lör 06 feb 2010, 20:06#81197
pollefi skrev: axwell skrev: Om det var möjligt skulle dragkulan sitta längre bak. .
Varför det?
Ha de!
Det skulle bli lättare att styra en normallång vagn vid backning,(kräver mindre styrutslag), vagnen skulle kunna vinklas mer tvärt utan att centralstången eller stödben hakar i bakhjulet(jag kan vinkla vagnen mot minitraktorn tvärare än 90 grader) vilket underlättar tex vid vändning i t-korsning, samma framåt du kan köra med max styrutslag(Honda brukar ha ca 6,6 met. vändcirkel, bra för ATV) ett helt varv utan problem. Vid tillfälle skall jag testa om jag hinner "ifatt" vagnen då Yanmar vänder på 4,2 met. cirk. Nästa punkt tror jag inte att du håller med om. Dragkulans placering nära bakaxeln gör att en vagn som kan lasta medellängd 4,5 met. virke genar ovanligt mycket vid en längre sväng, nackdelen skulle reduceras med annan placering(har för mig att du tycker att ATV och vagn spårar bra).
Av säkerhetsskäl kan man inte ha kulan längre bak, Atv-maskinerna är för lätta i förhållande till hur tunga släp som kopplas på.Alla har inte din rutin och dessutom driven vagn med *viss bromsfunktion(atv-kedjor, vagn *utan?). Tänk dig en yngling som har driven vagn som larvat på i tre-fyra km/h, när det går lättare läggs driften ur, i första utförbacke behöver det väjas för något, Atv:n snor runt mycket lättare om kulan sitter för långt bak.De flesta har nog obromsade släp. Den skulle överreagera på fel kultryck. Kort sagt ATV:n skulle bli livsfarlig att koppla *"tungt släp" till. *=standard ved/timmervagn.
Ha de.. så bra!