sön 02 jul 2023, 02:39#805081The tallest known Picea abies (Norway spruce) tree in Sweden is located in the nature reserve of Tresticklan National Park, near the border with Norway. The tree is known as "Norra Storfjallet" and has been measured to be 67 meters (220 feet) tall, making it one of the tallest trees in Europe.
Jag vet att detta stämmer. Kan du åka dit och mäta trädet? din och tåndemålas mätning kanske blir högre än 67 meter..
SKOGSFORUM ARTIKEL
111 inlägg 57781 visningar 20 följer Svara, dela mm... Skogsmiljö och Trädlära
Skogsforums jakt på rekordgranen 50+ (video)
sön 02 jul 2023, 02:40#805082The tallest known Picea abies (Norway spruce) tree in Sweden is located in the nature reserve of Tresticklan National Park, near the border with Norway. The tree is known as "Norra Storfjallet" and has been measured to be 67 meters (220 feet) tall, making it one of the tallest trees in Europe.
Jag vet att detta stämmer. Kan du åka dit och mäta trädet? din mätning kanske blir högre än 67 meter..
Jag vet att detta stämmer. Kan du åka dit och mäta trädet? din mätning kanske blir högre än 67 meter..
sön 02 jul 2023, 07:30#805088
Trädet ska alltså vara en gran av arten Picea abies men finns inte ens beskriven i nationalparkens egen information över området..🤔
Sillero skrev:Hej! Det här låter osannolikt. Har du mer detaljerade lokaluppgifter, som visar var tallen står. Du har kanske koordinater? Du måste höra av dig! Bästa hälsningar från Sillero.
Trädet ska alltså vara en gran av arten Picea abies men finns inte ens beskriven i nationalparkens egen information över området..🤔
sön 02 jul 2023, 07:41#805090Egendomligt är även påståendet att granen fått namn efter en fjälltopp i vindelfjällen.. 🙃
sön 02 jul 2023, 08:04#805091Hej! Jag skrev tall i mitt tidigare svar. Jag menade förstås gran. Det är ju granen som når de största höjderna. Jag tror inte alls på att det skulle finnas en gran i Trestiklans naturreservat som skulle nå höjden 67 m. Den är nog höjdmätt med någon "app" i mobiltelefonen. De här apparna ger ofta helt felaktiga värden.

Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).