#788477đ Dom som blivit intervjuade av Yle sa att det gĂ„r gallra lika bra med stora maskiner. Det stĂ€mmer nog helt inte. För stor skotare Ă€r klart den största orsak för bredda stickvĂ€gar. Som var allra vanligaste fel. Grundytan hade ökat till rekommenderande nivĂ„n om stickvĂ€garna hade varit 1m smalare.
Med storskördare med lÄng kran har kontrollarealen blivit gallrat enligt kravet. Var inte för glest pÄ mellanzonerna.
Hannu "Pappa trivs i skogen, verkstaden och pannrummet"
Re: 0 % godkÀnda gallringar i mellersta Finland #788496
#788496Janne SeppĂ€nen heter han som gallrar i videon, Han kommenterade metsĂ€keskus kontrollgranskning i en video nyligen och konstaterade att en orsak till det dĂ„liga resultatet Ă€r att figurerna som gallras har blivit betydligt mindre till ytan Ă€n tidigare. Ă€r dĂ„ figuren lĂ„ngsmal kan vĂ€garna bli en för stor del av ytan. ocksĂ„ ifall figuren Ă€r mycket oregelbunden. Ăr bestĂ„ndet dessutom olikĂ„ldrigt med nĂ„gra överstĂ„ndare som behöver tagas bort Ă€r risken att nĂ€r man fĂ€ller de större trĂ€den skadas de mindre trĂ€den med stamskador som följd. För att inte "brinna" i en eventuell granskning tar skördarföraren bort de trĂ€d som evevtuellt fĂ„tt stamskador med ett kanske glest bestĂ„nd som följd. SĂ€kert finns det andra orsaker ocksĂ„.
#789202Det finns bidrag för ungskogsröjning med energiuttag i Finland och i kombination med desperat stor efterfrÄgan pÄ biobrÀnsle (och massaved) sÄ gÄr det tydligen att gÄ in med en gallringsskördare i sÄdan hÀr skog. Just klenvirkes-bidragen nÀmns i nÄgon av artiklarna som en möjlig orsak till hÄrda uttag. För att vara bidragsberÀttigad mÄste man tydligen ta ut ett minimiantal av stammar per hektar och Àr det inte riktigt stamtÀtt sÄ finns risken att uttaget blir för hÄrt.
#789203De senaste videos som lÀnkats in hÀr tror jag inte kan sÀgas visa gallring generellt i Finland. I den sista videons titel sÄ finns ordet "experiment" eller liknande med och det handlar om uttag av heltrÀd. Jag tror man kan söka statligt stöd i Finland för ett sÄdant projekt men tror samtidigt inte att det vÀrst mÄnga objekt som ser ut sÄ?
Generellt tror jag Finland har varit bÀttre pÄ att röja skogarna Àn vi i Sverige, vi har diskuterat det i trÄdar som Mer röjningsbehov i Finland trots bidrag.
MvH Fredrik (tidigare admin@skogsforum). Rapportera virke i vÄr nya virkesrapport! Det finns inga dumma frÄgor! Var med och diskutera skog!
Sak tvÄ, seppÀnens videon, typ största maskinen i soken, perspektivet blir via kameran sÄ trÀden, alla ser mindre ut Àn verkligheten, Har sett normal gallring som han kommenterar varför och vad kommer, stockar, ej ens minimi ser ut som massa bitar och massa kÀpparna ser ut som störar. Han har videon som mÀtaren syns, dÄ fÄr man hum med mÄtt. IÄf profs chauför, de gÄr fort, sÄ snappa upp all info blir att pausa lite videon
Har sett dylik ponse sqorpion som varit i för ung skog, med god chauför, helt okej ser de ut som
LÀgg tekstnig pÄ, rigtigt förstÄelig svenska fÄr google översatt det till
Risupeto pÄ en grÀvmaskin i ungskog, en bangÄende typ 16t tar garanterat lika rum i spÄret som en scorpion PÄ finska alla videon, men en innovation som börjats tillverkas och gÄr bra Ät
Enligt skogstidningen MetsÀlehti hade Skogscentralen gjort mÀtningarna med drönare men genomförd kontrollmÀtningarna manuellt nu i veckan. Resultatet blev helt annan. Grundytorna och galringstyrkan hade hela tiden varit mest i acceptabelt nivÄ. Felet pÄ drönarmÀtningen hade varit som största i skogar med lövblandning.
Torbjörn Johnsen skrev:Hur ser du pĂ„ nyheterna frĂ„n Finland om för hĂ„rda gallringar dĂ„ @Lars Lundqvist SLU? Ăr det fejk news eller finns det grund för Skogscentralens resultat?
âFejk newsâ var det jaâŠ..
...
Re: 0 % godkÀnda gallringar i mellersta Finland #800970
#800970Hade ju varit klockt att dubbelkolla omedelbart varför resultatet blev ovanligt dÄlig förran meddelanden slÀpptes ut.
Hela sanningen var alltsĂ„ inte överbredda stickvĂ€gar, om kameran rĂ€cknade inte vissa lövtrĂ€d alls. Stammantal och grundyta ger Ă€ven dom helt olika resultat. Vet inte men jag misstĂ€nker att drönarkameran kan inte göra annat Ă€n rĂ€ckna stammantalet per meter. Om provytan Ă€n en strĂ€cka, kanske antalet kan variera berĂ„ende hur bredd strĂ€ckan Ă€r, eller hur bredda trĂ€den Ă€r. đ€
Hannu "Pappa trivs i skogen, verkstaden och pannrummet"
Re: 0 % godkÀnda gallringar i mellersta Finland #800980
TyvĂ€rr Ă€r det ju sĂ„ att vi svenskar generellt Ă€r dĂ„liga pĂ„ det finska sprĂ„ket sĂ„ jag försökte anvĂ€nda Google Translate för att lĂ€sa artikeln. Ăversatt till engelska verkade det funka nĂ„gorlunda.
Om översÀttningen fungerar och jag förstÄr rÀtt sÄ har Skogscentralen, i sin ordinarie verksamhet och inte för att kontrollera den ursprungliga mÀtningen, gjort fÀltmÀtningar pÄ förstagallringar i centrala Finland. Resultatet visade att grundytan var högre vid fÀltmÀtning jÀmfört med den mÀtning vi diskuterar hÀr i trÄden och att ingen av gallringarna de undersökt hamnade under §20 i Finlands skogsvÄrdslag. Jag gissar att §20 kanske kan likna Sveriges §5?
Om jag tolkar artikeln rÀtt sÄ har "skogsindustrin" gjort egna mÀtningar i mellersta Finland och hittat störst skillnader i björkbestÄnd. De har begÀrt att Skogscentralen ska utföra kontrollmÀtningar för att fÄ klarhet i detta men det har inte Skogscentralen svarat pÄ Ànnu.
Utöver detta sÄ har Skogscentralen sin Ärliga uppföljning som blev klar 30 mars 2023. Denna har vi inte följt upp hÀr i trÄden tyvÀrr men hÀr finns pressmeddelandet pÄ svenska. I pressmeddelandet tar Skogscentralen upp det faktum att de unika mÀtningarna i centrala Finland avvek frÄn den nationella mÀtningen:
- NÄgon entydig orsak till skillnaden i resultaten hittades inte i den kvalitetsbedömning som Skogscentralen gjorde. Om man vill ta reda pÄ mer om orsakerna borde man undersöka förhÄllandena i JyvÀskylÀtrakten nÀrmare.
Resultatet frÄn den nationella mÀtningen visade att gallringarna blivit bÀttre men att det finns förbÀttringspotential. 22 % av de undersökta gallringarna var godkÀnda. 64 % hade brister eller anmÀrkningar och 14 % var underkÀnda eller felaktiga som Skogscentralen skriver.
Logga in för att se de bilder eller dokument som författaren har laddat upp.
Du mÄste vara medlem för att logga in. Det Àr gratis att bli medlem och registreringen gÄr fort, VÀlkommen!
Hej GÀst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gÀrna vilja tipsa dig om hur du kan fÄ ut mer av skogsforum. Klicka pÄ de knappar som passar dig hÀr intill (minifönster öppnas).