tor 31 aug 2023, 15:34#810408Förvirrande det här med svärd och delningar. Önskar svärd och klyvkedja till Hva med stora fästet. Många har talat sig varma om Stihls 1,3 mm 3/8 klyvkedja. Logosol verkar rekommendera den också. Men funkar den kedjan med tex: ”Oregon PowerCut™ sågsvärd 3/8" (1,3 mm) till Husqvarna stor inf.” Vilket är ett av de få svärd som jag hittar. Logosol säljer också ett paket med adapter till ett cannon svärd.
Funkar det vanliga 3/8 drevet på sågen? Fått för mig att det finns olika 3/8.
Finns ju oregon klyvkedjor till 1,5 mm visserligen.
Motorsåg och handhållet
Klyvkedja och svärd till Husqvarna
✍️ Sammanfattning av tråd
Den här tråden har ännu ingen AI-sammanfattning. Endast inloggade kan skapa en sammanfattning.
Skapa gratiskontoLogga in TS

tor 31 aug 2023, 17:13#810424Skulle rekomendera logosols paket. Du behöver nytt drev för 3/8 mini.
Midnattsmekaniker.
tor 31 aug 2023, 19:26#810447Jag kör en echo med stora Husqvarna fästet på min logosol.
Köpte med svärd och stihl 1,3mm kedjor från logosol men då måste man köra med adapter till svärdet.
Nu prövar jag med Oregon svärd och 1,5mm Oregon klyvkedjan, märker ingen större skillnad ännu.
Men inbillar mig att kedjan är stadigare på något vis.
Mest skönt att slippa adaptern.
Jag har kört standard 3/8 drev på bägge kedjorna.
Köpte med svärd och stihl 1,3mm kedjor från logosol men då måste man köra med adapter till svärdet.
Nu prövar jag med Oregon svärd och 1,5mm Oregon klyvkedjan, märker ingen större skillnad ännu.
tor 31 aug 2023, 20:26#810459
Det är precis det här som är förvirrande. Den ene säger att drevet måste bytas den andre säger att det går bra med samma.
Är det någon som har provat oregonsvärdet 1,3 mm 3/8 ovan?
Pete skrev:Jag kör en echo med stora Husqvarna fästet på min logosol.
Det är precis det här som är förvirrande. Den ene säger att drevet måste bytas den andre säger att det går bra med samma.
Är det någon som har provat oregonsvärdet 1,3 mm 3/8 ovan?
TS
tor 31 aug 2023, 21:14#810470Jag har sagt att 3/8 mini har annat drev än äkta 3/8stor. @Pete sa bara att kan inte bytt drev, han sa inte att han kör 3/8mini på drev för 3/8stor.
1,3 eller 1,5 har inte med 3/8mini eller 3/8stor att göra.
Inte så mycket förvirrande tycker jag. Jag antar att @Pete kör stor 3/8 efter som han inte bytt drev.
1,3 eller 1,5 har inte med 3/8mini eller 3/8stor att göra.
Inte så mycket förvirrande tycker jag. Jag antar att @Pete kör stor 3/8 efter som han inte bytt drev.
Midnattsmekaniker.
fre 01 sep 2023, 07:48#810491Denna kedja fick jag med från logosol
Du måste vara medlem för att logga in. Det är gratis att bli medlem och registreringen går fort, Välkommen!
Skapa konto
Logga in för att se de bilder eller dokument som författaren har laddat upp.
Du måste vara medlem för att logga in. Det är gratis att bli medlem och registreringen går fort, Välkommen!
Skapa konto
fre 01 sep 2023, 07:51#810492Drevet som den gått med
Skapa konto
Skapa konto
fre 01 sep 2023, 07:55#810493Tack! Då är det samma som jag funderar på. Hittade denna gamla tråd där det här med drevet diskuterades:
Picco kedja till STIHL MS 260
Inte total enighet då;)
Förefaller ju fungera tillfredsställande med vanligt drev anser vissa. Tycker att det borde funka med oregonsvärdet jag skev om i början.
Picco kedja till STIHL MS 260
Inte total enighet då;)
Förefaller ju fungera tillfredsställande med vanligt drev anser vissa. Tycker att det borde funka med oregonsvärdet jag skev om i början.
TS
fre 01 sep 2023, 07:59#810494Denna provar jag nu
Skapa konto
Skapa konto
fre 01 sep 2023, 08:02#810495Adapter och svärd
Skapa konto
Skapa konto
fre 01 sep 2023, 08:20#810497Knappt 1 mm verkar det som
Skapa konto
Skapa konto
Annons:

Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).