Motorsåg och handhållet

Trimma motorsåg

22 inlägg 6373 visningar 6 följer Svara, dela mm...  

Den här tråden har ännu ingen AI-sammanfattning. Endast inloggade kan skapa en sammanfattning.

Skapa gratiskontoLogga in
Husqvarna

Trimma motorsåg

Dsv  
#814536Söker någon som håller på med att putta upp motorsågar.
Finns det någon firma?

Senast redigerad av Dsv fre 13 okt 2023, 17:22, redigerad totalt 1 gång.

TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Trimma motorsåg

Sjögård 4  
#814537Bengts Motorservice, Skeppshult.
https://www.bengtsmotorservice.se/service/

Re: Trimma motorsågar

Dsv  
#814538Tack

TS
Användarvisningsbild

Pete  
#814540Dunderkullen
Är en annan

Användarvisningsbild

Norrtull  
#814549Det finns nog en större mängd tvåtakts experter ute i landet. Kolla med ”moppe” trimmare.

Användarvisningsbild

anersimyra  
#814560Här finner du Dunderkullen och några till.. https://www.facebook.com/groups/1389817 ... &ref=notif. Andreas Forsberg på Dunderkullen har gjort ett antal sågar till mig med ett mycket bra resultat.
PS: Glöm inte bort att skaffa effektiva hörselkåpor..🫨😂

can  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#854177Har trimming noko for seg? Har ei lite brukt stihl 241 og kom i kontakt med èin kar i nærmiljøet som hadde ei lik ei. Han hadde opna opp eksosen på ho og på den måten fått ut èin del meir effekt. Er det èin ting eg ikkje har greia på så er det trimming av sager er heilt grønn, men dersom han hadde gjort det til èin ok pris så kanskje det kunne vore noko og tenkt på. Ps er det èin reversibel prosess dersom eg synes bensinforbruket blir for høgt og det blir for mykje lyd?

Användarvisningsbild

anersimyra  
can skrev:Har trimming noko for seg? Har ei lite brukt stihl 241 og kom i kontakt med èin kar i nærmiljøet som hadde ei lik ei. Han hadde opna opp eksosen på ho og på den måten fått ut èin del meir effekt. Er det èin ting eg ikkje har greia på så er det trimming av sager er heilt grønn, men dersom han hadde gjort det til èin ok pris så kanskje det kunne vore noko og tenkt på. Ps er det èin reversibel prosess dersom eg synes bensinforbruket blir for høgt og det blir for mykje lyd?

Nej, vill du få tillbaks sågen till original så måste du montera en ny originalcylindern och ljuddämpare.

can  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#854232Èin irreversibel prosess då med andre ord, får kanskje bruka ho litt meir og sjå om eg ikkje kan ha ho som ho er. Har ikkje du trimma/fått trimma ei sag eller to? Kva er di erfaring med det?

Användarvisningsbild

anersimyra  
can skrev:Èin irreversibel prosess då med andre ord, får kanskje bruka ho litt meir og sjå om eg ikkje kan ha ho som ho er. Har ikkje du trimma/fått trimma ei sag eller to? Kva er di erfaring med det?

Ja, jag har flera trimmade sågar. Den såg där trimningen blev mest lyckad är min 241:a. Min Dolmar 4605 går också fint men drar en jävla massa soppa. Min Eccho (50cc) är snål men går klart sämre än en original HVA 550/stihl 261. Min Dolmar 7910 bänkades till 9hp (original 6 hp) men jag märker ingen egentlig skillnad mot när den var otrimmad..🤔

Användarvisningsbild

Odalbonden  
#854359Inte trimning direkt.Men borde inte en såg med svänghjul som har en metallring i svänghjulet xpg tex,svara aningen långsammare än dom utan?Är ju trots allt en ökad vikt på svängmassan.Statorspolen väger 90g.Svänghjul med metallring, 30g mer än motsvarande utan.
Senast redigerad av Odalbonden mån 02 sep 2024, 20:58, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

anersimyra  
Odalbonden skrev:Inte trimning direkt.Men borde inte en såg med svänghjul som har en metallring i svänghjulet xpg tex,svara aningen långsammare än dom utan?Är ju trots allt en ökad vikt på svängmassan.

Jag tog bort den på en HVA 346 och märkte ingen som helst praktisk skillnad..🙂

Användarvisningsbild

Odalbonden  
anersimyra skrev:
Odalbonden skrev:Inte trimning direkt.Men borde inte en såg med svänghjul som har en metallring i svänghjulet xpg tex,svara aningen långsammare än dom utan?Är ju trots allt en ökad vikt på svängmassan.

Jag tog bort den på en HVA 346 och märkte ingen som helst praktisk skillnad..🙂

Ok Perfekt..Då behöver man inte leva i ovissheten att det skulle göra det haha.

Användarvisningsbild

anersimyra  
#854418När jag beställde min echo så ville jag ha en så tyst såg som möjligt. Jag såg i dag att Andreas på Dunderkullen monterat en restriktionsplåt i utblåset vilken jag tog bort. Nu låter sågen ungefär som en original 550/261 och går som ett skållat troll..🙂

Användarvisningsbild

anersimyra  
#854445Echo 501..🙂.

Annons:
Arevo
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).