Skogsnyheter

Stora Enso har börjat med flottning igen

12 inlägg 3943 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Stora Enso har börjat med flottning igen

Fredrik Reuter  
#804952 Skogsindustrikoncernen Stora Enso har påbörjat timmerflottning i Finland. Det är en av de första sätten att frakta virke på som nu återuppstår då Stora Enso nu fraktar delar av det behov av massaved till bruket Imatra sjövägen. I ordets rätta bemärkelse handlar det alltså inte om timmerflottning utan massavedflottning. Stora Enso säger att flottningen kan minska utsläppen vid transport med ca. 75 %. Massaveden buntas ihop i större buntar och en pråm fraktar sedan veden till industrin.

Enligt Stora Enso finns även fler fördelar. Flottningen förbättrar livsvillkoren för mikroorganismer som filtrerar vatten. Troligtvis handlar det om urlakade organiska föreningarna som kan fungera som ett substrat för olika mikroorganismer i vattnet. Detta skulle kunna göra det möjligt för mikroorganismer att i större skala sedan rena vattnet. Men det kan också finnas uppenbara nackdelar såsom övergödning och försurning. Detta skriver dock inte Stora Enso något om.

En ytterligare fördel enligt Stora Enso är att risken för insektsangrepp minskar när stockarna ligger i vatten. Tyvärr verkar det bara finnas information på finska om detta projekt, om du vill kan du läsa mer här: https://www.storaenso.com/fi-fi/newsroo ... puun-uiton
Bild från Stora Enso.

TS
Elmia
Användarvisningsbild

Re: Stora Enso har börjat med flottning igen

paavo25  
#805030 Upm? har hela tiden flottat, och i tex flödet på tik tok har förkommit snuttar av arbet innom flottning.

Användarvisningsbild

BloM 230  
#805046 Det är på Saimen (insjö) i Finland UPM håller på med flottning. På kusten/havet är det förbjudet sedan ca 25 år. Tror det var pga barken som lägger sej på botten som det förbjöds. Det var en virkesuppköpare på UPM som berättade det här för mej och flottningen på Saimen har jag också sett med egna ögon.

Bosse1  
#805047 Och här kör man ned bandgrävarn och vräker ut stenblock i infrastrukturen.

Användarvisningsbild

Elis76  
Bosse1 skrev:Och här kör man ned bandgrävarn och vräker ut stenblock i infrastrukturen.

Berätta mer

Bosse1  
Elis76 skrev:
Bosse1 skrev:Och här kör man ned bandgrävarn och vräker ut stenblock i infrastrukturen.

Berätta mer

Är du i återställarbranchen? Man lägger ut block och sten i vattendragen med grävare.

Användarvisningsbild

paavo25  
BloM 230 skrev:Det är på Saimen (insjö) i Finland UPM håller på med flottning. På kusten/havet är det förbjudet sedan ca 25 år. Tror det var pga barken som lägger sej på botten som det förbjöds. Det var en virkesuppköpare på UPM som berättade det här för mej och flottningen på Saimen har jag också sett med egna ögon.

Jo, saimen går långt och vidsträckt i Finlandet. I päijänne, andra största insjön har dom från öar knippe men läste även på finska om pråm skjuts, där en pråm tar 5 långtradar lass och för rakt till sågens hamn

https://seura.fi/asiat/ajankohtaista/li ... sta-tieta/

Massa bilder, och försök få den teksten genom translatorn, annat ställ jag läste om päijänne som i gentligen ej tog slut, minskade men nu ökat

https://www.uittoyhdistys.fi/turvallisuus ännu mer bilder och videon

Användarvisningsbild

BloM 230  
#805096 Jag pratade med en i vinter som jobbar för Mopro och de skulle börja med flottning i sommar också. https://mopro.fi/?page_id=191

Jag tror det är mest pga Putins äventyr och ingen som vågar gå genom Saima kanal som gör att flottningen ökar.

En vinter har jag varit på Saimen och kanalen och jobbat med isbrytning så lite lokalkännedom har jag därifrån:)

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#805188 Saima kanal stängdes väl av Ryssland som motreaktion på Finlands NATO-ansökan?

Användarvisningsbild

BloM 230  
#805204 Tror inte den är stängd men eftersom den delvis går genom Ryssland är det ingen som vill/vågar gå igenom. Ska ju vara lite surt att bli fast där med sitt tonnage och så vet jag inte hur det fungerar med försäkringar heller.
Ska komma ihåg att fråga när jag träffar någon som är insatt i saken.

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#805207 Det var nog detta jag tänkte på. https://svenska.yle.fi/a/7-10015983

Användarvisningsbild

paavo25  
#850986 Enligt artkeln i finska maaseudun tulevaisuus tidningen så lever och ökar samt nya är intreserade av detta eksotiska? jobb

18 platser att lägga ner knippor och 1500km användbara vattenleder, ca 50 pers abetar med detta och 1-2prosent av allt dom använder flottas.
Fördelarna fortfarande stocken håller sig färsk i vattnet och upp till 400 bil lass efter en båt. I vattnet så hålls dom och kan användas då tex tjäla släpper och de ej kommer tillräkligt eller övrigt bara bra buffert billigt och effektivt

Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).