Avverkning (slutavverkning)

Arbete i avverkningslag

115 inlägg 45019 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Arbete i avverkningslag

per-erik  
#70476 Hej!
Kan meddela att vi sedan en tid avslutat arbetet med 2009 års uppgradering av böckerna.

Jag vill tacka för alla influenser som jag erhållit på detta nobla forum. Sänder även ett varmt tack till de personer som jag haft personlig kontakt med, ingen nämnd och ingen glömd, vilka bidragit både med kunskap och kritik. Den har varit ytterst värdefull.

Jag har en mycket hektiskt tid bakom mig, när jag, tror jag, hart när dragit på mig en hjärnblödning. Eller hjärnan känns i vart fall numer, av och till, som en röten banan.

Den finska versionen av del 1 går till ett första digitaltryck om någon dag. Läser någon detta, som väl behärskar språket i broderlandet, samt ”skogsspråket” är jag intresserad av att få hjälp med kontroll av just nomenklatur, d.v.s. fackuttrycken.

Några kapitel bör snart finnas att tillgå på engelska.

Säger han som blott försöker skriva så att viktig kunskap når ut på förståelig svenska, nämligen
/Per-Erik

Iggesund Forest BlueLine skördarsvärd, Norrländsk urkraft
Avatar Fallback

Re: Arbete i avverkningslag

per-erik  
#80798 Får lov att skryta lite. Kan inte låta bli. Vi har jämfört utvecklingen av dessa böcker med någon volvo eller liknande. Detta blir självfallet lite fel. Volvo betyder ju som bekant "jag rullar". Skulle vilja säga "I´m gonná rock". Och Äntligen! Dök det upp leverans av upplaga 2010 i fredags, 29/1. Tycker det ser riktig bra ut. Inkluderat lite skryt. Känner mig lite som den, för oss äldre (alltså inte äldre-äldre, utan snarare yngre-äldre) väl bekanta saaben som bara löver och löver (som dom säger i värmland): Denna uppgradering har dragit ut på tiden. Men nu är böckerna på väg ut till de som väntat. Och är de bra, tja jag tycker nog att de rockar fett. Men vi får se vad användarna säger och tiden utvisar... Men innehåller de mera humor? Yes!!!

Säger den glade och nu mycket skrytige
/Per-Erik

Användarvisningsbild

Re: Arbete i avverkningslag

Sundhult  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#80816 Visst låg den i brevlådan här!

Bara en snabb genombläddring så ser man att de är uppdaterade. Nu måste man bara frigöra tid att läsa genom dem.

//.D

Avatar Fallback

Re: Arbete i avverkningslag

per-erik  
#87446
ume skrev:Det frågades här ovan om utbildningar
Min kanske inte är helt relevant då jag först utbildade mig till skogsmaskinsmekaniker och sen gick en ky utb. till maskinförare.
Men så här tyckte jag: Direkt ut från skolan klarade man sig, men var knappast duktig eller effektiv.
Jag hade turen att hamna hos ett mycket duktigt företag och fick lära mig i praktiken allt som står i per-eriks böcker + lite till.
Då vart de fart på grejorna kvalite på arbetet och självsäkerheten öka, som jag ser det var det dom som gjorde mig till skördarförare.
På skolan fick jag lära mig köra maskin.


Hej Ume
Hoppas ni börjar tina fram ur snön, där uppe i norr!

Läste igenom denna tråd, letade efter ngt annat och såg ditt inlägg. Jag är ytterst ödmjuk inför de som säger att de vet mer, och jädrigt nyfiken på dina ord: "fick lära mig i praktiken allt som står i per-eriks böcker + lite till."

Det är självfallet så, att "teoretisk kunskap" är en sak, erfarenhet och maskinkänsla är en en annan. Men, kan du alltså ge exempel på viktig kunskap rörande detta yrke, som inte finns med i böckerna, som kan beskrivas med ord (och bilder som i böckerna)?

Undrar den alltid kunskapstörstande, eller i vart fall törstige
/Per-Erik

Användarvisningsbild

Re: Arbete i avverkningslag

Sundhult  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#87451 En undran som jag har är hur man kommer på att skicka med en röjningstolk med böcker som handlar om avverkning... ;)

Tyvärr har jag inte hunnit läsa genom den nya utgåvan än, men den ligger på bordet här intill.

//.D

Avatar Fallback

Re: Arbete i avverkningslag

per-erik  
#87617
Sundhult skrev:En undran som jag har är hur man kommer på att skicka med en röjningstolk med böcker som handlar om avverkning... ;)

Tyvärr har jag inte hunnit läsa genom den nya utgåvan än, men den ligger på bordet här intill.

//.D


Hej Sundhult!
Nja, du får aldrig bli förvånad eller ens undrande över mina vidlyftig tilltag och idéer. Kan nämna att i garaget ligger ett i det närmaste färdigt koncept för hyttfjädring till skogsmaskin…Tyckte nu att det var kul att marknadsföra en produkt, som möjligen inte är unik, men dock inte vanligt förekommande, och som inte kostat en förmögenhet att ”ta fram”!

Sen tror jag att du retas lite med mig igen! Jag tror du känner till, att min målsättnig är att böckerna och annat jag jobbar med, ska täcka in ett ”helhetstänk”, som omfattar flera eller helst alla led. Jag är innerligt trött på att man ”flyttar kostnader mellan olika konton”, och inte ser vinsterna av verka för just ”lagarbete”. Och förutom att böckerna nu används på 30-talet skolor i Norden, och då även högskolor, i form av klassuppsättning, och i många företag, så används de på bred front även av tjänstemän: Virkesköpare, drivningsledare, o.s.v. Om jag kan sprida rötolken, till vem det må vara, och härigenom bidra till bättre utförda förröjningar, och därmed bättre ekonomi, förmodligen för flera, tycker jag att det är kul!

Sen är det faktiskt ett antal företag som arbetar motormanuellt, som köpt böcker (med röjtolk) för att ”förkovra” sig, få en ökad kunskap och förståelse för det orsakssamband som finns runt avverkning.

Men du vet, livet måste bestå av minst 30 % humor, så det som fick mig att bestämma mig för att ”lansera” röjtolken var faktiskt möjlighet till annonsutformning (du kanske har sett den):
Böcker på svenska eller finska –få en tolk med på köpet!

Har för mig att du har projekt på gång runt biobränsle, så mellan äggen, och givetvis en dryck vald med omsorg, tror jag att kap 7-9 också är "matnyttiga" för dig, även om de inte har en inriktning mot gallring/konfliktbestånd!

Kanske är det du som snart skriver en välbehövligt alster om just detta område, som också omfattar en hel del teknik och kunskap!

Kommunicerar, med eller utan tolk
/Per-Erik

Användarvisningsbild

Re: Arbete i avverkningslag

Sundhult  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#87649 Helt rätt Per-Erik; Jag bara retas, och så vill jag tala om att jag inte hunnit läsa den nyare upplagan ännu.

//.D

Avatar Fallback

Re: Arbete i avverkningslag

nässjömåla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#92423 Jag har nu haft Per-Eriks böcker med mig ett tag i bilen och brukar ta fram dem vid diverse disskutioner som uppstår. Nu senast var det angående om hur man skall skota och skörda virke vid tillvaratagande av grot. Vi har haft lite olika ståndpunkter i frågan om förberedande av trakten, skördning samt risskotning. Det är ett oerhört stöd att kunna ta fram fakta och underbygga sina argument med istället för att stå och argumentera ensam i dessa viktiga frågor. Och tro mig när jag påstår att det finns en hel del konstiga påhitt nu när man skall börja producera grot i större volymer.

Böckerna ser jag som en hjälp att inte behöva "uppfinna hjulet igen".
Detta har varit till hjälp inte bara för mig själv utan också för andra som nyligen startat upp inom grot sidan.
Visade böckerna för en flisentreprenör som har varit aktiv sedan 1980 och han sa: Ge de böckerna till inspektorn och maskinlaget så försvinner många av mina bekymmer.

Vid tillfälle var jag i kontakt med huggare som kom från utlandet och hade väldigt liten kunskap i svenska. De skulle utföra förröjning och visste inte hur hårt de skulle röja. Med hjälp av röjtolken var denna språkförbistringsfråga lätt avklarad och det fungerar nu mer väldigt väl.

Japp, jag är positiv till böckerna!

Vad har ni andra för erfarenheter?

Avatar Fallback

Re: Arbete i avverkningslag

Simba  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#92453 Håller helt med 8)

Speciellt avverkningstekniken vid grotanpassat som finns i nya upplagan är helt suverän :!: :-bd
Tyvärr tror jag det är alltför många skördarförare som "fällerförstochtänkersen",men för att få till en vettig grothantering OCH en vettig virkestillredning så ska ALLA led fungera,och där anser jag rätt fällrikting är ett av dom viktigaste kraven.
Allt finns beskrivet med bilder i nya upplagan.

Lite kul faktiskt att visa speciellt dessa sidor åt erfarna skördarförare och se hur dom bleknar...

Hmm,tror fortfarande att den där dalmasen har finskt blod i ådrorna :lol:

Avatar Fallback

Re: Arbete i avverkningslag

per-erik  
#93510 Hej Smålänning
Kanske är det lite typiskt Smålänningar att inse de okloka i att ”uppfinna hjulet igen”?! I en engelska versionen av ”grotmaterialet” (Green Energy from the Forest) har vi skrivit: It is impossible and also not nessesary to once again "reinvent the wheel". However to use fundamental knowledge and experience of others is both possible and rational.

Böckerna riktar sig i princip inte till de som äger flishuggen. Istället är det de olika leden FÖRE som kanske borde ta del av materialet: En stor del av utmaningarna kring ämnet är rena arbetsledningsfrågor. Och, ja, jag har försökt ”att stå mitt i rocken!”

Jag tror att det är bra, precis som du skriver, att kunna ”falla tillbaka på något” när man beskriver ett skeende” eller argumenterar för sin sak.

Jag har ”satt ned foten” i kanske kring kanske hundratals olika situationer, i dessa böcker. Och trots den bästa intention, medger jag, att jag kan ha fel, i någon detalj. Detta bekymrar mig inte något större, numer. (Och någon nämnvärd kritik har inte inkommit till mig, fram till dags datum.)

Men även OM det skulle finnas ett smartare sätt att arbeta, utgör innehållet i böckerna en grund, för en förhoppningsvis kreativ diskussion, som leder framåt, mot smartare sätta att arbeta och lägga upp arbetet!

Apropå något som skapar debatt, bitvis ”het” är sidan 39, Del 2, i upplaga 2008 (sidan 1:32, Del 2, i upplaga 2010.) Jag känner mig rätt trygg även med denna redovisning, och hävdar självfallet att jag har rätt, om inte annat för debattens skull! Och om inte annat har jag säker fått en och annan, inte minst mig själv, att grunna på hur man egentligen arbetar, i en viss situation!

Och när det gäller röjtolken: Självklart måste väl en röjTOLK vara designad för att klara språkförbistringar!?

Simba skriver följande: ALLA led ska fungera. Märks att det är en person som nog har en hel del genialiskt svensk-blod i sig! Detta är ju en av MINA käpphästar. Att man inte ska få ha något ifred…

När det gäller fällriktningen, och hur det redovisas, vill jag sända en hälsning till Stefan Lindgren, Örebro, som beskriver arbetet på detta sätt.

Apropå finnblod, så sträckläste jag förra helgen ut en bok om Lauri Törni, som handlar om en hårding till finne som slogs i 3 olika krig. Det var en ÄKTA finne det! De ”erfarna skördarförare som bleknar”, som du beskriver, tja, de är nog inte av den ”riktiga stammen” utan helt enkelt lite blodfattiga!?

Hälsar en som regelbundet och oregelbundet tunnar ut sitt blod, nämligen
/Per-Erik

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).