Avverkning (slutavverkning)

Energived

12 inlägg 5931 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Energived

Fendt04  
#794077 Tjenare. Vet inte om avverkning är rätt kategori för energived men någon moderator kanske eventuellt kan ändra på detta. Undrar bara om något vet vad priset ligger på energived just nu. Håller till några mil ifrån Södra, värö. Skulle uppskatta att det fyller en lastbil så några minimum krav behöver nog inte räknas med. Vem betalar bäst och när är det bäst att sälja det. Hörde någon som sa att de var bättre betalt i maj?



   TS
Iggesund Forest BlueLine skördarsvärd, Norrländsk urkraft
Användarvisningsbild

Re: Energived

Grålle52  
#794080 250-330kr

Avatar Fallback

Re: Energived

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#794082 I västvärmland är brännved/flisved 300 kr/m3 nu.

Avatar Fallback

Re: Energived

Alvarsson  
#794084 Vilket bolag?

Användarvisningsbild

Re: Energived

Fendt04  
#794092
Alvarsson skrev:Vilket bolag?

Innan har vi haft Sydved men vi har skickat till lite olika. Derome har vi nog sålt till någon gång

   TS
Avatar Fallback

Re: Energived

Alvarsson  
#794096 Tack

Avatar Fallback

Re: Energived

Nisse Husberg  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#794342 Ganska låga priser. Sverige har tidigare haft betydligt högre pris på energived men nu har vi över 40 euro (450 kr) per kubik i södra Finland. Det blir inte mycket massaved i år inte ...

Avatar Fallback

Re: Energived

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#794346
Nisse Husberg skrev:Ganska låga priser. Sverige har tidigare haft betydligt högre pris på energived men nu har vi över 40 euro (450 kr) per kubik i södra Finland. Det blir inte mycket massaved i år inte ...

Vet inte att flisved har varit så högt, var 260-70 kr/m3 2011-12 nån gång. Och nu 300 kr./m3 här.

Avatar Fallback

Re: Energived

Nisse Husberg  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#794382 Våra priser på energived fördubblades i december.

Avatar Fallback

Re: Energived

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#794402 Här var det 150 kr för flisveden ifjol, och nu 300 kr vad jag vet.

Användarvisningsbild

Re: Energived

Asgard1hellum  
#801826 Har nyligen sålt energived för 600 kr/m3fub till det lokala värmeverket. Barkborreträd, grova stockar, blandat gran och löv. Så en bra affär i mitt tycke.

Avatar Fallback

Re: Energived

Nisse Husberg  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#801835 600 kronor är ett bra pris. Priset varierar stark beroende på var man bor men det är naturligt för transporterna är ganska dyra. Om man har tur så bor man nära till köparen och kan då få bra betalt.

Vi sågar en hel del virke själva (Logosol med elmotor) och väljer då ut de snyggaste stockarna (raka, kvistfria, inga sprickor, inte vridväxta). Resten får gå till energived. Men det är kvistade träd som gäller - man får dåligt betalt för helträd och stubbar.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).