Traktorn i skogen

Valtra a serie mot Ferguson 4400 serie

89 inlägg 40052 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Valtra a serie mot Ferguson 4400 serie

MrEast  
#80831 Håller på med det angenäma arbetet att köpa en ny traktor och har haft Valtra A serie som förhandsfavorit, men har efter lite googlande och sökande på detta forum sett att flera säger att A-serien och fergusons 4400 serie är i princip samma traktor.

Någon som vet hur mkt som är samma prylar?
Är det allt utom huv o hytt som är samma eller delar dom motor o drivlina typ?
Tacksam för all info stort som smått.



   TS
Lantmännen Maskin
Avatar Fallback

Re: Valtra a serie mot Ferguson 4400 serie

calle336  
#80847 Hej hej ¨
När vi köpte vår 5445 för några år sen så påstod MF försäljaren att det va precis samma traktor. Valtern är en liten budget variant av MFen. Vad Valtra försäljaren sulle säga om de et man ju inte. Men de delar samma motor och även växellåda. De har lite olika lösningar på växlingssystemet inne i hytten. Men i grund och botten är det samma maskin.

Avatar Fallback

Re: Valtra a serie mot Ferguson 4400 serie

MrEast  
#80848 Man kan ju undra varför MF säljer en valtra under det egna märket.
Alla andra MF verkar ha perkinson motorer medans 44 serien har SISU diesel men samma hk, växel alternativ m.m.
Kollar man broschyrer från båda märken ser man att dom delar mkt mer än motor och låda.

Verkar som det är mest kosmetika som skiljer, nån som vet hur dom ligger jämfört med varandra i pris?
Vill försöka skaffa mig så många fördelar jag kan innan jag pratar med säljarna.

   TS
Avatar Fallback

Re: Valtra a serie mot Ferguson 4400 serie

Zalman  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#80863 Citat MrEast
"Alla andra MF verkar ha perkinson motorer"

Valtra, MF, Fendt och Challenger traktorer ägs av Agco och mycket teknik delas mellan dessa märken.
Exempelvis så motsvaras Valtras A och S serie av MFs 4400 och 8600 som till 98% är samma traktor.

Sisu diesel används i många av Acos traktorer och i exempelvis MFs 3600, 4400, 5400, 6400, 7400 och 8600.
Perkins används i några få modeller och är på väg att fasas ut pga dess bränsletörst.

Avatar Fallback

Re: Valtra a serie mot Ferguson 4400 serie

Valtra  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#80925 tillägga på zalmans inlägg så har bara mf perkins motorer upp till 140hk tror jag de va och den är fyrcylindrig, så inga 6 cylindriga perkins i mf nu ifall jag kommer ihåg rätt.

Avatar Fallback

Re: Valtra a serie mot Ferguson 4400 serie

john  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#80941 dom traktorna er samma vågar jag si.hur er det med pris skilnaden?

Avatar Fallback

Re: Valtra a serie mot Ferguson 4400 serie

MrEast  
#80980 Ahhaa dom håller på o byta ut alla motorer till sisu, men visst har dom haft perkins i mest allt förut?

Har letat som tusan på nätet och jämfört broschyrer och är övertygad om att det är samma traktor förutom huv o lite kosmetika invändigt men alla reglage i hytten tex är valtra reglage. Kollar man på bilder av de olika traktorerna o tar bort huven så ser man direkt att kroppen e densamma.

Vet inte hur de ligger i pris i förhållande till varandra men det återstår att ta reda på.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Valtra a serie mot Ferguson 4400 serie

Ferguson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#81019 Serierna är helt identiska!

För några år sedan var den stora skillnaden ur skogskörnings synpunkt att MF endast gick att få med fram/back spaken på vänster sida stolen.

Detta gör det trängre att svänga runt stolen, på Valtra kan man välja om man vill ha på höger eller vänster, har dock sett MF med högermontage så vid nyköp så kan man säkert specialbeställa.

Angående Sisu motorerna så äger Agco Sisu Diesel så man kan ju tänka sig att det är billigare att använda ett "eget" märke än att köpa in Perkins som Caterpillar(?) äger.

Avatar Fallback

Re: Valtra a serie mot Ferguson 4400 serie

MrEast  
#81022 >Ferguson

Du verkar ha koll på det här, du vet möjligtvis inga priser på 4400 serien?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Valtra a serie mot Ferguson 4400 serie

Zixten  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#81104 När vi kollade för ett antal årsen så sas det att det var samma traktor, men MF gick inte att få med "skogshytten"...

Avatar Fallback

Re: Valtra a serie mot Ferguson 4400 serie

rockfax  
#81228 När du kollar, ska du nog se till att köpa traktor för de ända mål du ska använda dom till, ska du köra mycket med lastare är nog MF att föregå då den har kopplingsfri fram-back, kör du mycket i skogen är valtran att föregå pga att valtra/valmet verkar vara världsbäst på att vara i skogen med vanlig traktor.

kolla över behoven och utrusta den till det, så spelar det nog ingen roll vilket märke du tar, för det är samma traktor men med olika märken och olika utseenden.
Pris tror jag kan va ungefär lika.
lycka till ! (Y)

Användarvisningsbild

Re: Valtra a serie mot Ferguson 4400 serie

stegmaster  
#81242
rockfax skrev:När du kollar, ska du nog se till att köpa traktor för de ända mål du ska använda dom till, ska du köra mycket med lastare är nog MF att föregå då den har kopplingsfri fram-back, kör du mycket i skogen är valtran att föregå pga att valtra/valmet verkar vara världsbäst på att vara i skogen med vanlig traktor.

kolla över behoven och utrusta den till det, så spelar det nog ingen roll vilket märke du tar, för det är samma traktor men med olika märken och olika utseenden.
Pris tror jag kan va ungefär lika.
lycka till ! (Y)

Tror du blander tilsamman lite nu. Det e valtra`s A serie och Mf 4400 serie(inte 5400 serien) som e lika.
Det er samma gearkasse i båda. Skillnaden va at Mf inte skulle ha skogshytt, för at det skulla vara en viss skillnad på dom.

Avatar Fallback

Re: Valtra a serie mot Ferguson 4400 serie

rockfax  
#81263 Om det inte är fram-back låda i MF:s 4400 serie är ju valet klar för valtran !
Trodde det va kopplingsfri i MF men tydligen inte om jag förstod han rätt?
Då är det bara att satsa på Valtran !

Användarvisningsbild

Re: Valtra a serie mot Ferguson 4400 serie

stegmaster  
#81266
rockfax skrev:Om det inte är fram-back låda i MF:s 4400 serie är ju valet klar för valtran !
Trodde det va kopplingsfri i MF men tydligen inte om jag förstod han rätt?
Då är det bara att satsa på Valtran !

Kikkade lite i brochyren til Mf, och det e precis samma låda i båda Mf/valtra. Standard e mek vendlåda(med spak på vänster sida i hytten på MF). Sedan finns knappbetj.clutch och nu ochså skogshytt(på mf flytts då vendegirspak til höger sida ) som ekstrautrustning til båda. Så det går at få båda nästan helt lika.

Avatar Fallback

Re: Valtra a serie mot Ferguson 4400 serie

MrEast  
#81502 Kan bara bekräfta nu att 4400 serien och A-serien är samma traktor enda skillnaden i grundutförandet är att MF har fram/back spaken på vänster sida i grundutförandet. Samma lastare på båda traktorerna bara olika färger o namn. Så det är bara priset och hur man vill att huven ser ut som avgör.

Problemet är att MF återförsöljaren verkar vara högst ovillig att sälja denna modell utan vill bara sälja 5400 serien.
Vilken va en högst trevlig traktor att köra med den grymma växellådan och den utrustning som följer med som standard. Säljaren ville inte heller prata listpriser utan hänvisade hela tiden att det va mellanskillnaden när den gamla traktorn byttes in som var av betydelse.

Hittills så har jag bästa dealen hos Valtra säljaren, passade även på att besöka NH säljare som hade intressanta erbjudanden.

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).