Logistik, Transport

Bortspolad skogsväg

12 inlägg 5046 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Bortspolad skogsväg

Elis76  
Användarvisningsbild

Re: Bortspolad skogsväg

rokon  
#810274 Vad hade det kostat att se till att byta ut vägtrummorna som genererade den nya bäckfåran i förväg, sådana här saker är ju vad vi alla kan förvänta oss om man inte åtgärdar de förutsägbara innan "århundradets" flod kommer lokalt inom 10 år?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#810282 Man kna alltid vara efterklok. Hur stora vägtrummor tror du hade behövts? Hade det hjälpt?

Bosse1  
#810284 Kanske snålt med sidotrummor,släpper på vattnet för länga sträckor.
Rätt vanligt .

Användarvisningsbild

rokon  
#810294 Mangan och Bosse 1
I texten till reportaget så står det tydligt vad som orsakade det hela
"Orsaken till skadorna finns längre upp på vägen, i en vägkorsning. Där möts tre vattenflöden. Vägtrumman på platsen räckte inte till under det kraftiga vattenflödet.
– Då började vattnet svämma över vägen där och så rann det tyvärr på den här vägen i stället för rinna tillbaka i bäckfåran som ligger tio meter bredvid vägen, säger Reinor Andersson."

Detta ser jag som uppenbart att man kan förutse, jag har själv för ca 10 år sedan påtalat för Sveaskog något liknande och fick visst gehör men ej från den som skulle utföra det, det är en vägkorsning som får extra med vatten för en bäck som rinner ca 100 meter ifrån korsningen svämmar över vid vårflod och 10 års toppar av regn.
Finns det inte bättre marginal så duger det helt enkelt inte, då det är som gjort för att bäckar kan ta en ny riktning.

Användarvisningsbild

svampbob  
#810296 Det är väl bara att titta på all grönska där dikena borde vara. Det verkar vara en lång och brant backe så vattnet får bra fart.

Användarvisningsbild

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#810306 Dimensionering av vägtrummor, dikesstorlek etc. handlar till stor del om merkostnad vs hur ofta der får skita sig p.g.a. alltför höga flöden. Här gäller det ju ofta att försöka hitta rätt balans, utifrån vägens tänkta användningsområde.

Om en skogsbilväg blir oanvändbar en vecka p.g.a. översvämning vart 10 år må det kanske vara hänt.

Om däremot E4 blir oanvändbar en vecka vart 100 år p.g.a översvämning, så är det ofta oacceptabelt.
/Niklas

Användarvisningsbild

Sjögården  
#810317 Den ravinen blir nog ett kulturminne över hösten 2023.
Det blir nog att finna en bättre sträckning och med ordentliga vägdiken o trummor.
Vi kommer att se mera av den här sortens fenomen framöver.
Men att förebygga där det går är nödvändigt.
Och 100 års regnen kommer vart 10år numera…😉

Användarvisningsbild

svampbob  
Sjögården skrev:Den ravinen blir nog ett kulturminne över hösten 2023.
Det blir nog att finna en bättre sträckning och med ordentliga vägdiken o trummor.
Vi kommer att se mera av den här sortens fenomen framöver.
Men att förebygga där det går är nödvändigt.
Och 100 års regnen kommer vart 10år numera…😉

Vi ska inte dra förhastade slutsatser om extremväder. Här en bild från Faluån och där ser intensiteten ut att ha minskat.

Jag tittade på stormar och där var stormen 69 den kraftigaste i modern tid och hade vi haft dagens virkesrika skogar då så hade volymerna på backen varit enorma.

Stormen hans fällde som mest 84 mm på ett dygn i Ullared så skadorna på ovan nämnda väg beror nog på dålig dragning i kombination med dåligt underhåll.

Användarvisningsbild

Sjögården  
#810343 Nej, var och en får dra sina egna slutsatser och en normal mannaminneperiod är knappast underlag för vetenskap.
Forskningen verkar dock allt mer vara överens om att extremväder blir en av effekterna av den långsiktiga uppvärmningen av jorden.
Och att det till stor del beror på användningen av fossila bränslen under de senaste 150 åren och att det kommer att fortsätta i överskådlig tid.
Jag garderar mig nog med bättre diken, större trummor, och smarta vägdragningar på höga punkter i landskapet.
Kommuner och samhället behöver göra detsamma så att inte vattnet kommer rusande längs asfaltvägarna vid minsta skyfall.
Men som sagt, var och en får tänka själv… 😉

Användarvisningsbild

svampbob  
Sjögården skrev:Nej, var och en får dra sina egna slutsatser och en normal mannaminneperiod är knappast underlag för vetenskap.
Forskningen verkar dock allt mer vara överens om att extremväder blir en av effekterna av den långsiktiga uppvärmningen av jorden.
Och att det till stor del beror på användningen av fossila bränslen under de senaste 150 åren och att det kommer att fortsätta i överskådlig tid.
Jag garderar mig nog med bättre diken, större trummor, och smarta vägdragningar på höga punkter i landskapet.
Kommuner och samhället behöver göra detsamma så att inte vattnet kommer rusande längs asfaltvägarna vid minsta skyfall.
Men som sagt, var och en får tänka själv… 😉

Tittar man på forskningen som ligger till grund till senaste IPCC rapporten så är slutsatsen där att extremväder inte har ökat över tid.
Att politikerna i sammanfattningen hävdar det motsatta trots rapporten dom refererar inte håller med är lite skrattretande och att man därtill vägrar att rätta sammanfattningen når forskarna påpekar felet ställer dom i mitt tycke i väldigt dålig dager..

Det byggs många fördröjningsmagasin nu som är kraftigt överdimensionerade 30% över 100 års regn om jag minns rätt.

aho  
#810478 En av de meteorologer som är med i SVT sa något i stil med att vid 20% högre årsnederbörd så får vi 100-års regnen ungefär var 50:e år.

Jag kommer ihåg ungefär 50 års väder, så med 20% mer nederbörd ökar sannolikheten att jag upplevt ett 100års regn från 40% till 64%.

Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).