Grävmaskiner

Lyfta trekammarbrunn

28 inlägg 14221 visningar 7 följer Svara, dela mm...  

Re: Lyfta trekammarbrunn

Brorsan  
#807273Jag har aldrig hört någon förankra en betongbrunn pga lyftkrafter.
Exemplet i tråden: botten 1.7ton, mellanbit 0.8 ton, toppkona med lock 1 ton, total ca 3.5 ton för en 3 m3 brunn.
Tom 3 ton lyftkraft, sen tillkommer friktionen mot ytterkanter samt trycket mot övre konan, hjälper nog till med något eller några ton motkraft till.
Om man sedan vill sido förankra den mot att luta under årtiondena är ju en annan fråga, jag skulle aldrig göra det.

Brorsan  
#807277Apropå lyftkrafter.
Grävde ner en slamavskiljare i plast åt en kund för många år nedan.
Kunden hade och stod för allt material själv.
Grävde upp gropen och borrade fast bergdubbarna i berget, det började då regna rejält.
Sa åt kunden att snabba på med banden så jag kunde ställa dit tanken och förankra den innan det blev för mycket vatten i gropen, det rann ner i gropen från skogen ovanför.
Då tar han fram två gamla 500 kg småband.
Dom där håller inte sa jag till honom.
Dom håller sa han och jag frånsade mig allt ansvar för förankringen.
Han hoppade ner i gropen och spände fast sina hobbyband, vatten långt upp på stövelskaften när han var klar.
Halvvägs vid återfyllningen började den ena ändan av tanken lyfta, pga krafterna kom den andra änden strax efter.
Jobbet med att gräva upp tanken, måste ju gräva en meter utanför urspungschakten, vart omfattande och rejält smetigt av jord vatten och grus. Jag gick inte ur maskinen under det arbetet, kunden var smetig över hela kroppen.
Arbetet färdigställdes ett par veckor senare när det torkat upp och kunden skaffat riktiga band och ett gruslass till.

Det vart ju rejält mycket dyrare än ett par riktiga band.

Tralsmo  
#807289Ja har grävt ner 3 plast tankar genom åren.

Vi har inte förankrat nån av dom men min egen å grabbens ligger på rätt ordentliga djup å dom lades ner i helt regnfri tider å naturligtvis fyllde vi dom me vatten innan överfyllning.

Den tredje , som ja inte ansvarade för gjorde ja bara grävjobbet.
Tanken skulle stå i hålet tills nästföljande dag då de skulle bli ett ordentligt regnväder.
Ja påtalade att den borde fyllas med vatten omgående. Naturligtvis va de helt onödigt.
De höll på å gå åt pipsvängen men klarade sig genom ett under.

När dom tömmer slambrunnarna så tömmer dom väl inte vattnet. Bara slammet.
Ja kan inte minnas några instruktioner på att dom måste förankras bara att dom omgående bör fyllas med vatten för att stå still under överfyllningen å eventuellt regnväder.

Ja har ochså hört att plastankar är sisådär men ja vet många som har de utan att de varit problem.
Men man måste ju va noga med materialet under och runtom.

uffejohan  
#807290Ute i mitt fritidshus har jag en 6 m3 plasttank för allt avlopp eftersom hela tomten ligger en halvmeter över den intilliggande sjön. När jag grävde hålet för tanken blev det vattenfyllt över natten. Skaffade pump o tömde hålet, rullade i tanken och fyllde den med vatten. Höll hålet rent från vatten, la kraftiga stålband över tanken och göt fast dessa band i en limpa av 4 m3 betong i botten av hålet. Översta delen av tanken ligger en halvmeter under sjöytan så det är rejäla lyftkrafter när tanken är tom. Jobbet gjordes för 35 år sedan och tanken ligger fortfarande där den ska.

Användarvisningsbild

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
Brorsan skrev:Jag har aldrig hört någon förankra en betongbrunn pga lyftkrafter.
Exemplet i tråden: botten 1.7ton, mellanbit 0.8 ton, toppkona med lock 1 ton, total ca 3.5 ton för en 3 m3 brunn.
Tom 3 ton lyftkraft, sen tillkommer friktionen mot ytterkanter samt trycket mot övre konan, hjälper nog till med något eller några ton motkraft till.
Om man sedan vill sido förankra den mot att luta under årtiondena är ju en annan fråga, jag skulle aldrig göra det.

Lyftkraften på en tank nersänkt i en vätska motsvarar ju enligt Arkimedes princip det undanträngda materialets vikt, dvs 3 kubikmeter ger tre tons lyftkraft i vatten.

Frågan är hur man räknar på något som är nergrävt i marken som ju bara är delvis "flytande" men som har en betydligt högre densitet än vatten.
Enligt https://www.sgi.se/globalassets/publika ... sgi-i1.pdf så ligger torv på ca 1,5 ton per kubikmeter och grovkorniga jordar och lera på runt 2,7 ton/kubikmeter

Töre  
#807336Grävde ner en 3m3 betong för många år sen ,vi grävde hålet ena dan och satte nästa ,när vi kom dit på morgonen var det vatten ända upp till gräsmattan ,fick pumpa dän vattnet ,och satte brunnen ,den har inte flutet upp.

Töre  
Erskog skrev:Hej!
Orkar en 5,5 tons grävmaskin sätta ner en trekammarbrunn i betong?
Mvh
Erskog

Svaret på din fråga är nej ,jag har en 5 tons och har satt några brunnar , och jag har fått använda min gamla traktorgrävare till att sätta ner med frontlastaren ,även det lite lurigt ,fick lägga stockar i kanten att köra ut på så kanten höll.

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
th skrev:
Bosse1 skrev:Regnar det så flyter även en betongbrunn, så fyll den med vatten 😥

Den blir ju tömd när slamsugaren kommer, så förankring är nog ett måste även för betongbrunnar. Min 3-kammarbrunn från 80-talet är i plast och rejält förankrad i berget med två breda spännband. Det är ju bara de två första kamrarna som töms av slamsugaren men det blir ju ändå rejäla lyftkrafter av de två återstående tomma kamrarna efter sugningen.

Tror inte någon kör heltömning längre utom på särskild beställning. Tömning görs av slamkakan och bottensatsen och sällan utgör det mer än en tredjedel av brunnens volym, vanligen mycket mindre.
En treaxlad bil som tar runt 12m3 tömmer bortåt 20brunnar innan det är fullt på lasset.

Tralsmo  
#807760Busholle skrev :

Tror inte någon kör heltömning längre utom på särskild beställning. Tömning görs av slamkakan och bottensatsen och sällan utgör det mer än en tredjedel av brunnens volym, vanligen mycket mindre.
En treaxlad bil som tar runt 12m3 tömmer bortåt 20brunnar innan det är fullt på lasset.[/quote]

Tack busholle.
De där va väl ett svar på de ja undrade.

Va ja kan se så tömmer dom inte min brunn från vatten allafall.

jannee  
#807761Stämmer helt som Busholle säger, det var länge sedan de helt tömde brunnarna.
Minns på forntiden (70 och 80 talet) när jag hade dem till att tömma ut slammet på någon betad åker.
Numera varken får de eller gör de det längre.
Själv tycker jag att de är och hämtar slam lite väl ofta (årligen), minns att på den gamla goda tiden fick man själv ringa när man ville ha en tömning, kakan kunde vara så pass tjock att det t.o.m. växte gräs på den.

Bosse1  
#807770Hamnar det i skogen någonstans fortfarande såkallade https://letmegooglethat.com/?q=slamlagun ?

Användarvisningsbild

Sjögården  
Bosse1 skrev:Hamnar det i skogen någonstans fortfarande såkallade https://letmegooglethat.com/?q=slamlagun ?

Här avvattnar kommunens bilar slammet och kör tillbaka vätskan i nästa brunn. Slammet går in till centralortens reningsverk .
Fungerar nog rätt bra och slutna tankar där man tömmer allt är i princip inte tillåtna.

Användarvisningsbild

Oler  
#808445Skulle säga att det inte går att sätta en vanlig betongbotten med en 5,5 a. Har satt några stycken genom åren, främst Tranås enhushålls slamavskiljare där bottendelen väger ca 1800 kg. Provade på förra jobbet med en doosan s75v (7,5t), men fick då ställa av både snurra och skopa. Då var det på håret och vi hade ett försök. Plocka upp den igen var inte att tänka på. Kör en 10t Yanmar idag som jag inte använt till att sätta någon sådan brunn än. Men jag bedömmer att det ska gå bra. Den är märkbart starkare än 7,5an trots att det bara skiljer 1,5t i verkjligheten.
Huddig 1260 klarar tranåsbotten bra (med grävaggregatet).
Har satt ett par Starka brunnar med, men dom väger ytterligare några hundra kg så det var aldrig aktuellt med 7,5an utan då blev det kranbil vid leverans eller lastaren med kranarm.

Annons:
Svenska skogsplantor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).