Oberoende, nyfiken självverksam skogsägare som försöker förvalta fädernesarvets skog till nytta för både djur, växter och människor. Långsiktighet före snabba cash. Det finns inga enkla mallar som funkar i alla lägen.
Sågverk (mindre)
Logosol
lör 11 mar 2023, 15:46#795581Hydralik minsann. Lyxigt. Har du amperemätare också på så du kan se precis hur mycket ström den drar?

lör 11 mar 2023, 16:02#795588Oj! Då borde väl 25A säkring gå, eller?
Oberoende, nyfiken självverksam skogsägare som försöker förvalta fädernesarvets skog till nytta för både djur, växter och människor. Långsiktighet före snabba cash. Det finns inga enkla mallar som funkar i alla lägen.
fre 14 apr 2023, 07:52#799225Det blev svar först nu. 🙃
I påskhelgen gjorde jag det sista med sågen och kunde äntligen starta upp och provsåga.
Förutom spiksågning på två band på den fjärde stocken så gick det bra!
Oerhört roligt att såga!! Mindre roligt utan spånsug och att stabba upp allt efteråt 🤣.
Har väl nästan 100 stock liggande som ska skivas upp under vår-försommar.
Troligtvis blir det nog en del sommarjobb också.
Du måste vara medlem för att logga in. Det är gratis att bli medlem och registreringen går fort, Välkommen!
Skapa konto
I påskhelgen gjorde jag det sista med sågen och kunde äntligen starta upp och provsåga.
Förutom spiksågning på två band på den fjärde stocken så gick det bra!
Oerhört roligt att såga!! Mindre roligt utan spånsug och att stabba upp allt efteråt 🤣.
Har väl nästan 100 stock liggande som ska skivas upp under vår-försommar.
Troligtvis blir det nog en del sommarjobb också.
Logga in för att se de bilder eller dokument som författaren har laddat upp.
Du måste vara medlem för att logga in. Det är gratis att bli medlem och registreringen går fort, Välkommen!
Skapa konto
lör 19 aug 2023, 12:44#809376Fick hem ett F2+ i fredags eftermiddag. Fixade en ledig dag som jag tänkte att montera sågen och börja såga i helgen. Det var som ett ikea paket med väldigt många delar. Första stocklyftaren gick bra. Men sen började det att strula. Det tog en stund innan man fattade problemet. Fick tydligen profiler som saknade hål. Efter väldigt många svordomar la jag ned projektet. Nu ligger det upp packat på loggolvet och tar plats. Vad faan gör man.
lör 19 aug 2023, 15:48#809393
Det var verkligen illa att de skicka en produkt som inte är funkis. Ska bli intressant att höra hur de kompenserar dig.
P-O-J skrev:Fick hem ett F2+ i fredags eftermiddag. Fixade en ledig dag som jag tänkte att montera sågen och börja såga i helgen. Det var som ett ikea paket med väldigt många delar. Första stocklyftaren gick bra. Men sen började det att strula. Det tog en stund innan man fattade problemet. Fick tydligen profiler som saknade hål. Efter väldigt många svordomar la jag ned projektet. Nu ligger det upp packat på loggolvet och tar plats. Vad faan gör man.
Det var verkligen illa att de skicka en produkt som inte är funkis. Ska bli intressant att höra hur de kompenserar dig.
sön 17 sep 2023, 23:24#812035Sågar med Jonsereds-verk och upplever detta på stockar med inbyggda spänningar som slår sig efterhand som man skivar av brädor. De sista brädorna kan då bli lite tunnare i ena ändan. Går att fixa genom att trycka ner början på stocken mot underlaget (= plåtar) när man börjar eleer slutet på stocken när man kommer dit.

Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).
Liknande Trådar