Skogsröjning

Bästa verktyg för stamkvistning?

105 inlägg 32823 visningar 8 följer Svara, dela mm...  
Stihl
Användarvisningsbild

Re: Bästa verktyg för stamkvistning?

Sjögården  
#809233Nej det finns inte och kommer förmodligen inte finnas i någon större omfattning.Det handlar om specialkvaliteter för sågverk eller annan industri som kommer att behöva just detta virket.
Om framtiden vet vi inget och i denna långsiktiga näring är det väl just så man måste tänka.
Har man ett eget sätt att bruka skogen så skall man väl göra vad man kan för att kunna öka saluvärdet på sin skog.
Har ett granngods som har ett stort antal ekar, uppmärkta och dokumenterade där man håller efter vattskott och sköter huvudstammarna efter det konceptet.
Har för egen del ingen tanke på stamkvistning, men tycker att de som är ambitiösa med den skötselmetoden skall se till att få nytta av arbetet.
Därav min kommentar.

Stihl
Användarvisningsbild

Elis76  
#809237Precis som Sjögården beskriver är det idag svårt att få betalt för stamkvistat virke, åtminstone här i Norr. Det finns några få små finsnickerifirmor som brukar söka kvistfritt virke, men dessa volymer är "ytte pytte små".

Norra levererar bl.a. klentimmer till de sågverk i BD-län som sågar till möbelindustrin, men jag har inte sett att kraven skulle skilja sig från de grövre dimensionerna med avseende på kvistrenhet.

Norra har även påpekat vid sina medlemsmöten att efterfrågan på stamkvistat virke är obefintligt. Det är bättre att lägga sin tid på röjning än stamkvistning är budskapet. Vidare har Norra fått erfara att de kunder i Europa som tidigare importerat sitt virke från Ryssland, har vant sig vid en mycket lägre kvalité på virket än det virke som Svenska sågverk tillhandahåller. Norra har därfört haft svårt att motivera ett högre pris för den högre kvalitén på Svenska sågade trävaror. Detta torde inte vara specifikt Norra, utan alla Svenska sågverk har antagligen gjort samma observation.

Så länge som slutkunderna inte är beredda att betala för kvistfritt virke, kan det knappast vara mödan lönt att ägna sin tid åt sdtamkvistning annat än för eget bruk

Användarvisningsbild

skogshare  
#809240Känner någon till den nuvarande och den antagna, framtida marknaden för svarvfanér och sågfanér i Sverige och internationellt? Vilka kvalitetskrav gäller för timmer för dessa sortiment?

Användarvisningsbild

skogshare  
Elis76 skrev: Så länge som slutkunderna inte är beredda att betala för kvistfritt virke, kan det knappast vara mödan lönt att ägna sin tid åt stamkvistning annat än för eget bruk

Stamkvistning ger ju inte bara kvistrent virke utan också bättre stamform/sågutbyte eftersom varje kvistvarv ger en påtaglig avsmaling. Och ju grövre kvist desto större avsmalning. Detta gör, menar jag återigen, att man med stamkvistning - gärna upprepad - kan röja både tidigare och hårdare utan att försämra formen på framtida stammar.

Användarvisningsbild

skogshare  
#809347Jag har ett svagt minne från Tyskland 1968, då jag såg en spiralgående motormanuell, handburen och vals- och svärdförsedd stamkvistningsprototyp (Ekorren på svenska). Hur den drevs och manövrerades minns jag inte. Känner ni till  något liknande och vad tror ni om förutsättningarna för ett sådant aggregat att fungera på ett bra sätt med dagens alla tekniska möjligheter och i så fall för vilka trädslag, träddimensioner och upp till vilken stamhöjd? 

Användarvisningsbild

skogshare  
#809431Hur väl tål stamkvistad tall/gran/björk tung blötsnö i förhållande till okvistad och hur påverkas de stamkvistade trädens förmåga att klara snölast av träddiametern, trädhöjden och andelen av trädhöjden som är kvistad/kvistfri? 

Användarvisningsbild

Sjögården  
#809436Skulle säga att stamkvistningen inte har någon betydelse för risken för snöbrott eller några andra skador.Har man minst halva kronan kvar på tall,ek eller björk påverkas inte tillväxten heller.
Men det förutsätter att man röjer till rätt stamantal så att det blir jämna och balanserade kronor med utrymme att växa.
Men mig veterligt finns det ingen forskning på detta och jag är bara en vanlig praktiker.
Ofta görs stamkvistningen för man tycker det blir vackert och det räcker väl som skäl…😉

Användarvisningsbild

halvproffs  
Sjögården skrev:Skulle säga att stamkvistningen inte har någon betydelse för risken för snöbrott eller några andra skador.Har man minst halva kronan kvar på tall,ek eller björk påverkas inte tillväxten heller.
Men det förutsätter att man röjer till rätt stamantal så att det blir jämna och balanserade kronor med utrymme att växa.
Men mig veterligt finns det ingen forskning på detta och jag är bara en vanlig praktiker.
Ofta görs stamkvistningen för man tycker det blir vackert och det räcker väl som skäl…😉

Håller med dig sjögården. Dåligt röjda och för sena gallringar som genererar veka stammar blir snöbrottsoffer.

Användarvisningsbild

skogshare  
#809562Även om det ligger utanför temat, vore det ändå, mot  bakgrund av lärkens och ännu mer douglasgranens mycket goda tillväxt under gynnsamma förutsättningar och deras produktion av ett fantastiskt kärnvirke redan i unga år för bland annat golv och fönster, intressant att höra om både er uppfattning om dessa trädslags tillväxt på olika svenska breddgrader och ert eventuella intresse att stamkvista dem för optimal kvalitetstillväxt. 

Användarvisningsbild

Badger  
Niking skrev:Själv kör jag helst med s.k. Japan-sågar i stamkvistning (för bättre virkeskvalitet).

Silky och ARS är bra märken, både för stångvarianter och för kortare varianter. Du får i princip det du betalar för... Själv kör jag helst Silky Sugoi och Silky Hayauchi, där jag har reservblad hemma för båda modellerna.

Nu är jag snart klar med den här vinterns avverkning så nu är det dags att köpa en stångsåg. Har kollat på alla möjliga varianter and Silky och Ars. Osäker på hur lång såg man ska välja. Antar att det blir mycket tyngre att kvista högre upp?

Silky Zubat 3,3 meter verkar smidig, men saknar "kniven" för att jacka av barken på undersidan
ARS EXP har "kniv" på undersidan och väger mindre än Silky Hayuachi om man ska kliva upp på 5,5 eller 6.2 meters längd.

Vad skulle du rekommendera?

TS

Sandström87  
#836512Tycker att trisaw som skogma säljer är bra, lätt att dela om man inte behöver hela längden och blir ju därmed lättare att bära om man inte kommit så högt i kvistningen

Användarvisningsbild

Badger  
Sandström87 skrev:Tycker att trisaw som skogma säljer är bra, lätt att dela om man inte behöver hela längden och blir ju därmed lättare att bära om man inte kommit så högt i kvistningen

Ok, en spelare till att titta på där. Ser att de har ett par olika modeller av skaft med väldigt stor prisskillnad. Vilken modell har du? En sak som jag inte lyckas klura ut är om skaftet är runt eller ovalt i formen. Har hört en del om att runda gungar mer när man sågar.

TS

Sandström87  
#836518Måste va den tredelade som är 4,20m jag har. Har även en silky hayuci eller va dom heter 4.9m
Men använder för de mesta trisaw, av nån anledning. Båda är ovala, står även i beskrivningen på skogmas hemsida 😉

Användarvisningsbild

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
Badger skrev:
Niking skrev:Själv kör jag helst med s.k. Japan-sågar i stamkvistning (för bättre virkeskvalitet).

Silky och ARS är bra märken, både för stångvarianter och för kortare varianter. Du får i princip det du betalar för... Själv kör jag helst Silky Sugoi och Silky Hayauchi, där jag har reservblad hemma för båda modellerna.

Nu är jag snart klar med den här vinterns avverkning så nu är det dags att köpa en stångsåg. Har kollat på alla möjliga varianter and Silky och Ars. Osäker på hur lång såg man ska välja. Antar att det blir mycket tyngre att kvista högre upp?

Silky Zubat 3,3 meter verkar smidig, men saknar "kniven" för att jacka av barken på undersidan
ARS EXP har "kniv" på undersidan och väger mindre än Silky Hayuachi om man ska kliva upp på 5,5 eller 6.2 meters längd.

Vad skulle du rekommendera?

Själv kör jag den långa Silky Hayauchi (6,3 m?).

Hade tidigare Stihl Turbocut (rebrandad ARS) och visst funkar den, men jag gillar Silkys lösning bättre. Å Hayauchi tål mer stryk.

En bra sak med Stihl Turbocut är att själva sågen lätt kan kopplas loss och användas som en smidig handsåg. Med Silky Hayauchi fordras i praktiken en separat handsåg (t.ex. Silky Sugoi) för lågt växande grenar.

Har även testat Bahcos långa stångsåg ("5,8 m"?), men den var närmast värdelös med sitt extremt svajiga skaft.
/Niklas

Användarvisningsbild

Badger  
Sandström87 skrev:Måste va den tredelade som är 4,20m jag har. Har även en silky hayuci eller va dom heter 4.9m
Men använder för de mesta trisaw, av nån anledning. Båda är ovala, står även i beskrivningen på skogmas hemsida 😉

Det var den här som jag tittade på och som jag inte hittade formen på röret. Men den rackars dyr ändå så den blir det inte. Antar att du upplever att de är lika vassa och så då.

https://skogma.se/p/tri-saw-lock25-kkg- ... 2376001001

TS
Annons:
Arevo
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).