Skogsröjning

Tidsåtgång för röjning

8 inlägg 3250 visningar 2 följer Svara, dela mm...  

Den här tråden har ännu ingen AI-sammanfattning. Endast inloggade kan skapa en sammanfattning.

Skapa gratiskontoLogga in
Stihl
Användarvisningsbild

Tidsåtgång för röjning

StefanN74  
#806147Hej Alla!

Vad skulle kunna vara rimlig tidsåtgång för en person som röjer av en skogskulle på cirka 3ha. Tät vegetation med stamhöjd på cirka 2-3m, blandat lövbestånd (cirka 1,5-2 meter mellan stammar som ska sparas) och riset ska dras ihop i högar manuellt.

MVH/Stefan

TS
Stihl
Användarvisningsbild

Re: Tidsåtgång för röjning

Ove Lindberg  
#806150Svårt att svara på. Provröj en halv hektar så får du svaret. Sen kan man fråga sig varför riset ska dras ihop?

Användarvisningsbild

StefanN74  
#806157Det skulle jag absolut kunna göra, kände mig väl lite bekväm bara 😉 Riset ska samlas ihop och tas bort därför att kunden vill ha det så då det är ett rekreationsområde där många rör sig 😀

TS
Användarvisningsbild

Ove Lindberg  
#806159Dom får väl lyfta på fötterna. Är dom rörelsehindrade kommer saken i annan dager.

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#806163Proffsröjarna säger att de röjer ett hektar om dagen. Då skarvar de nog lite men 0.7 - 0,8 är rimligt. Fyra dagar för röjning alltså. Att dra ris går inte att prissätta.

Användarvisningsbild

anersimyra  
#806167Ska allt ris avlägsnas manuellt från ytan så är tidsåtgången för detta minst den dubbla gentemot själva röjningen. Är ytan något så när lättröjd så skulle jag själv lämna ett uppskattat pris baserat på 50 timmars röjning för 3ha och 100 timmar risdragning.
Men varför inte föreslå att riset läggs samman i faunadepåer inom området då detta tar en bråkdel av tiden jämfört med att rensa en yta om minst 30.000 km2 från röjrester..🙂👍

Användarvisningsbild

anersimyra  
#806168Jag ser nu att du angett att riset SKA högläggas inom området så räkna med samma tidsåtgång som för röjningen..🤑🤑🤑🤑🤑👍

Användarvisningsbild

StefanN74  
#806224Stort tack för svaren 👍

TS
 Besvara 
  • Sida 1 av 1
Annons:
Svenska skogsplantor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).