Socialt (mer om oss)

Sommarrapporten 2023

131 inlägg 20983 visningar 12 följer Svara, dela mm...  

Re: Sommarrapporten 2023

Brorsan  
#8040863 mm här på Värmdö hittills.
Det mesta har nog dunstat bort, solen tittade fram en stund, torrt under träden.
Dom har lika "mycket " till i prognosen för närmsta dygnet.
😥

Användarvisningsbild

Söderläge  
#804101Mellan 13-30 mm i närområdet beroende på var man mäter. Räddar läget lite för någon vecka till, men vi skulle behöva 20-30mm till inom några veckor ...
Vårens planteringar har klarat sig bra ännu, det var rejält fuktigt ända fram i mitten av april. Men tallsådden är fortfarande en besvikelse med dålig uppkomst.
Dock gott om vatten i dammarna, ska bara fundera ut ett sätt att bevattna skogen så... Köra med gödseltunna i stickvägarna??

Användarvisningsbild

Vedmaskin  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#804112Nä det har inte kommit många mm. Men såg nysådd spammål som piggnat till på det lilla.

TS
Användarvisningsbild

generationsskifte  
#804124Kom mellan 15-18 mm här hemma, 2,5 mil bort Kom det 30 mm regn så ganska stor variation. Visar mer regn på gång i veckan här nere i söder. Hoppas bara det lyckas ta sig till oss här i sydöstra delen.

Brorsan  
Brorsan skrev:3 mm här på Värmdö hittills.
Det mesta har nog dunstat bort, solen tittade fram en stund, torrt under träden.
Dom har lika "mycket " till i prognosen för närmsta dygnet.
😥

4 mm har det vräkt ner på ett och etthalvt dygn här. 1 mm säger prognosen 2 dagar framåt, det tror jag inte på förens jag sett det.

Användarvisningsbild

Vedmaskin  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#804307Med hjälp av bevattning så är sommarblommarna fina.

TS

nisse  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#804367Minns förra gången det var ”panik”. Trodde då att någon skulle höra av sig om att skörda mina 25 ha trädad åker. Vi har nog ett par hundra ha träda i byn som inte skördades trots ”panik”. Kan väl inte vara så att man fiskade efter extra statsbidrag…..?

/Nisse

jannee  
#804380Panik är kanske att ta till, folk är i dag luttrade, vädret är som det är och att skörden kommer att bli riktigt dålig, i alla fall i sydöstra delen av landet.
Granbarkborren trivs i.o.m.a. träden saknar vatten, åarna torkar ur, grundvattnet sinar, o.s.v. bevattningsförbud i snart sagt ALLA kommuner.
Vårsådden är max 15 cm hög - är inte säkert att man ens får tillbaka utsädet.
Inne i i samhället finns knappt en enda gräsmatta som är grön.
Det enda positiva är att björkarna ännu inte börjat gulna - finns tydligen fortfarande, långt ned, lite fukt kvar i marken.

Användarvisningsbild

JensSkoog  
#804390Kom mellan 30 och 40 mm här genom några dar. Inte störtregn, men lugnt sommarregn som fick tid till att dra ner i jorden. Gjorde enormt bra i skogen, men spannmål blir det dårligt med mestadels och vallen har gett ungefär halften av vad normalår ger.

r93  
jannee skrev:Panik är kanske att ta till, folk är i dag luttrade, vädret är som det är och att skörden kommer att bli riktigt dålig, i alla fall i sydöstra delen av landet.
Granbarkborren trivs i.o.m.a. träden saknar vatten, åarna torkar ur, grundvattnet sinar, o.s.v. bevattningsförbud i snart sagt ALLA kommuner.
Vårsådden är max 15 cm hög - är inte säkert att man ens får tillbaka utsädet.
Inne i i samhället finns knappt en enda gräsmatta som är grön.
Det enda positiva är att björkarna ännu inte börjat gulna - finns tydligen fortfarande, långt ned, lite fukt kvar i marken.

Ja, vi får väl se om jorden går under detta året med?

Grundvattnet ser bra ut här nere i sydost, än så länge, vi hade en otroligt blöt höst/vinter.

Att kommunerna inför bevattningsförbud är ju jättebra, varför slösa enorma mängder vatten på gräsmattor?

Man börjar bli något less på det konstanta domedagsprofetiorna…

Hörde en gammal ölandsbonde på radion, han berättade att i början av 1900-talet hade dom nio torkår på rad, sedan gick flyttlassen.

Frågade grannen hur det var förr, hans far var en riktig storbonde.

- vid midsommar så slog man höet, sedan var det gjort.

Synd att det är så pressat nu, får bönderna inte tre skördar så blir det kaos, förr räckte det med en.

De med riktig panik jag hört är hästägarna, dom runt mig har ju ingen egen produktion utan räknar med att köpa av bönderna, bönderna säljer inget även om dom har för man vet inte hur det blir framöver.

Användarvisningsbild

JensSkoog  
#804404Bra skrivit @r93 👍 👍
Och om några gräsmattor blir gula, så spelar det väl ingen roll - de blir gröna när
regnet bjuder på sig själv igen, men här lurar folk sig ut om natten och vattnar mattan
även om det är förbjudit!
Och hästarna - dom är bäst som pålägg på smörgåsen 😉

Användarvisningsbild

anersimyra  
JensSkoog skrev:Bra skrivit @r93 👍 👍
Och om några gräsmattor blir gula, så spelar det väl ingen roll - de blir gröna när
regnet bjuder på sig själv igen, men här lurar folk sig ut om natten och vattnar mattan
även om det är förbjudit!
Och hästarna - dom är bäst som pålägg på smörgåsen 😉

Min uppdragsgivares arbetshästar kan sluta som pålägg fortare än man anar..😮 hela högen har fått fång av betet som blir sockerrikt p.g.a torkan och för några av ”påläggen” är rekommendationen att aldrig mer låta dem gå på bete.

r93  
#804407Förstår det, förr så betade hästarna i hagmarker där fodret inte var så näringsrikt, även höet var av ”sämre kvalitet”

Nu när man pratar med hästägare så undrar man ibland hur dom ens kan hålla dom vid liv?

En ägare krävde vatten från borrad brunn, inte grävd, är nog bland det värsta jag har hört.

Förr så drack dom ur ett dike.

Förövrigt så hoppas jag att prognosen stämmer för nästa vecka, regn måndag till fredag, det hade varit perfekt det.

Användarvisningsbild

Mattias_E  
#804411Inget ont om hästarna men nog är deras största faktor för deras ohälsa ägarna och inte blir det bättre av att man fortsatt avla på defekta djur då man ofta hör om problemhästar t. ex fång, soleksem m.m. .... Dessa djur ska ju inte avlas vidare på om allt vore rätt ställt.

Gällande varma somrar med torka, det har vi ju haft förr och det har vi med (o)jämna mellanrum, har ju varit nödår i vår del av världen tidigare ett par omgångar genom historien. Men minnet hos mänskligheten är kort, vad är det man har kommit fram till, att en "livstid" är ca 7 år ...

jannee  
#804413Ta inte upp något snack om hästar !
Förr handlade det mestadels om arbetshästar Nordsvenskar eller Ardenner.
Ägarna såg minsann till att de fick tillräckligt med foder - annars kunde de inte utföra sina arbetsuppgifter.
Numera är det nöjeshästar - varmblod och de kräver optimalt foder med även optimal skötsel.
Är ungefär sak samma som med dagens hundar, nu ska eller MÅSTE de vara rasrena och ENDAST äta köpt speciell hundmat, förr i tiden var det oftast blandraser och som mat fick de livnära sig på människoföda = resterna efter människornas måltid.
För övrigt vill jag minnas att sommaren 1955 och 1959 + 2018 är de varmaste och torraste jag varit med om.

Annons:
Aspen biobränsle
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).