Skogsmaskiner (stora skogsmaskiner)

Valmet skotare

8 inlägg 6295 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Valmet skotare

Henrikson  
#79562 Undrar vilken man ska välja (Om huvudtaget) behöver till gallring, ris,massaved.
vill helst ha en 8:a hjuling max 250 000 ,helst billigare. har fastnat för valmet typ 820,838,840
men vet inte riktigt skillnaderna dem i mellan eller om det finns några fel och brister.
Vore tacksam för hjälp, synpunkter.



   TS
Olofsfors skogsmaskinsband
Användarvisningsbild

Re: Valmet skotare

skogsjan695xl  
#79629 Skulle nog satsa på en 840 isf om det står mellan dom alternativen, 820 blir något liten om man ska köra ris iaf.
Utmärkt gallringskotare för övrigt dock.
838 har konverter drift och det är ju lättare med delar om man har vanlig hydrostatisk drift, sen så går de mjukare och enklare att köra.
840 är ju en allätare, går att köra det mesta med dom och relativt smidiga i gallring ändå.

Avatar Fallback

Re: Valmet skotare

Gubben  
#80853 Jag kommer aldrig mer att köpa en 8 hjulig maskin igen. Jag hade en 6 hjulig 890 och bytte till en 8 hjulig 860.1. Jag har aldrig!! skakat runt så mycket som nu. Min anställde sa att han skulle köpa grädde och ställa in i hytten. Man har garanterat smör efter ett par timmar. 😡

Användarvisningsbild

Re: Valmet skotare

Henrik K  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#80858 Går bra med en 8-hjulig 860 oxå. Dom svarta lite äldre 860 med 600 hjul så kommer man ner på 2.70-280 i bredd.
Kört med vår i gallring å det går bra.

Aldrig en 6-hjulig skotare säger jag!

Användarvisningsbild

Re: Valmet skotare

Gustav-vasa  
#80882 [quote="Gubben"]Jag kommer aldrig mer att köpa en 8 hjulig maskin igen. Jag hade en 6 hjulig 890 och bytte till en 8 hjulig 860.1. Jag har aldrig!! skakat runt så mycket som nu. Min anställde sa att han skulle köpa grädde och ställa in i hytten. Man har garanterat smör efter ett par timmar. 😡[/quote Håller med fullständigt om 8hjulingar. Har haft en å det räcker , man är glad att man inte har löständer för då har dom vibrerat ut! :roll:

Användarvisningsbild

Re: Valmet skotare

Lill Junior  
#81013 Säger då aldrig mer en 6-hjulig, de tillhör gammel världen. Men de e ju bara min åsikt....=D

Användarvisningsbild

Re: Valmet skotare

svempus  
#81090 6-hjulig ska det vara mycket skönare gång på en sån maskin än en 8-hjulig maskin...

Användarvisningsbild

Re: Valmet skotare

Valmet 901 TX  
#81158 har man band runt om på en 8-hjuling så är det inget som klår det

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).