#811988Tror ni har rätt i senaste podden angående vikten av fler skogsägare. Intresset för skog har definitivt ökat så möjligheten borde ju finnas.
Frågan är hur det skulle kunna gå till? Ser att Karl Hedin säljer av lite småinnehav, å andra sidan köper Akelius fortsatt in och blir ännu större. Jag antar att Areal och Ludvig har koll på vilka som köper och säljer och om antalet privata skogsägare totalt sett minskar eller ökar.
Kanske borde det finnas möjligheter för den som har en bra företagsplan att köpa skog från Sveaskog eller från Länsstyrelsen? I så fall måste ett politiskt beslut till för att vi ska bli fler. Vad tänker ni?
Öppna kategorin
Fler skogsägare
✍️ Sammanfattning av tråd
Den här tråden har ännu ingen AI-sammanfattning. Endast inloggade kan skapa en sammanfattning.
Skapa gratiskontoLogga in TS
#811990Äger Länsstyrelsen skog? I så fall var
#812084De har ju en massa naturreservat, som de "köpt" och tar hand om på ett mer eller mindre bra sätt, säkert finns många andra som skulle skapa fler verksamheter av dem. Men kanske räknas de inte som ägd mark av Länsstyrelsen, även om den som ägde marken innan inte får bruka den längre. Kan vara så att jag har fel i den gråzonen 🙃
TS
Vad jag har erfarit så förvaltar/administrerar LST:s organisation i regel själva den löpande skötseln av reservat och nationalparker m.m.
Äganderätten till marken kan kvarstå hos den tidigare ägaren även när ett naturreservat har inrättats, men om staten köper in även själva marken så brukar Naturvårdsverket stå som lagfaren ägare på dessa områden. När det gäller nationalparker så måste staten äga marken/vattenområdet.
MVH
Alias
Sommar skrev:De har ju en massa naturreservat, som de "köpt" och tar hand om på ett mer eller mindre bra sätt, säkert finns många andra som skulle skapa fler verksamheter av dem. Men kanske räknas de inte som ägd mark av Länsstyrelsen, även om den som ägde marken innan inte får bruka den längre. Kan vara så att jag har fel i den gråzonen 🙃
Vad jag har erfarit så förvaltar/administrerar LST:s organisation i regel själva den löpande skötseln av reservat och nationalparker m.m.
Äganderätten till marken kan kvarstå hos den tidigare ägaren även när ett naturreservat har inrättats, men om staten köper in även själva marken så brukar Naturvårdsverket stå som lagfaren ägare på dessa områden. När det gäller nationalparker så måste staten äga marken/vattenområdet.
MVH
Alias
"Investera i mark, jag har hört att det inte tillverkas längre!"
-Mark Twain
-Mark Twain
#812524Kanske kan Sveaskog tänka sig avyttra något till förmån för en levande landsbygd, där arbete med skog och jordbruk behövs och kan skapas?
Men bästa idén för fler skogsägare kom nog ändå i dagens skogspodd, att skicka in motioner för en ändring av fastighetsbildningslagen. Vet att det finns många som är intresserade av att köpa mindre skogsfastigheter, säkert finns också fler än Karl Hedin med stora skogsfastigheter som vill klyva eller sälja av.
Det vore en utveckling av landsbygden och skogsbruket, jag ska höra mig för hur jag lättast kan skicka in en motion.
Men bästa idén för fler skogsägare kom nog ändå i dagens skogspodd, att skicka in motioner för en ändring av fastighetsbildningslagen. Vet att det finns många som är intresserade av att köpa mindre skogsfastigheter, säkert finns också fler än Karl Hedin med stora skogsfastigheter som vill klyva eller sälja av.
Det vore en utveckling av landsbygden och skogsbruket, jag ska höra mig för hur jag lättast kan skicka in en motion.
TS
#812529Sveaskog avvytrar ingen skogsmark för närvarande enligt information på deras hemsida.
https://www.sveaskog.se/for-skogsagare/fastigheter-till-salu/
https://www.sveaskog.se/for-skogsagare/fastigheter-till-salu/
Usus magister est optimus

Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).