Avverkning (slutavverkning)

Slutavverka och såga själv

16 inlägg 6015 visningar 4 följer Svara, dela mm...  

Den här tråden har ännu ingen AI-sammanfattning. Endast inloggade kan skapa en sammanfattning.

Skapa gratiskontoLogga in
Iggesund Forest
Användarvisningsbild

Slutavverka och såga själv

Gustav_i_norr  
#812919Blev lite inspirerad av Halvproffset som körde avverkningen själv manuellt och skrev om ett här på forumet. Har bestämt mig till sist att ge mig på det själv här nu också. Har dessutom köpt in ett sågverk (Norwood Lumbermate LM30) tänkte ha den för eget bruk men tänkte att man kanske skulle ge sig på att sälja en del till grannskapet efter att jag avverkat. Kommer ha en hel del tid nu under hösten att avverka och såga sen till våren/försommaren.

Min fundering är hur mycket vinst det skulle kunna ge. Är det någon som gett sig på att prova det någon gång och vet vad det kan ge ungefär i nettovinst? Är det värt det jmf att sälja till industrin? Tänker tidsåtgång och så.

Avdelningen jag tänkt ge mig på innehåller 525 m3sk, 50% tall och 50% gran. T20 och 30 centimeter i diameter. Har skogen i pite-trakterna.

Om det inte är värt det skiter jag i ett å sparar en del till sådant jag kan behöva själv här på gården och säljer resten till industrin efter jag avverkat. Lär gå bra mycket långsammare än Halvproffset men lite motion å va i skogen när man ändå har lite tid är alltid trevligt.

TS
Iggesund Forest BlueLine skördarsvärd, Norrländsk urkraft

Re: Slutavverka och såga själv

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#812924Många som provat och några som får det att gå runt. Betänk bara att det är inte bara att såga isär stocken. Det ska torkas, lagras och hanteras en hel del innan kunden tar upp plånboken.

fri  
#812925Det är kul att såga! Att lära sig läsa stocken, att optimera utbytet, att bygga med hemsågat virke, att ta tillvara sådant som annars skulle gått till ved eller kanske blivit kvar i skogen.
Jag skulle säga att det är väldigt svårt att få vettig lönsamhet på småskalig sågning, så länge man sågar åt sig själv spelar det kanske inte så stor roll om timpengen blir låg men att producera standardvirke billigare än industrin klarar inte jag iaf, det är bättre att satsa på dimensioner och träslag som inte finns i vanlig handel om man ska sälja av det man sågat.
Sågutbytet, att mellan 30 och 50% går bort och vad man ska göra med spån och bakar är också ett problem om man sågar mer än för hemmabruk.

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#812926Många som provat och några som får det att gå runt. Betänk bara att det är inte bara att såga isär stocken. Det ska torkas, lagras och hanteras en hel del innan kunden tar upp plånboken. Om din avverkning håller 500 m3sk = 400 m3fub X 75 % timmer så är det ändå cirka 300 ton att strölägga. Det kan vara kul att såga men ta dig inte vatten över huvudet.

Tralsmo  
#812933Ja är novis i detta jämförelsevis.

Alla fall kan ja berätta att ja köpte ett Logosol M8 för många år sen.
Syftet var att renovera golvet på logen samt kunna såga lite special som inte går att köpa.

Jo logen har väl nästan blivit klar. Allafall så de duger.
Några kompletta fönster me karmar har de blivit.
Ett par veranda dörrar me men de va innan sågverket.

Ja har hållit på med 4 kompletta fönster me karm som ja huggt å sågat å snart ä färdig me.
Gissar att de ä runt 8 år sen ja började.
Kommer hur mycke som helst emmelan.

Till de ja egentligen vill säga:
Ja åker ju rätt kors å tvärs här omkring.
Nästan varstans ser man ett sågverk på gården och ett upplag jämte de.
Händer de nåt??
Nääää, väldigt sällan.

Användarvisningsbild

Elis76  
#812937Många kloka ord från: @Skogsola, @Tralsmo och @fri.

Bor Du i Pitetrakten så har Stenvalls två sågverk nästgårds som kan ta hand om ditt virke.

https://www.stenvalls.se/produktion/produktionslinjer/

Användarvisningsbild

Rättselarn  
#812964Jag "städar" och hugger vindfällen och "gaddtallar" varje år. Det brukar bli 5-8 "kubik" timmer. Bolagen är ju inte så sugna på att åka och hämta sådana skvättar, så jag sågar upp det med min Bamsesåg.
Virket använder jag själv och nu när de egna byggprojekten börjar ta slut så är grannarna glada att göra affärer till mycket humana priser.
Jag ser sågandet i den omfattningen som ett nöje, men att räkna hem det som affär har jag svårt att se. Så fort timmerhögen blir stor nog så det räcker till en lastbilstrave så säljer jag den till industrin.

Användarvisningsbild

halvproffs  
Gustav_i_norr skrev:Blev lite inspirerad av Halvproffset som körde avverkningen själv manuellt och skrev om ett här på forumet. Har bestämt mig till sist att ge mig på det själv här nu också. Har dessutom köpt in ett sågverk (Norwood Lumbermate LM30) tänkte ha den för eget bruk men tänkte att man kanske skulle ge sig på att sälja en del till grannskapet efter att jag avverkat. Kommer ha en hel del tid nu under hösten att avverka och såga sen till våren/försommaren.

Min fundering är hur mycket vinst det skulle kunna ge. Är det någon som gett sig på att prova det någon gång och vet vad det kan ge ungefär i nettovinst? Är det värt det jmf att sälja till industrin? Tänker tidsåtgång och så.

Avdelningen jag tänkt ge mig på innehåller 525 m3sk, 50% tall och 50% gran. T20 och 30 centimeter i diameter. Har skogen i pite-trakterna.

Om det inte är värt det skiter jag i ett å sparar en del till sådant jag kan behöva själv här på gården och säljer resten till industrin efter jag avverkat. Lär gå bra mycket långsammare än Halvproffset men lite motion å va i skogen när man ändå har lite tid är alltid trevligt.

Kul stt jag har inspirerat några!
Jag har ju manuellhuggit en hel del och en del av detta har jag sågat upp till både normalvirke och speciallångt, typ 6m stockar till vindskivor mm.
Men bästa ekonomin har varit att hyvla upp sågat virke av bra furu till lister.
Björken har blivit ved till försäljning med hyfsad betalning.
Avverka den mängd du tror att du kan hantera och prova dig fram. Lycka till! Ingenting är omöjligt tar bara lite längre tid.
,

Användarvisningsbild

Zixten  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#812983En bekant har skotat en del själv, och istället för att lägga timmerstockar med lite röta i massavedshögen har han sorterat ut det och sågat själv,
ibland är det kanske bara en liten del av rotändan som är röten, resten är prima.
Det ruttna har blivit egen ved / flis.

Kanske kan vara en bra början första året för att se hur man skall göra till nästa gång.... Känna sig fram lite.

Användarvisningsbild

Gustav_i_norr  
Skogsola skrev:Många som provat och några som får det att gå runt. Betänk bara att det är inte bara att såga isär stocken. Det ska torkas, lagras och hanteras en hel del innan kunden tar upp plånboken. Om din avverkning håller 500 m3sk = 400 m3fub X 75 % timmer så är det ändå cirka 300 ton att strölägga. Det kan vara kul att såga men ta dig inte vatten över huvudet.

Jo, man får väl fundera lite över mängderna så klart.

TS
Användarvisningsbild

Gustav_i_norr  
halvproffs skrev:Kul stt jag har inspirerat några!
Jag har ju manuellhuggit en hel del och en del av detta har jag sågat upp till både normalvirke och speciallångt, typ 6m stockar till vindskivor mm.
Avverka den mängd du tror att du kan hantera och prova dig fram. Lycka till! Ingenting är omöjligt tar bara lite längre tid.
,

Jo det var riktigt inspirerande att läsa om ditt projekt! Får testa mig fram lite, tycker mest det är lite småroligt så vi får välan se vad det blir. Ska fundera ett varv till.

TS
Användarvisningsbild

Gustav_i_norr  
Elis76 skrev:Många kloka ord från: @Skogsola, @Tralsmo och @fri.

Bor Du i Pitetrakten så har Stenvalls två sågverk nästgårds som kan ta hand om ditt virke.

https://www.stenvalls.se/produktion/produktionslinjer/

Tackar för tipset!

TS

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
halvproffs skrev:

Det där projektet, var kan man läsa mer om det @halvproffs? Tex vad du har för utrustning.

Användarvisningsbild

halvproffs  
Mangan skrev:
halvproffs skrev:

Det där projektet, var kan man läsa mer om det @halvproffs? Tex vad du har för utrustning.

Har ju skrivit så mycket så jag vet inte vilken tråd det är tyvärr.

Användarvisningsbild

Torbjörn Johnsen  
Annons:
Aspen biobränsle
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).