SKOGSFORUM ARTIKEL 

Motorsåg och handhållet

Husqvarna 540XP MKIII - första testet (video)

95 inlägg 36364 visningar 17 följer Svara, dela mm...  
Husqvarna

Re: Husqvarna 540XP MKIII - första testet (video)

Hema  
339 skrev:
Hema skrev:Jag kan förstå att många är glada att Husqvarna har kommit med en konkurrent till Stihls 201. Men jag tycker det är konstigt, att man inte verkar ha försökt skapa en bättre produkt. Större tank är dock trevligt. Men varför inte bara skala ned en 550 (med värme, lätt att byta drev och tri-brake)?

Stihl 201 är populär och omtyckt av många. Jag har en själv. Liggande cylinder gör den smidig och bekväm att jobba med. Jag tycker Husqvarna gör helt rätt som kopierar och gör en likvärdig såg. Ser ingen poäng i en typ nedskalad 550? Däremot en normal 550 som komplement till en lättare gallringsåg.

Räcker det att göra en likvärdig i dagens konkurrens? Varför inte bättre? Gissningsvis kommer Stihl kontra o då ligger HVA efter igen.

Husqvarna motorsågar

339  
Hema skrev:
339 skrev:
Hema skrev:Jag kan förstå att många är glada att Husqvarna har kommit med en konkurrent till Stihls 201. Men jag tycker det är konstigt, att man inte verkar ha försökt skapa en bättre produkt. Större tank är dock trevligt. Men varför inte bara skala ned en 550 (med värme, lätt att byta drev och tri-brake)?

Stihl 201 är populär och omtyckt av många. Jag har en själv. Liggande cylinder gör den smidig och bekväm att jobba med. Jag tycker Husqvarna gör helt rätt som kopierar och gör en likvärdig såg. Ser ingen poäng i en typ nedskalad 550? Däremot en normal 550 som komplement till en lättare gallringsåg.

Räcker det att göra en likvärdig i dagens konkurrens? Varför inte bättre? Gissningsvis kommer Stihl kontra o då ligger HVA efter igen.

Det är konkurrens som driver utvecklingen framåt. Så om Stihl kontrar och utvecklar vidare så kanske du får den såg du önskar? Eller att sågarna blir ännu lättare och smidigare, med ännu bättre motorkaraktär och utvecklade drev och valmöjligheter.

jannee  
#814125Är det tyvärr så att marknaden för proffssågar minskar har har minskat rejält de senaste årtionden.
Jag hälsade nyligen på i maskinaffären i Nybro, utbudet av motorsågar var minst sagt skralt, däremot allt annat krafs, t.o.m 3 hjuliga flakmopeder.
De är återförsäljare för både Stihl och Husqvarna men anar att just motorsågsdelen av försäljningen inte tillhör de större delen.

Användarvisningsbild

HannuRöj  
#814137😉 Har inte Husqvarna nämnt att alla motorsågar till och med 50 kubiksklassen tillhör konsumetsegmentet?

adahlm  
#814138Kanske på amerikanska marknaden.?

Användarvisningsbild

HannuRöj  
#814145😀 Det står på koncernens strategin gällande produktsortimet.
Mindre bensinmotorsågar ska ersättas med batterisågar för konsumeter i fortsättningen, detta har de släppt en pressmedelande.

540 är ju inte en ny modell. Bara bakhandtag är.

339  
HannuRöj skrev:😀 Det står på koncernens strategin gällande produktsortimet.
Mindre bensinmotorsågar ska ersättas med batterisågar för konsumeter i fortsättningen, detta har de släppt en pressmedelande.

Är inte 540 mark 3 en ny modell menar du? Har de haft med liggande cylinder tidigare? Batterisågar är jag för tillfället inte intresserad av.

Tor R  
339 skrev:
HannuRöj skrev:😀 Det står på koncernens strategin gällande produktsortimet.

Är inte 540 mark 3 en ny modell menar du? Har de haft med liggande cylinder tidigare? Batterisågar är jag för tillfället inte intresserad av.

De har haft liggande cylindrar i åratal, T540 mk I och II har liggande cylindrar.
338&339 hade även en liggande cylinder.

Användarvisningsbild

Fredrik Reuter  
#814166Jag pratade med Husqvarna och Lasse Strandell om nya sågen.
Idag går det inte att få den med SP33 X-cut utan det är antingen 3/8 1,3 mm som vi testade eller .325 mini.
Och nej, det går inte att sätta på en SP33 på ett .325-mini stjärndrev, tänderna är olika.

Framöver får vi se om det kommer möjlighet att sätta på SP33 med ringdrev på 540 XP Mark III.

maltex  
#814169Är skillnaden stor mellan sp33 och s93,skäregenskaperna bör ju vara ganska lika.
Eller skiljer sig prestandan åt mellan kedjorna.

Användarvisningsbild

Fredrik Reuter  
#814170Känslan jag har är att det inte är nämnvärd skillnad. S93G funkade fin fint på 540 XP.

maltex  
#814178Ja skärtanden bör ju var ganska lika på båda kedjorna.

Hema  
Fredrik Reuter skrev:Jag pratade med Husqvarna och Lasse Strandell om nya sågen.
Idag går det inte att få den med SP33 X-cut utan det är antingen 3/8 1,3 mm som vi testade eller .325 mini.
Och nej, det går inte att sätta på en SP33 på ett .325-mini stjärndrev, tänderna är olika.

Framöver får vi se om det kommer möjlighet att sätta på SP33 med ringdrev på 540 XP Mark III.

Tack!

För mig, så orkar (ja orkar) jag inte hålla på med en massa olika kedjor o mallar. Make it simple. :)

Användarvisningsbild

jlhp  
#814331Tycker fortfarande att det är lite kul/intressant att jämföra med anno dazumal. Vägde för skojs skull min 238SE (utan handtagsvärme), fulltankad med gammal "hederlig" 13" svärd med 1,5mm 0,325 kedja. 6,0 kg, skiljer alltså 0,65kg till nya 540 så där har det utvecklats mycket = bra, om än kanske till priset av vissa kvaliteter (som tex ringdrev mm). Effekten däremot så enligt de uppgifter jag fått fram på internet hade Hva 234 exakt samma 1,9kW för 40 år sedan, men ur bara 34cc. 238 hade 2,2kW ur 38cc, så där verkar utvecklingen gått bakåt de senaste 35-40 åren! Varför får man ut mindre effekt ur småsågarna nuförtiden? De större har man ju succesivt ökat effekten på.

Användarvisningsbild

anersimyra  
jlhp skrev:Tycker fortfarande att det är lite kul/intressant att jämföra med anno dazumal. Vägde för skojs skull min 238SE (utan handtagsvärme), fulltankad med gammal "hederlig" 13" svärd med 1,5mm 0,325 kedja. 6,0 kg, skiljer alltså 0,65kg till nya 540 så där har det utvecklats mycket = bra, om än kanske till priset av vissa kvaliteter (som tex ringdrev mm). Effekten däremot så enligt de uppgifter jag fått fram på internet hade Hva 234 exakt samma 1,9kW för 40 år sedan, men ur bara 34cc. 238 hade 2,2kW ur 38cc, så där verkar utvecklingen gått bakåt de senaste 35-40 åren! Varför får man ut mindre effekt ur småsågarna nuförtiden? De större har man ju succesivt ökat effekten på.

På den ”gamla goda och roliga” 😀 tiden så var behovet av rappa, starka och lätta sågar sannolikt betydligt större än i dag.

Annons:
Arevo
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).