Traktorer och processorer

John deere 2040S hydraulik

29 inlägg 5896 visningar 2 följer Svara, dela mm...  
Lantmännen Maskin

Re: John deere 2040S hydraulik

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#803547https://www.walvoil.com/allegati/catalo ... 05_ENG.pdf
Kolla sidan 60 , den vänstra gaveln är väldigt lik din

Lantmännen Maskin
Användarvisningsbild

TorbjörnLindroos123  
#803548I en manual till Walvoil sd8 på internet står det såhär:

''DLS8
These Load-Sensing directional valves are fitted with compensator in the inlet section.
They are made using the SD8 working sections.
Theu can be used both with fixed displacement pumps (open centre version) and variable displacement pumps (closed centre
version).
Ports valves and control kits are the same as SD8 directional valve.''

Tolkar jag det rätt är dessa ventiler kompatibla med konstanttryck om jag läser det rätt? rätta gärna mig!?

TS

maltex  
#803549Kranen kommer nog inte att funka bättre med konstanttryck, om man jämför Forden med John Deeren.

#803550Konstanttryck och LS är inte riktigt samma sak men de tål att undersöka ordentligt
Kan även vara så att inlopps eller utloppsgaveln kan behöva bytas

Användarvisningsbild

TorbjörnLindroos123  
gnisten83 skrev:https://www.walvoil.com/allegati/catalogo/D1WWEB05_ENG.pdf
Kolla sidan 60 , den vänstra gaveln är väldigt lik din

Japp väldigt lik, och trycket går först genom filtret. Men hur tolkar du manualens beskrivning ang. konstanttryck. ''Closed center'' Står det att john deerens hydraulik är samma som på Walvoils manual?

TS

maltex  
#803552Man kan anta att ventilen är kopplad för rundpumpning (OC) nu,och går att koppla om till konstanttryck (CC). Vore det inte rätt nu skulle det inte funka med Forden. Man kan anta att en dylik ventil spak kombination behöver ha ett hyfsat arbetsflöde för att funka bra. Kan tänkas 40-50 L/min till sagda kran, kommer inte John Deerens pump vara lite för liten då.

Användarvisningsbild

TorbjörnLindroos123  
maltex skrev:Man kan anta att ventilen är kopplad för rundpumpning (OC) nu,och går att koppla om till konstanttryck (CC). Vore det inte rätt nu skulle det inte funka med Forden. Man kan anta att en dylik ventil spak kombination behöver ha ett hyfsat arbetsflöde för att funka bra. Kan tänkas 40-50 L/min till sagda kran, kommer inte John Deerens pump vara lite för liten då.

Enligt john deere ska den pumpa ca 50L/min. Så till kran borde den bli passlig. Vet du hur man kopplar ventilpacketet så de blir konstanttryck? Som jag läst står det såhär

''På många ventilpaket tar man ut returen rakt ut i gavelblocket med en vanlig nippel. I gaveln kommer både returoljan från arbetande cylindrar och den fricirkulerande oljan. Om man tittar in genom hålet så brukar den fricirkulerande oljan kommar rakt innifrån medan den andra kommer från hål vid sidan om.''

Då skall man väl plugga så fricirkulerande oljan som kommer inifrån inte kommer ut?

TS

maltex  
#803556Tänk på att dom där 50 är vid max varv.

Användarvisningsbild

TorbjörnLindroos123  
#803557Forden pumpar 30 och det går, dock ibland lite segt.....

TS

TorbjörnLindroos123 skrev:
maltex skrev:Man kan anta att ventilen är kopplad för rundpumpning (OC) nu,och går att koppla om till konstanttryck (CC). Vore det inte rätt nu skulle det inte funka med Forden. Man kan anta att en dylik ventil spak kombination behöver ha ett hyfsat arbetsflöde för att funka bra. Kan tänkas 40-50 L/min till sagda kran, kommer inte John Deerens pump vara lite för liten då.

Enligt john deere ska den pumpa ca 50L/min. Så till kran borde den bli passlig. Vet du hur man kopplar ventilpacketet så de blir konstanttryck? Som jag läst står det såhär

''På många ventilpaket tar man ut returen rakt ut i gavelblocket med en vanlig nippel. I gaveln kommer både returoljan från arbetande cylindrar och den fricirkulerande oljan. Om man tittar in genom hålet så brukar den fricirkulerande oljan kommar rakt innifrån medan den andra kommer från hål vid sidan om.''

Då skall man väl plugga så fricirkulerande oljan som kommer inifrån inte kommer ut?

I teorin så kolla på returgaveln där en kanal går ut till ett T, den kanalen ska en nippel in o täta mot centrumkanalen ett par cm innanför hålet.
Den nippeln ska sen ha en plugg.
Returen för använd olja går sen genom den slangen som är ansluten vid T som har en 90gr böj.

Användarvisningsbild

HannuRöj  
#803582Så här alltså..

#803588De blir en serienippel du sätter i o sen pluggar den så har du blockerat flödet

Användarvisningsbild

TorbjörnLindroos123  
gnisten83 skrev:De blir en serienippel du sätter i o sen pluggar den så har du blockerat flödet

Ja men precis nu är det klart i huvudet, tackar så mycket för hjälpen :) :) Blir troligtvis köp av jd traktor så har sen lite modifieringar på den att göra, ett extra ventilblock med ett tryckuttag bara...

Tackar allihopa!

TS
Användarvisningsbild

HannuRöj  
#803608Tack själv.
2040S är en smidig traktor. 👍 Bra val.

Annons:
Eco Log
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).