Motorsåg och handhållet

Batteri drift vs insekter

20 inlägg 4760 visningar 4 följer Svara, dela mm...  

Den här tråden har ännu ingen AI-sammanfattning. Endast inloggade kan skapa en sammanfattning.

Skapa gratiskontoLogga in
Husqvarna

Batteri drift vs insekter

Martin_N  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#804218Jag trimmar en del gräs under våra stängsel på sommaren med en vanlig bensin driven röjsåg. När jag kör har jag inga problem med insekter men så fort man stänger av för att tanka eller fylla på tråd etc. så kan insekterna vara rätt så besvärliga ibland. Min teori är att ljud och avgaser håller dem borta under körning.
Nån gång i framtiden kommer jag väl att behöva byta till en batteridriven röjsåg och min fråga är om insekterna kommer vara besvärliga då även under körning. Är det någon som redan gör detta med batterimaskin och har erfarenhet?

TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Batteri drift vs insekter

anersimyra  
Martin_N skrev:Jag trimmar en del gräs under våra stängsel på sommaren med en vanlig bensin driven röjsåg. När jag kör har jag inga problem med insekter men så fort man stänger av för att tanka eller fylla på tråd etc. så kan insekterna vara rätt så besvärliga ibland. Min teori är att ljud och avgaser håller dem borta under körning.
Nån gång i framtiden kommer jag väl att behöva byta till en batteridriven röjsåg och min fråga är om insekterna kommer vara besvärliga då även under körning. Är det någon som redan gör detta med batterimaskin och har erfarenhet?

Det är ju det faktum att man rör sig under arbetet som till viss del skrämmer bort insekter och dessutom märker man av dem mindre när man hela tiden rör sig..🐝🐝🐝🐝🙂

Hema  
Martin_N skrev:Jag trimmar en del gräs under våra stängsel på sommaren med en vanlig bensin driven röjsåg. När jag kör har jag inga problem med insekter men så fort man stänger av för att tanka eller fylla på tråd etc. så kan insekterna vara rätt så besvärliga ibland. Min teori är att ljud och avgaser håller dem borta under körning.

Intressant frågeställning, men tyvärr är det så infekterat här, så bästa är väl om du skulle få prova en trimmer hos ÅF.

tallen100  
#804274Det är väl bara att "låtsasröja" ett tag, det vill säga gå runt en halvtimme och rör dej som om du röjer eller ta lien.
Sen tar du bensinröjsågen och jämför 😉

kan nog lova att du märker skillnad på både mygg och knott, det gör man iallafall när man räfsar ihop det man slagit.

Användarvisningsbild

anersimyra  
tallen100 skrev:Det är väl bara att "låtsasröja" ett tag, det vill säga gå runt en halvtimme och rör dej som om du röjer eller ta lien.

kan nog lova att du märker skillnad på både mygg och knott, det gör man iallafall när man räfsar ihop det man slagit.

🤣 just nu är jag på väg ut och hinner inte berätta vad som utspelade sig när jag en gång ”låtsasröjde” en strandäng åt en markägare som jag inte kände närmare, men jag återkommer i ämnet ”låtsasröjning”.. 🤣 🤣 🤣 🤣

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#804287Detta är inget min sambo har kommenterat att de är mer insekter nu när hon kör eldriven grästrimmer under staketen o slår ner skräppor o nässlor mm

#804294Låtsas röja behöver jag nog inte göra, Jag kan ta batteri trimmern vi har till trädgården (HVA 520iLX om jag mins rätt) och prova men den är inte lika effektiv som 545-an till den typ av röjning så det känns som att slös bort tid. Nu finns det ju kraftfullare batterimaskiner och det borde finnas någon här på forumet som köpt en och utför liknande röjning.

Det dröjer nog innan det blir nyinvestering utan det var mest nyfikenhet om övergången till ny teknik för med sig för och nackdelar som man inte tänker på på förhand. Och jag vill inte elda på den känsliga debatten om bensin eller batteri.

Väntar med spånning på fortsättningen av historien om låtsas röjning....

TS

tallen100  
anersimyra skrev:
tallen100 skrev:Det är väl bara att "låtsasröja" ett tag, det vill säga gå runt en halvtimme och rör dej som om du röjer eller ta lien.

🤣 just nu är jag på väg ut och hinner inte berätta vad som utspelade sig när jag en gång ”låtsasröjde” en strandäng åt en markägare som jag inte kände närmare, men jag återkommer i ämnet ”låtsasröjning”.. 🤣 🤣 🤣 🤣

Det blir spännande 👍

Användarvisningsbild

Björn T  
#804306Hej. Både bensin och batterier kan brinna, men bensin är lättare att släcka. Så elda på rejält i debatten 👍

Användarvisningsbild

Zixten  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#804311TS får prova att stå helt stilla på samma sätt med maskinen igång och gasa som en galning, eller i alla fall ungefär som när TS trimmar gräset.

Sen får TS stå kvar stänga av maskinen och se när krypen är som värst.

Användarvisningsbild

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#804317Enligt min erfarenhet, så kommer insekterna fram när man blir svettig -oavsett vilken aktivitet man sysslar med.

Sedan är insekternas aktivitet ofta kopplat till tid på dygnet, luftfuktighet, vind etc. Så det gäller att passa på när det är optimala förhållanden.

Vet att jag röjde/trimmade på ett område med min Husqvarna 536 LiR för ett antal år sedan.

De första två batterierna gick galant, innan det kom en kraftig regnskur och jag gick in. När regnskuren hade passerat, gick jag ut igen för att ta det sista batteriet.

Detta sista batteri krävde dock åtskilligt med självdisciplin, p.g.a. den enorma mängden knott, som då hade vaknat till liv. Jag tvivlar på att det gjort någon skillnad på knotten, om jag istället hade gått med min 535 FBx och en trimmertillsats (jo sådant finns att köpa).
/Niklas

Användarvisningsbild

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#804321Martin! Sedan finns det numera även en batteridriven 525i LX, ifall du vill ha en starkare handhållen maskin än din 520iLX.

Finns också både selhängda batterivarianter, som ska motsvara både 25 kubik och 35 kubik bensinare I kapacitet.
/Niklas

nisse  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#804365Intressant frågeställning, då jag också funderar på elkonvertering. Jag hörde att avgaser maskerar utandningsluften, vilket lockar blodsugare. Min empiriska erfarenhet är att myggor försvinner, men knott bryr sig inte. Man är ju sällan naken vid skogsröjning, så en dusch myggmedel vid tankning/ filning borde lösa problemet?

#804518Jag tackar för att ni delat med er av era erfarenheter och tankar. Min slutsats av dem är att tyngre röjning under längre stunder i skog och mark är det få som gör med batterimaskiner idag. Troligen pga att det inte finns batterimaskiner som motsvarar det största segmentet bensinmaskiner, 45-50cc.
Vi får se hur lång tid det tar innan de kommer och fler praktiska erfarenheter rullar in i tråden

TS
Användarvisningsbild

anersimyra  
tallen100 skrev:
anersimyra skrev:

Det blir spännande 👍

🤣 Jag röjde i början på 00 talet en strandäng på runt 5-6 hektar vilket dag 4 blev tämligen enahanda då det sista hektaret bestod av glest meterhögt uppslag av Al. Avståndet mellan slyorna var sådant att man enbart genom att knäa och sträcka ut sig i vald riktning nådde en stor del av slyet. Förutom att jag fick till ett riktigt fint flyt så blev jag lite full i skratt då tekniken i någon mån påminde om balett.. 💃🏻🤣 röjningen flöt till slut på i ett ”rasande” tempo och jag började fantisera om att jag deltog i ett världsmästerskap i röjning!! Jag började göra överdrivna utfall mot slyorna vilket innebar att jag sträckte ut mig såpass att högerbenet vinklades i nittio grader med helt utsträckt vänsterben..🏃🏻‍♂️ efter en stund varierade jag tekniken genom att inleda attacken på slyorna med en piruett och ackompanjerade genomsågningen med ett triumferande ”samurajskrik.” Allt flöt på i ett rasande tempo och när jag i en stolt pose likt en matador som besegrat tjuren skar av den sista slyan så hör jag plötsligt markägaren säga: Det går ju riktigt bra det där!..😖🤣🤣🤣🤣🤣

Annons:
Svenska skogsplantor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).