  
#814937En s3 som är åtkomlig kan man ev plockhugga i då kan den va värd ca hälften av normala värdet
Är det däremot tex mkt brant eller långt ute på en myr är nog värdet kanske en tiondel .

Tralsmo  
#814961Ja läste ts trådstarten en gång till å frågan va ju hur vi skulle göra?

Ja skulle värdera fastigheten utifrån vad s3 är värd likt ts.
Som flera skribenter angett så kan de ju variera.

Men till sist så blir de ju budgivning å då hamnar ju saken i ett annat härad , oftast.
Hur mycke är de värd å va ä man beredd å betala, de är inte samma sak för alla.
Som granne me massvis av arronderingsfördelar, årsfördelning på skogen,mycke eller lite ns no på de man har?
När ja köpt till har sånt där haft högre värde me s3 å ns no eftersom ja hadde dåligt me sånt på min ursprungliga fastighet å fick ta vettig produktionsskog till de. Nu har ja bytt de å har bra åldersfördelning å tillräckligt me ns å no på skog som de är högt naturvärden på.
Samtidigt hadde ja mycke nya föryngringar å väldigt mycke avverkningsbar skog å väldigt lite däremellan.
Allt de där är fixat nu med tillköpen. Gäller bara å hålla tungan rätt i mun å inte hetsa iväg.
S3 har ja satt på område som visa sig va över impedimentsgräns men helt oekonomiskt å göra åtgärder på.

Användarvisningsbild

Elis76  
#814962Jag håller med @Tralsmo.

Värdet av en fastighet bestäms utifrån vad köparna är beredd att betala.

Användarvisningsbild

Sjögården  
#815023Tralsmo tänker som vanligt klokt.
Har man svårt att hitta lämpliga områden att sätta av till NoNs kan det vara värt rätt mycket att köpa till en fastighet med S3 med lågt förråd så man kan producera utan inskränkningar i produktionsskogen.Gäller vid certifierade fastighetsinnehav.
Annars ligger logiken i att S3 med besvärliga trakter, bergbundna marker över T12 och sura mossar blir S3 och No.
Och en och annan lövskog blir Ns 😉

Användarvisningsbild

Sjögård 4  
Sjögården skrev:Tralsmo tänker som vanligt klokt.
Har man svårt att hitta lämpliga områden att sätta av till NoNs kan det vara värt rätt mycket att köpa till en fastighet med S3 med lågt förråd så man kan producera utan inskränkningar i produktionsskogen.Gäller vid certifierade fastighetsinnehav.
Annars ligger logiken i att S3 med besvärliga trakter, bergbundna marker över T12 och sura mossar blir S3 och No.
Och en och annan lövskog blir Ns 😉

Gäller procentuella krav på NoNs per fastighet eller totalt om man äger flera fastigheter?

Användarvisningsbild

Sjögården  
#815032Flera fastigheter med samma ägare och med gemensam skogsbruksplan räknas vad jag förstår ihop i certifieringen.
Vad som gäller i övrigt kan nog Tåndemala svara på.
Själva har vi två fastigheter med olika ägarförhållanden och då är de var för sig. Har den ena ocertifierad pga gamla artfynd som ju ligger kvar i evighet..😉

Besvara 
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).