Motorsåg och handhållet

Husqvarna 336 FR stannar efter en timme…startar sen ej

8 inlägg 3776 visningar 2 följer Svara, dela mm...  

Den här tråden har ännu ingen AI-sammanfattning. Endast inloggade kan skapa en sammanfattning.

Skapa gratiskontoLogga in
Husqvarna
Användarvisningsbild

Husqvarna 336 FR stannar efter en timme…startar sen ej

Tommu  
#801538Halloj

Min 333 FR är trögstartad men väl när den startar kan den gå i en timme för att sen stanna. Blir då väldigt svårstartad så en väntan på en timme brukar hjälpa och då går den igång på igen och kan då köra upp typ en halv tank innan den stannar igen.

Har bytt bränslefilter , rengjort filter. Tändstiftet är torrt och kaffelattefärgat.
Läst att det kan vara veck på bränsleslang men då skulle sågen knappast gå en timme?

Tips tas tacksamt emot :)

TS
Husqvarna motorsågar

Re: Husqvarna 336 FR stannar efter en timme…startar sen ej

Orsa  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#801540Om det inte är en begagnad kommunsåg som är van med långa tankpauser skulle du kunna kolla att den är tät och dragen i insug/förgasare. Kostar inget att efterdra och kolla. Annars byt kondensator som kanske gjort sitt. Kan inte den modellen men generella tips.

Användarvisningsbild

anersimyra  
Tommu skrev:Halloj

Min 333 FR är trögstartad men väl när den startar kan den gå i en timme för att sen stanna. Blir då väldigt svårstartad så en väntan på en timme brukar hjälpa och då går den igång på igen och kan då köra upp typ en halv tank innan den stannar igen.

Har bytt bränslefilter , rengjort filter. Tändstiftet är torrt och kaffelattefärgat.
Läst att det kan vara veck på bränsleslang men då skulle sågen knappast gå en timme?

Tips tas tacksamt emot :)

Du beskriver närmast ett typfel på just den modellen som troligen kan härledas till förgasaren. Från verkstaden fick man beskedet att sågen efter justering av förgasaren, byte av stift och bränslelod går som den ska och att inga egentliga fel hittades. Det första som händer efter verkstadsbesöket är naturligtvis att sågen åter börjar strula. Farsan och min ena bror ringde mig ständigt om just det problem du beskriver och det avhjälptes för stunden efter byte av förgasare men felet kom ändå åter efter en tid.
Någon kondensator finns inte trots att felet liknar det som uppstår vid en felaktig sådan.

Ent  
#801543Har du kollat att stiftet har gnista när den vägrar starta? Tänker ifall det kan vara tändspolen när den går bra så länge spolen är kall. Faderns gamla Hva 133 funkade så länge den var kall men den började misstända och mota direkt den blev varm. Expertisen trodde på defekt spole men dessa hade utgått för länge sedan.

Sedan har jag bister erfarenhet av Hva 550 XP Mk1; den gick bra, den startade någorlunda vid kortare stopp men stannade man för tankning så försvann gnistan tills den kallnat ordentligt. Det berodde den modul som styr tändning och kanske bränsle. Efter byte går den prima.

Användarvisningsbild

anersimyra  
#801544Jag får revidera mitt svar då den modell jag talar om är den äldre 235 FR..🙂

jannee  
#801546Prova med ett HELT NYTT tändstift.
Min lite till åldern kommen Jonsered RS 51 gjorde exakt på samma vis.
Bytte till ett nytt stift och sågen går sedan dess felfritt.
Tändstiften av i dag är nämligen rena rama skiten, en del hur bra som helst andra varar knappt en tank.
Nu behöver det inte vara så simpelt, men varför inte prova?

Användarvisningsbild

Tommu  
#801589Tänkte börja med det, tack

TS
Användarvisningsbild

Rotvältaren  
#801599Symptomen du beskriver tyder på defekt tändspole men börja med stiftet.

Besvara 
  • Sida 1 av 1
Annons:
Stihl
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).