sön 06 aug 2023, 12:32#808160
Har en gammal traktorväg som varit grusad sedan tidigare där det går bra att köra med lastbil utan släp. Min tanke är att räta ut en del kurvor samt bättra på med nytt slitlager där så behövs.
Har dock en hel del större sten som antagligen rullats till sidan vid tidigare vägarbete. Dessa ställer till det, dels för att man inte kan komma av vägen där man kanske önskar nu när skogen närmar sig gallring men även att de ligger i vägen när vi ska räta några kurvor.
Haft ut entreprenör och kikat på det och planen är att gå med en 14 tons hjulare med dumpervagn och plocka bort sten som sedan läggs på lämplig plats.
Det finns dock stenar som är av kalibern att grävaren inte rår på de. Ett alternativ är att kasa ut de från mellan stammarna upp på vägbanan och sedan bära i väg de en och en med en rejäl hjullastare. Dock risk för onödiga skador på vägen, samt att timtaxan tickar på två maskiner.
Ett annat alternativ är att jag spräcker stenarna till lagom bitar på ett par ton.
Har varit ut och testat med en kombihammare med SDS Max 500/32 mm borr och mina stenkilar. Visst funkar det, men känner efter en förmiddag och endast några spräckta stenar att det nog inte är helt sunt för händerna.
Vad skall man ha för utrustning?
Hyra en bensindriven bergborr, kompressordriven borr, anlita en bergsborrare?
Dynamit, hydraulklyv, snigeldynamit...
Tar tacksamt emot tips. Jobbar gärna själv för att hålla kostnaden, men man får akta sig för att bli dumsnål.
Håller hus i östra Skåne om det finns tips mirakelmaskiner eller undergubbar.
Skulle tro att det rör sig om ett 50 tal stenar.