Traktorer och processorer

Valtra modelbeteckning

25 inlägg 5258 visningar 6 följer Svara, dela mm...  
Lantmännen Maskin
Användarvisningsbild

Re: Valtra modelbeteckning

JohannesG  
#800843Har aldrig känt behovet av turbinkoppling trots mycket skogskörning i ganska besvärlig terräng. De gånger jag provat traktorer utrustade med turbin har jag ogillat det.

Behövs det sliras på koppling eller utnyttja turbin annat än i startögonblicket är en för hög växel vald. Ska man smygköra väljer man helt enkelt en låg växel och puttrar på tomgång. Vid körning i skogen är jag med vår Valmet i stort sett aldrig över 1100varv på motorn.

Värt att beakta är också att turbinen aldrig blir helt stum. Även vid fullvarv ger den en viss slirning (kommer inte ihåg procenten nu) vilket leder till ökad bränsleförbrukning.

Lantmännen Maskin
Användarvisningsbild

Fredi  
JohannesG skrev:Har aldrig känt behovet av turbinkoppling trots mycket skogskörning i ganska besvärlig terräng. De gånger jag provat traktorer utrustade med turbin har jag ogillat det.

Jo i skogen är det inte nån större nytta av turbin tycker jag också, endast vid frontlastararbeten tycker jag det är mycket bra. Då skulle jag inte villa vara utan mera när man vant sig med turbin.

Langsel  
#800908Så hur går det till i praktiken när man ska växla lägger man i 1 sen för spaken framåt å sen är det bara å växla som vanligt upp till 4 och använder man kopplingen då?
Ni får ursäkta alla dumma frågor men det här med valtras lådor tycker jag är en djungel, har bara kört vanliga manuella lådor.
Sen vad tror ni, 8150 blir den för stor i skogen?

TS
Användarvisningsbild

JohannesG  
#800914Växellådan är som en vanlig manuell 4växlad låda med hög, låg och kryp. Därtill har du tre powershift-steg som är tillgängliga på alla växlar. Dessa används helt utan att koppla. Tillsammans ger detta 36 växlar.

Fram/Back spaken går teoretiskt att använda precis när som helst. Men det är självklart bäst att närma sig stillastående innan färdriktning byts för att skona transmission och få en mjukare vändning. Finns kanske en viss hastighet traktorn måste ner i innan den vänder håll, lite osäker. Vid användningen av HiTech fram/back spaken är det inte nödvändigt att använda kopplingspedalen över huvud taget. Traktorn sköter allt, även handbromsen manövreras med samma spak.

8150 är en fin traktor och enligt mig är det inga större bekymmer att ha en sådan i skogen. Även om majoriteten nog anser annat. Den tar inte mer plats än de 6000 serie som har front-tank monterat.
Dock måste du vara medveten om att 8150 inte nödvändigtvis är en HiTech med kopplinsgfri fram/back. På 8000 serien betyder inte 50 att det är en HiTech. Där får du leta efter att det uttryckligen står det i modellbeteckningen, eller att du ser det på bilderna.

Användarvisningsbild

Bert1  
#800916Är det den blå med lastare som precis kommit in på blocket du tänker på så är det en HiTech
(Den lilla röda knoppen som syns till vänster om ratten på ena bilden är F/B spaken)

Langsel  
#800938Okej det var ett bra och utförligt svar👍👍 Ja det skiljer ju bara ca 23 cm i hjulbas och 400-500 kg i vikt så mycket skillnad borde det ju inte vara.

Ja jag såg den och det ser ju ut å vara hitech på den ja. Ser riktigt fin å välskött ut å lite timmar, så priset lär ju bli därefter.
Hur är det med luftfjädrad framaxel i skogen då är det nåt som håller för sån körning? Eller ska man kanske hålla sig undan det.

TS

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#800954Hur väl skyddade är luftbälgarna?
En längre hjulbas ger större svängradie

Användarvisningsbild

Svenf  
#801163Ställer en ny fråga i samma ämne. Vad innebär andra siffran i 6xxx serien? 61xx har trecylindrig motor och 67xx har en lågvarvsmotor har jag för mig, rätta mig om jag har fel. Står andra siffran för något mer än motorallternativ, iså fall vad?

Användarvisningsbild

Bert1  
#801166Enkelt sagt hästkrafter
Ju högre andra siffran är desto starkare motor för utom 6750 som är lågvarvare och har samma effekt som en 6550 (vill jag minnas)men sen varierar effekten lite beroende på årsmodell

Robertberg  
#801182För modellerna fram till 2002 tror jag så anger det även antal hästkrafter.
Vår 6300 har 90 hk. En 64xx har 100.
På senare årsmodeller så har 63xx 100 hästkrafter, men mindre vrid vill jag minnas.

Annons:
Nordfarm
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).