sön 15 okt 2023, 09:49#814683
Korta svaret, den funkar nu.
Långa svaret ska jag förklara kronologiskt hur jag upplevt att den betett sig samt missar jag gjort.
Periodvis har startmotorn frispolat när den varit kall men alltid tillslut skjutit ut.
Vid ett tillfälle krävdes ett knack på den för att funka.
Vid ett tillfälle räckte inte ett knack så jag tog bort luftburken för att kunna ge ett mer riktat knack (det är en utombordare den sitter på). Riktade knacken funkade inte varpå jag smorde så gott det gick eftersom jag misstänkte att det var gammal olja/fett/skit som hindrade pinjongen från att glida ut.
Det var nu jag reagerade på att den snurrade åt fel håll eftersom jag såg åt vilket håll det snurrade åt nu. Det finns jack på svänghjulet för att kunna använda nödstartssnöre och jag fick helt enkelt inte ihop det i mitt huvud hur svänghjulet skulle kunna snurra åt rätt håll när startmotorn snurrar åt "det där" hållet. Tillslut hoppade den igång och jag åkte ut på havet.
Nu efter upptagningen tog jag tag i det där och skruvade bort den. (Innan jag skruvade bort borde jag ha testat på plats för att konstatera igen med tanke på att allt då var kallt och förutsättningarna var dom rätta. Men då hade jag varit tvungen att ta fram vattenslang och muff för att inte bränna impellern = jobbigt).
Sen minns jag inte om jag provkörde på bänken innan jag skruvade isär för att se något uppenbart. (Vän av ordning kanske noterar att jag tidigare skrev att den inte varit isärskruvad av mig tidigare, det var grundat i att jag redan i somras ju konstaterade att den snurrade fel och då hade jag ju faktiskt inte skruvat något).
Efter det följde ett frenetiskt googlande. SOM jag googlade! Sen skrev jag här. Jag hade ju varit duktig på att ta bilder när den satt på plats och jag noterade etiketten på svarta höljet, den satt inte på samma ställe nu som den gjorde tidigare.
Lossade skruvarna, vred magneten 180, skruvade ihop, provade, nu snurrar den åt rätt håll.
Jag är 99% säker på att den snurrade fel när den satt på plats men lämnar en lucka för att jag inte har kompetensen att se åt vilket håll saker snurrar och att det är mycket möjligt att det var just gammal olja/fett/skit som hindrade pinjongen från att skjuta ut. Nu är det rengjort och smort så förhoppningsvis återkommer inte felet.
I händelse av att felet återkommer är det jag som återkommer med film!
Sammanfattningsvis; Konstatera felet en extra gång innan man börjar skruva och kanske låta saker marinera lite längre, så man har mer tid att fundera på vad saker beror på.
Jag känner att det är lite Papphammar över det här men det är som det är, jag bjuder på det 🙃