Ps, jag uppskattar verkligen er i övrigt!! Men i den här frågan får ni skärpa er!!
svampbob skrev:Jag är kluven till att elda upp skogsråvaran. Delvis är jag skogsägare och från en obruten rad av vedeldande förfäder. Då är det självklart att elda sin egen råvara på samma sätt som jag äter min egen potatis och plockar bär i egen skog. En bild från dagens skogstur.
Delvis känns det som stenålder att elda upp råvaran när det finns bättre sätt att generera energi. Jag tittar på Danmark där 35% av energi kommer ifrån skogsråvara och vind och sol kommer bara upp i 10%.
Det kan inte vara ett självändamål att elda skog. Samtidigt har dagens kraftigt flukturerande elpriser gjort att det krävs stora investeringar för konsumenterna som vill ha en dräglig energikostnad året om. Största delen av året är energin billig men när behovet är som störst är priset istället skyhögt. Sol och vind står och värmepumparna ger i princip ingen besparing. Att behöva stå med kamin och vedpannor bara för att klara av de dyraste 3-4 månaderna på året är orimligt.
Skogsola skrev:Tycker tvärtom. Det är när det är kallt som det ska eldas. Att fippla med ved på sommaren bara för varmvatten är idiotiskt.
Alvarsson skrev:svampbob skrev:Jag är kluven till att elda upp skogsråvaran. Delvis är jag skogsägare och från en obruten rad av vedeldande förfäder. Då är det självklart att elda sin egen råvara på samma sätt som jag äter min egen potatis och plockar bär i egen skog. En bild från dagens skogstur.
Delvis känns det som stenålder att elda upp råvaran när det finns bättre sätt att generera energi. Jag tittar på Danmark där 35% av energi kommer ifrån skogsråvara och vind och sol kommer bara upp i 10%.
Det kan inte vara ett självändamål att elda skog. Samtidigt har dagens kraftigt flukturerande elpriser gjort att det krävs stora investeringar för konsumenterna som vill ha en dräglig energikostnad året om. Största delen av året är energin billig men när behovet är som störst är priset istället skyhögt. Sol och vind står och värmepumparna ger i princip ingen besparing. Att behöva stå med kamin och vedpannor bara för att klara av de dyraste 3-4 månaderna på året är orimligt.
svampbob skrev:Alvarsson skrev:svampbob skrev:Jag är kluven till att elda upp skogsråvaran. Delvis är jag skogsägare och från en obruten rad av vedeldande förfäder. Då är det självklart att elda sin egen råvara på samma sätt som jag äter min egen potatis och plockar bär i egen skog. En bild från dagens skogstur.
Lite fakta. I dag utgör vindkraften ca 55% av Danmarks elproduktion.
https://growsverige.se/2023/02/13/vindk ... 2000-2022/[/q
Snart är du uppe i 100% missinformation. Vi pratar energi inte el. Förstår du den skillnaden? El är bara en liten del av energin. Läs på lite eller fortsätt framstå som ett obildat troll.
Alvarsson skrev:Vad du pratar om får stå för dig. Jag pratar el där utgör vind ca 55% av Danmarks elproduktion.