Verkstan

Bränslefilter, Igensatta?

25 inlägg 34538 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Bränslefilter, Igensatta?

Fiat 4WD  
#80248 Dagens Alla!

Är det nån mer än jag som kört stopp nyligen pga av igensatta/frysta bränslefilter?
Jag starta igår å körde några minuter innan Fiaten stendog, lika effektivt som om man dragit ut stoppknappen.

Fick bogserat den av vägen iallafall å in under tak men det är svårmekat -18°C...
Jag antar att bränlet har parrafinerat sig å satt igen filteret.
Hat ni kunniga någon annan åsikt?

Eller ännu hellre bra tips på åtgärder.

Den har aldrig ens krånglat förr, i med motorvärmarn några timmar å startar fint å gått helt rent.
Gjorde samma nu men gick som sagt bara ngr minuter. Vevar fint runt på startmotorn även efter stoppet å låter som om kompression är ok. Inga uppenbara missljud alls. Jag vet inte säkert om jag verkligen fick i vinterbränsle, har ni bra koll på när mackarna byter?

Många ord för lite bekymmer, hoppas på ngr goda råd.
mvh
Anders



   TS
Enskede Hydraul, reservdelar till skogsmaskiner
Avatar Fallback

Re: Bränslefilter, Igensatta?

Robertberg  
#80259 Det kan samlas vatten i bränslefiltrena som fryser på vintern, därför man byter bränslefilter på hösten ;)

Avatar Fallback

Re: Bränslefilter, Igensatta?

Famag  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#80315 Det är flera dislar som soppa stopp, i mina trakter.
Till och med mack tankade traktorer.
Filter måste bytas om de så var nya vid nyår.
I värsta fall även bränslet.
Det finns eluppvärmda bränslefilter, tex, Audi, Toyota.

Avatar Fallback

Re: Bränslefilter, Igensatta?

TimmberJack  
#80321 Byt till annan diesel !!!! Den diesel med RME i är bara skit för motorer o följd igensatta filter... Min erfarenhet... Har kört på vanlig Mk1 längeo hadde ny bytta filter o tanka RME diesel en gång dagen efter gick inte maskinen...

Användarvisningsbild

Re: Bränslefilter, Igensatta?

Fiat 4WD  
#80442 Diesel, jo det är "vinterbränsle".

Ändå tvärstopp i motorn. Hoppas det inte är nåt svårare haveri.

Lutar nu åt is/vatten nånstans i bränslesysystet, som påpekats kanske i vattenavskiljaren i filtret.

Men hoppas på lite mildare väder, står ju i kylan så inget tinar "av sig själv".

Återkommer när jagg har nåt mer konkret.
Anders

   TS
Användarvisningsbild

Re: Bränslefilter, Igensatta?

Elias  
#80447 Men du har inte köpt diesel k sprit och hällt i tanken? den brukar ha en tendens att leta sig framåt till pluggen och lösa upp.
Sedan låta det verka i ett dygn eller så, då brukar det lösa sig. annars så rörs det ju runt när du gör startförsöket sedan.

Användarvisningsbild

Re: Bränslefilter, Igensatta?

Zixten  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#80563
Elias skrev:Men du har inte köpt diesel k sprit och hällt i tanken? den brukar ha en tendens att leta sig framåt till pluggen och lösa upp.
Sedan låta det verka i ett dygn eller så, då brukar det lösa sig. annars så rörs det ju runt när du gör startförsöket sedan.


Har samma bekymmer här... Misstänker ispropp.
Är det en bra ide att hälla i K-sprit? Har hört att man inte skall göra det...

Avatar Fallback

Re: Bränslefilter, Igensatta?

swelog  
#80592 Tror man kan glömma att det är isproppar som ställer till med oreda den här årstiden.RME dieseln är boven i dramat.Hadde problems medd detta fick byta filter en gång i veckan tills ja bytte till diesel utan tillsatt rapsolja så försvann alla problem.

Avatar Fallback

Re: Bränslefilter, Igensatta?

dieseltomten  
#80597 RME blir väl inte direkt lättflytande vid minusgrader heller... men vatten låter ju som ett troligt alternativ

Användarvisningsbild

Re: Bränslefilter, Igensatta?

Elias  
#80605
Zixten skrev:Har samma bekymmer här... Misstänker ispropp.
Är det en bra ide att hälla i K-sprit? Har hört att man inte skall göra det...


Finns lite olika k-sprit, finns tydligen en för diesel som heter någonting liknande. Gör samma jobb osv,.
Är effektivt och ska inte skada motorn eftersom det är så små mängder.

Avatar Fallback

Re: Bränslefilter, Igensatta?

granqvist  
#80821 Har varit där för ett antal år sedan, första vintern då vi bodde på gården. Farsgubben vart inte så noga med underhållet på en IH 474 från 1973. Det var vatten + mycket annat skit i filterkopparna och i tankbotten och -20 grader ute liksom inne i garaget.

Nuförtiden gör jag såhär varje höst genast då det finns bränsle av vinterkvalitet tillhanda:

Tömmer tanken på sommardiesel genom kranarna nere i tanken och tar den tillvara.
Tömmer resten genom bottenpropparna.
Byter bränslefilter och rengör filterkoppar.
I med vinterkvalite, och sen är det bara att tuta och köra hela vintern!

Roligare att göra jobbet i förebyggande syfte än att stå svära mitt i vinterkylan :-) :-)

Användarvisningsbild

Re: Bränslefilter, Igensatta?

Träpatron  
#80885 Hej!

Har en Valtra 700 årsm 2002 som inte ville gå uppe i Jämtland (det var 20-30 grader kallt i flera veckor). Ringde verkstan (Lantmännen) och de sa att det troligen inte var filtren som felade då dessa byttes ut vid service 2009. Troligen var det en propp i matarröret mellan tanken och pumpen. Jag fick rådet att slå i en deciliter metanol i tanken och sedan prova att starta efter någon timme. Funkade galant!!

Ett tips. För att undvika kondens i tanken vintertid är det bra att försöka ha fulltankat hela tiden.

M V H

Träpatron

Avatar Fallback

Re: Bränslefilter, Igensatta?

Matspakullen  
#80888 Sök på "dieselbakterier" på nätet så hittar ni preparat som skall fixa problemen. Vatten i tanken plus den nya miljödieseln gör att bakterier trivs i tanken. bildar en svart sörja som är lätt att känna igen när man hittar "proppen" fastnar ofta tidigt i systemet typ utloppsledningen i tanken :-(

Avatar Fallback

Re: Bränslefilter, Igensatta?

jönsson84  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#80911 Jag har samma problem på våran volvo 430,behöver nog byta filterna och kanske rengöra tanken. Men i brist på verkstad och i väntan på varmare väder så använder jag en byggfläkt och ställer under motorn och lägger en pressening runt. Går hur fint som helst sen.

Avatar Fallback

Re: Bränslefilter, Igensatta?

getost91  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#81314 Fick samma problem med fiaten för ett par dagar sen. Bara tvärdog. trodde det var tomt i tank men icke. luftade och den gick igång. men stannade 15 min senare. Bara att kolla grovfiltret i pumpen.. :???: ja, där va det smörja. tror inte jag har sett ett så igensatt filter någon gång. Gjorde rent och nu funkar den fint igen. Fusk av tidigare ägare :mrgreen:

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).