Arbetskläder för skogen

Hörselskydd för hjälm/med huvudbygel

23 inlägg 11525 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Hörselskydd för hjälm/med huvudbygel

pgo_jim  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#8012 Har på min hjälm Hellbergssafety med radio och medhörning
Kostar runt 2500 med moms för hjälm

sitter bra och bra ljud osv nackdel är att batteriet är "Inbyggt"

Har idag även köpt ett par Peltor "workstyle" med fm radio
denna modellen

Bild



Nypris med huvudbygel är runt 1600kr
ja gav 400kr med frakt begagnade dom var i fint skick

och dom finns även för hjälmmontage

Fördelen mot tex husqvarnas och sordins hörselskydd är att det inte är några digitala tryckknappar

Jag själv har ett par sånna med sådana knappar men jag har inte använt dom så mycket så jag vet inte

Två lärare har dock sagt att när dom haft dom å blivit svettiga har det kommit in svet genom tyget och så har dom börjat byta kanaler och höja/sänka volymen osv

Jag gillar iallafall "skruv" reglage typen bättre



   TS
Avatar Fallback
MasseyFerguson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#8017 Använder ett par Peltor som dy har...
Skönt när man sitter i traktorn eller andra saker...
Funderar på att skaffa ett par med Bluetooth men dessa kostar ju skortan så det får vänta

Avatar Fallback

Re: Hörselskydd för hjälm/med huvudbygel

fm  
#8021
pgo_jim skrev:Har på min hjälm Hellbergssafety med radio och medhörning
Kostar runt 2500 med moms för hjälm

sitter bra och bra ljud osv nackdel är att batteriet är "Inbyggt"

Har idag även köpt ett par Peltor "workstyle" med fm radio
denna modellen

Bild



Nypris med huvudbygel är runt 1600kr
ja gav 400kr med frakt begagnade dom var i fint skick


och dom finns även för hjälmmontage

Fördelen mot tex husqvarnas och sordins hörselskydd är att det inte är några digitala tryckknappar

Jag själv har ett par sånna med sådana knappar men jag har inte använt dom så mycket så jag vet inte

Två lärare har dock sagt att när dom haft dom å blivit svettiga har det kommit in svet genom tyget och så har dom börjat byta kanaler och höja/sänka volymen osv

Jag gillar iallafall "skruv" reglage typen bättre

jag har en stihl hjälm med peltor radiokåpor. Jag tycker också dom fungerar perfekt. Jag trodde att det skulle gå åt massa batteri så jag köpte laddningsbara men dom räcker jättelänge.
Enda nackdelen jag hittat är när man leker apa då kan rattarna för ljud och kanal ändras.

Avatar Fallback
eriksberg  
#8025 Har också Peltors hjälm, med radio-lurar, funkar bra, brukar ibland ta ut skumgummit och torka, speciellt på vintern, brukar vara ganska blött där..

/klas

Användarvisningsbild
pgo_jim  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#8027 okej hehe :) jag gillar verkligen peltor lurarna, dom känns robusta och gedigna vilket ja inte tycker att sordin gör riktigt

   TS
Användarvisningsbild
swe#kipp  
#8029 En som jag jobbar med har ett Sordin bluetooth headset , vet inte hur många gånger det har vart in reparation men jag tror det var tre ggr första året ,,,,, och han sitter i en traktorgrävare :P
inte så stryktåliga tycker jag, och med det pris dom betingar så borde dom hålla lite bättre ,,,,,

Användarvisningsbild

Re: Hörselskydd för hjälm/med huvudbygel

Skogshuggarn  
#8030
pgo_jim skrev:Har på min hjälm Hellbergssafety med radio och medhörning
Kostar runt 2500 med moms för hjälm

sitter bra och bra ljud osv nackdel är att batteriet är "Inbyggt"

Har idag även köpt ett par Peltor "workstyle" med fm radio
denna modellen


Nypris med huvudbygel är runt 1600kr
ja gav 400kr med frakt begagnade dom var i fint skick

och dom finns även för hjälmmontage

Fördelen mot tex husqvarnas och sordins hörselskydd är att det inte är några digitala tryckknappar

Jag själv har ett par sånna med sådana knappar men jag har inte använt dom så mycket så jag vet inte

Två lärare har dock sagt att när dom haft dom å blivit svettiga har det kommit in svet genom tyget och så har dom börjat byta kanaler och höja/sänka volymen osv

Jag gillar iallafall "skruv" reglage typen bättre


Kör också med Peltor Workstyle.
Bra lurar-håller stationerna bra och är relativt snål på batterier.

Några 1600:- kostar de däremot inte.
Betalade strax under 900:- (nytt), men 400:- var ju ett helt ok pris om de var i extremt bra skick.
En annan fördel är att Peltor är stora på marknaden, så det är inga problem att tex få tag på nya insatser.

Avatar Fallback
gossebear  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#8032 Kör med hva hjälm skydd, vet ej orginal märke på de. Att ha radio och sådant i känns det som man tappar lite av medveten heten och risken att man skrattar till vid någon tele luring eller liknande och då tappar koncentrationen o sätter sågen i benet är väl lite lätt hänt. känns som jag vill koncentrera mig på sågen, trädet och naturen när jag är ute.

Sedan om jag vill ligga i solstolen där hemma och lyssnapå radio och stänga ute frugans tjöt så går ju det.....

Har förresten peltor air -activ 57 när jag gör andra arbeten där jag vill höra samtidigt ex jakt, rivning/demolering.

Användarvisningsbild
pgo_jim  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#8043 skogshuggarn vart hitta du nya för 900?? på beijer här i uppsala har ja för mig dom tar 1600kr

edit: dom tar 1530 med moms på beijer, mena du 900 ex moms lr?

   TS
Användarvisningsbild
Skogshuggarn  
#8047
pgo_jim skrev:skogshuggarn vart hitta du nya för 900?? på beijer här i uppsala har ja för mig dom tar 1600kr

edit: dom tar 1530 med moms på beijer, mena du 900 ex moms lr?


www.laitis.se /industriavdelningen.

Var inte på kampanj eller nersatt vad jag vill minnas?, och priset var inkl moms.
Beijer är väl inte direkt världskända för att ha låga priser på sina varor,,,,,

Användarvisningsbild
pgo_jim  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#8049 handlar sällan där mest farsan som handlar, köpte nått par vinter handskar där som jag använt privat, dyra som attan 250kr me moms som min farbror fick stå för, skulle stå ute och jobba i vintras och sätta upp lite flaggor å ja hadde inga handskar

   TS
Avatar Fallback
MasseyFerguson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#8052 Brukar handla alla våra arbetskläder på lantmännen i burseryd.
smidigt och bra men kunde vart lite billigare ibland

Användarvisningsbild
pgo_jim  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#8053 MF vad för arbetskläder köper du främst? och varför?

själv har jag lite olika kläder för olika ändamål
där ingår väll bla, husqvarnas röj/park kläder
Varsel/high visibility kläder, snickar/målarkläder och lite diverse sådär

   TS
Avatar Fallback
MasseyFerguson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#8069 Jag använder Fristad jacka och byxa i vanlig blå färg. Sen har jag Jonsered huggarkläder... Sen har jag sievi kängor på skolan och jalas skor hemma

Avatar Fallback
gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#8112 Huskvarnas och Jonsereds lurar är Sordin och jag gillade inte mina heller, vet inte om jag har för stora öron eller glasögonen öppnar förmycket men med dom och 357 så hör jag inte radion.....
Köpte Peltors på Elmia sist med mässpriset 850+moms för 2 år sen.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).