Skogsekonomi

Vindkraft större avkastning än skogsbruk ...

58 inlägg 11399 visningar 12 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Vindkraft större avkastning än skogsbruk ...

Fredrik Reuter  
#814296 I senaste numret av SCA:s kundtidning Din Skog så finns ett reportage om en skogsägare norr om Skellefteå som ingått avtal om att ha vindkraftverk på sin fastighet. Skatteexperten Jan Wiklund konstaterar i artikeln att ersättning för vindkraftverk på sin mark är större än avkastningen för skogsbruk. Samtidigt finns också nackdelar.

Det verkar alltså vara en lönsam affär att hysa vindkraftverk på sin skog, dessutom får man av bara farten bra och året-runt-underhållna vägar som man kan nyttja för skogsbruk eller friluftsliv. Tidningen framhåller också att man bidrar med att skapa förnybar energi. Men myntet har också en baksida. Arrendeavtalen löper ofta under 45 år och det gäller att veta vad man skriver under. Därför rekommenderas att anlita experter inom juridik och ekonomi innan avtalet skrivs.

Skogsägaren som intervjuas i tidningen ger själv några tips efter genomfört avtal och installation av vindkraftverk.

- Kolla upp företaget som planerar vindkraft. Håller deras kalkyl och har de avtal/möjlighet att koppla in sig på elnätet?
- Försök få till ett årligt minimiarrende med index så att den fasta ersättningen räknas upp årligen.
- Avtalet kan inte avbrytas och gäller i upp till 50 år. Läs det noga och glöm inte att söka dispens hos Arrendenämnden.
- Jobba tillsammans med andra skogsägare/markägare. Se till att dokumentera samråd och få det på pränt, inte bara muntligt.

Om man har sin skog FSC-certifierad så måste man, eftersom en markomvandling sker, avsätta 1 hektar skogsmark per uppsatt vindkraftverk. Vid ett avtal om vindkraftverk så sätts ett så kallat anläggningsarende upp och detta gäller ofta i 45 år. Varje kvartal får markägaren ersättningen utbetald i förskott. En avstämning sker sedan vid varje årsslut. Ersättningen är momsfri men skattepliktig och tas upp som intäkt i näringsverksamheten. Ersättningen bör följa konsumentprisindex och gäller inte bara när vindkraften producerar el utan direkt vid byggstart.

För vägbygge och ev. kraftledningar så utgår engångsersättning genom så kallad allframtidsupplåtelse. Skog som måste avverkas ersätts med 25 % totalt påslag samt med värdeminskningspåslag om skogen inte är avverkningsmogen.

Artiklarna om vindkraft finns att läsa i sin helhet här: https://www.sca.com/siteassets/skog/din ... 3-2023.pdf

TS
Landshypotek Bank
Användarvisningsbild

Re: Vindkraft större avkastning än skogsbruk ...

JAndersson  
#814577 Lyssnade på gårdagens podd och tänkte att jag får väll följa uppmaningen och gå in och kommentera här 🙂 Läst artiklarna i tidningen och tyckte också att de var bra. Dock inser man att det inte är bara. Man kommer definitivt behöva ta hjälp om man vill få till att det byggs vindkraftverk på ens mark och samtidigt få till ett bra avtal som gynnar både en själv och byggden.

Jag tillhör i alla fall kategorin skogsägare som är positivt inställd till vindkraft och skulle gärna se att det byggdes några vindkraftverk på min mark. Finns några områden som borde vara intressanta då de är på höjder, är relativt nära kraftledningar samt att vägnätet är hyfsat bra i området. Några av dessa områden har också låg bonitet och har blivit utsatta för vindfällen, så förlusten i virkesförråd skulle bli låg. I och med att jag har ojämn åldersfördelning på skogen är det länge tills jag kommer ha några större inkomster. Så skulle sitta fint med en stadig inkomst varje år.

Vet att pappa kollade för kanske 15 år sedan om något bolag skulle vara intresserad av att bygga vindkraftverk då. Men det svar han fick då var att det blåste för lite enligt någon vindkarta. Men hänt mycket på 15 år, vindkraftverken har blivit högre och kräver lägre vindhastighet för att producera el, dessutom har behovet av el ökat

Användarvisningsbild

Knagge  
#814583 Det hela beror på hur man ser på saker.
Bor man på landsbygden för att man tycker att sveriges tätorter är bullriga och otrygga med hög brottslighet och söker en tystnad som börjar börjar bli sällsynt.
Vill man maximera sin investering skogsfastigheten så kan man bygga vindkraftverk men det är inte bra för bygden eller grannsämjan iom att detta förorenar bygden med buller.

LesterCGarreth  
#814590 Säkert jättekul om grannen får betalt för att det slängs upp 250 meter höga vindkraftverk på dennes mark. Det är stort motstånd mot vindkraftsparker och det med rätta. Har hellre en trevlig livsmiljö än en massa fula förvuxna väderkvarnar överallt. Sunne tex ser helt förj'vligt ut sedan de byggt på Fryksdalshöjden, och om jag bodde på höjden mellan Arvika och Sunne skulle jag vara mycket illa till mods.

Tar fler exempel från Värmland. Vattenkraften ägs främst av utländska bolag, skogen ägs främst av utländska bolag(jaja, Wallenbergarna har en del), vindkraften ägs främst av utländska intressen med säten i Luxemburg, Schweiz eller Kina för att det inte ska gå att få insyn från press och myndigheter. Det påverkar väldigt mycket livsmiljön för människor och djur med vindkraft och vattenkraft och som det är nu kommer inte mycket till gagn för de som påverkas mer än de som äger marken dessa kolosser står på. Och om markägaren inte bor på orten så stannar inte den skatt dessa betalar för ersättningar i kommunen som berörs oavsett, och i vissa fall berörs flera kommuner av förfulningar i landskapet. När kapitalstarka personer som tex Roger Akelius köper mindre fastigheter oh sprider sig som en pest över bygden så stannar inte heller där några pengar i berörda kommuner direkt.

Sen sker allt detta i onödan, det hade gått att behålla samma energimix som fanns på 80-talet och vi hade varit bättre rustade än vi är idag. Inte ett enda vindkraftverk som satts upp hade behövts att byggas.

Är annars en stor försvarare av äganderätten och kan tycka de flesta regleringar är av ondo. Men det här med vindkraft berör hela bygder och jag kan tycka att kommuner och områden som redan producerar vattenkraft eller kärnkraft borde slippa dessa monstruösa byggen. Annars så borde man väl kunna köpa lite välvilja genom att folk slipper betala elavgift om de bor i en kommun som producerar ett elöverskott eller att ett likande system som i Norge införes. Att bara vissa enskilda markägare får en bra ersättning är inget som ursäktar att landskapet förstörs för tiotusentals andra.

Bygg vindkraftparker där energin går åt och där väljarna är rödgröna. Men det kanske därför är rätt åt Värmland att vi får dessa fula väderkvarnar eftersom de flesta röstar illrött av tradition.

Användarvisningsbild

Sjögården  
#814602 Är allmänt positivt inställd till vindkraften och ser 6 stycken snurra varje dag på andra sidan sjön.
Stör absolut inget och det har heller inte märkts något på prisnivån på bostäder eller gårdar i närheten.
Varje kilowatt som tillförs från vind och sol gör att den planerbara elen från vatten, fossilgas och kraftvärme går att lagra till de dagar när elen blir dyrare.
Kärnkraften behöver köras så mycket det går hur som men ny kärnkraftsel blir både dyr och tar väldigt lång tid att skapa.
Att ersätta kol, olja och gas som energikälla måste vara prioriterat, det går inte längre att förneka att uppvärmningen av jorden är en direkt följd av 100 års förbränning av fossila bränslen.
Tycker debatten är onödigt konfrontativ och ser mycket mer av ”både och” än ”antingen eller” som önskvärt i diskussionen.
Tror en ordentlig ersättning till bygden kring vindkraftverken är positivt för de som påverkas utan att få avkastning direkt.
Man äger ju marken men knappast utsikten..

Användarvisningsbild

JAndersson  
#814625 Bra inlägg Sjögården! Håller med dig.

Tror också att det är viktigt att bygden i närheten av vindkraftverk får någon typ av ersättning. Av vad jag förstått så har man infört ett sådant system i bland annat Danmark, och det verkar ha haft en stor påverkan på folks inställning till vindkraft, från rätt negativ till positiv.

aho  
JAndersson skrev:Bra inlägg Sjögården! Håller med dig.

Tror också att det är viktigt att bygden i närheten av vindkraftverk får någon typ av ersättning. Av vad jag förstått så har man infört ett sådant system i bland annat Danmark, och det verkar ha haft en stor påverkan på folks inställning till vindkraft, från rätt negativ till positiv.

Så här har man gjort i Danmark:
https://www.nyteknik.se/energi/granne-m ... et/4199226
https://avisendanmark.dk/danmark/19-dan ... nye-naboer

Inte säker på att Ny Teknik är tillgänglig för alla så jag skickar med länken till deras källa också.
22000 skattefria kronor om året skulle kanske få en och annan sommarstugeägare att bråka lite mindre om störningarna från vindkraft.

Användarvisningsbild

Knagge  
#814650 I Sverige har vi tradition på att vissa områden skall försörja andra områden med råvaror utan att få något tillbaka.
Se på vattenkraften hur mycket fick de områden som berövades deras bästa fiskevatten och belönades med vattenkraftdammar hur mycket fick de bygderna i belöning för att andra bygder skulle få elektricitet.

Användarvisningsbild

Björn k  
#814651 Är rätt negativ till vindkraften. Största anledningen är att det är rena vilda västern. Företagen försöker prångla ut dåliga avtal som måste avlusas. Det är vad som hänt hemma. Förra gången och även nu när en ny park är aktuell. Man kan undra hur många som skrivit på dåliga avtal i landet och sitter med en Svarte Petter.
Grannsämjan hemma är på nollpunkten och lär bli till en ny istid om den nya parken blir av. Några markägare blir de lyckliga och andra blir förlorare och får sina livsverk och hälsa förstörda.
Det besvärliga är att bolagen har sådan juridisk övermakt så risken att bli överkörd är oöverskådlig.

Därför kom jag på en liten idé jag skulle vilja testa på er.
Det skulle finnas en intresseorganisation a la södra där de närboende till vindindustri i hela sverige för sin talan igenom. Avtal blir rättvisa och olämpliga placeringar kan avslås.
För som det är nu ser jag det hela som rysk roulett.
Boende som man tydligt kan se i prospekteringarna blir drabbade och ställs utanför och utan ersättning. De är då negativa av högst naturliga skäl och sållas nu bort av giriga vindexploratörer.

Till det tekniska så är vinden av sin natur ej planerar och det vi behöver är planerar kraft. Det kan kanske gå att lösa i framtiden med batterier och vätgas. Men där är vi inte nu. Vattenkraften kan inte ta variationerna utan att det får konsekvenser med ökad erosion och effekter på fisk och vattenlevande organismer. Den utbyggnaden som skulle behövas för att parera en kraftigt utbyggd vindkraft är inte möjlig om vi inte ska tulla kraftigt på miljön.

Men tillsist behöver vi nog alla energislag i framtiden men det måste ske på människor och naturens vilkor och inte på några giriga vindbaroners vilkor.
Senast redigerad av Björn k lör 14 okt 2023, 21:38, redigerad totalt 1 gång.

Sture Andersson  
#814664 Jag är väldigt positiv till vindkraft , Sverige har ju väldig fördel av all vattenkraft så vi kan spara vindkraften i vatten magasinen .
Men med dom elpriserna som har varit i sommar är det väl ingen som vill satsa på nått ,jag har funderat på solceller ,men lagt ner den tanken när man inte får nått betalt för elen . Dom måste få till mer stadig elpriser ,vi kan inte ha 0 priser då kommer ingen vill satsa.

Användarvisningsbild

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#814677 En vindpark några kilometer från byn kan nog inte störa så mkt tänker jag, här kan vi få en vindpark med ett tjugotal snurror
men det som glöms bort är att man kan inte se mer än några stycken åt gången förutom om man sitter i ett flygplan.
Ändå gnälls det med starka ord och en del skällsord som ju inte ger nån direkt mysig känsla, dom som är mest negativa
är sommargäster och släktingar som är hit till byn nån enstaka vecka per år och inte äger mark.
Dom som är positivast till projektet är dom som kan få en snurra på sin mark, det skulle ge en extra årsinkomst bara sådär.
En viktig sak tycker jag är den vinstdelningsmodell vi diskuterat där grannarna till snurrorna får en viss procentandel
av snurran närmast, för vinden kommer ju från dennes mark så att säga, detta plus bygdemedel vore en bra grej
för alla bybor, markägare eller ej. Så om nån har en intressant avtalsmodell att dela med sig av så läser jag gärna den.
Hörde om en avtalsmodell där byborna skulle få gratis ström, nån som har koll på det?

Användarvisningsbild

svampbob  
Sture Andersson skrev:Jag är väldigt positiv till vindkraft , Sverige har ju väldig fördel av all vattenkraft så vi kan spara vindkraften i vatten magasinen .
Men med dom elpriserna som har varit i sommar är det väl ingen som vill satsa på nått ,jag har funderat på solceller ,men lagt ner den tanken när man inte får nått betalt för elen . Dom måste få till mer stadig elpriser ,vi kan inte ha 0 priser då kommer ingen vill satsa.

Vattenkraften har reglerdomar som bestämmer hur mycket och hur lite dom får släppa nedströms och hur mycket dom får ha i sina dammar. Som det har varit denna regniga höst så har enorma mängder vatten behövs släppas förbi istället för att användas som baskraft.

Jag tycker att det känns orimligt att vi ska ändra regleringarna så att älvarna stundtals står helt utan vatten och att vi ska t.ex. fördubbla antalet turbiner i verken för att kunna möta momentana effektbehov med erosion och översvämningar nedströms som följd.

Att vi växlar mellan perioder av 0-priser och skyhöga priser beror på utbyggnaden av slumpkraften. Det är sju länder i Europa som har tre gånger så mycket installerad slumpkraft som sin medelförbrukning. Skiner solen eller snurrorna snurrar så blir marknadsvärdet på elen i princip noll.

Står slumpkraften stilla vilket den oftast gör när det är väldigt varmt eller kallt så blir istället elen väldigt dyr om den ens går att uppbåda.
priset på brännved till kraftvärmeverken har tre till fyrdubblats på några år visar på hur väldigt dyr tillförlitlig energi har blivit.

Användarvisningsbild

JAndersson  
#814681 Precis läst denna artikel i DN som jag tycker är värd att dela här, https://www.dn.se/sverige/byarna-som-tj ... 67657_2002

Kort sammanfattning av artikeln;
2009 bildade de tre byarna föreningen Vindbyar och presenterade idén om att sätta upp vindkraftverk på bergen Jokkmokksliden och Storliden för Skellefteå Kraft.
Energibolaget gjorde vindmätningar under ett år som visade på goda resultat. Ett 20-årigt avtal om en bygdepeng slöts. Det vill säga, motsvarande tanke på intrångsersättning som vid utbyggnaden av vattenkraft.
Byarna drar nu in hundratusentals kronor varje år på vindkraft. Pengar som lagts på fibergrävning, elljusspår och byastugor.

Så Skellefteå Kraft verkar vara ett lämpligt bolag att kontakta. Någon som har erfarenhet av något annat bolag som skött sig bra?

Användarvisningsbild

anersimyra  
svampbob skrev:
Sture Andersson skrev:Jag är väldigt positiv till vindkraft , Sverige har ju väldig fördel av all vattenkraft så vi kan spara vindkraften i vatten magasinen .

Vattenkraften har reglerdomar som bestämmer hur mycket och hur lite dom får släppa nedströms och hur mycket dom får ha i sina dammar. Som det har varit denna regniga höst så har enorma mängder vatten behövs släppas förbi istället för att användas som baskraft.

Jag tycker att det känns orimligt att vi ska ändra regleringarna så att älvarna stundtals står helt utan vatten och att vi ska t.ex. fördubbla antalet turbiner i verken för att kunna möta momentana effektbehov med erosion och översvämningar nedströms som följd.

Att vi växlar mellan perioder av 0-priser och skyhöga priser beror på utbyggnaden av slumpkraften. Det är sju länder i Europa som har tre gånger så mycket installerad slumpkraft som sin medelförbrukning. Skiner solen eller snurrorna snurrar så blir marknadsvärdet på elen i princip noll.

Står slumpkraften stilla vilket den oftast gör när det är väldigt varmt eller kallt så blir istället elen väldigt dyr om den ens går att uppbåda.
priset på brännved till kraftvärmeverken har tre till fyrdubblats på några år visar på hur väldigt dyr tillförlitlig energi har blivit.

Står slumpkraften stilla vilket den oftast gör när det är väldigt varmt eller kallt. Nej, att höga och speciellt låga temperaturer skulle innebära att det generellt blåser mindre är inget annat än en envis felaktig skröna som har sitt ursprung i det faktum att inversion är vanligast vintertid.

Användarvisningsbild

svampbob  
anersimyra skrev:
svampbob skrev:

Står slumpkraften stilla vilket den oftast gör när det är väldigt varmt eller kallt. Nej, att höga och speciellt låga temperaturer skulle innebära att det generellt blåser mindre är inget annat än en envis felaktig skröna som har sitt ursprung i det faktum att inversion är vanligast vintertid.

Om bara sitter inomhus i Stockholm kan kanske tro det.

Annons:
Vreten skogsvagnar
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).