Sågverk (mindre)

Logosol DH410

13 inlägg 2842 visningar 2 följer Svara, dela mm...   

Logosol DH410

BjornL  
#800858 Hej!

Köpte en tvåkuttershyvel från Logosol (DH410) på klaravik för en vecka sedan. Befintligt skick heter det ju .. Efter att ha fått hem den så inser jag att det nog var något av en hemmapulare som har ägt den och det betyder att han har skruvat bort det mesta som han inte begripit sig på (?)

Saknar således matarbord, planhyvelstål och spånstyrning för planhyvelkuttern, säkerhetsbrytare och diverse skruvar. Inte helt lätt att se att det inte sitter stål i hyveln när man kollar på bilder på klaravik!

Så fråga 1) Är det någon som sitter på extragrejor till en sådan här hyvel? Logosol har högst begränsat reservdelslager visar det sig och woodmizer verkar svåra att få tag på.

Fråga 2) Plast-stripsen som sitter på bordet, vad använder ni för medel för att limma fast dem? De ser ut som bananer här...

(Tog ju också en stund att begripa att han hade kopplat förbi nödstoppet men inte skruvat dit kabeln ordentligt i plint så det var glapp... Vem kopplar förbi ett nödstopp på en hyvel!?!?!?)

TS
Woodmizer sågverk

Re: Logosol DH410

BjornL  
#800864 .. och för att fortsätta på min svada:

Varför ser anhållet ut såhär? Hade det inte varit mycket smartare om det fortsatte att vara rakt också efter överkuttern?
$matches[2]

Vad gör den här skenan?
1683704560_image0.jpeg

TS
Användarvisningsbild

Bax  
#800867 Ett halmstrå: Har du tur kan du få tag på reservdelar här http://www.moretens.com/om.php

Den där skenan kanske är ett fäste till ett extra anhåll/nedhåll eller till ett mäthjul.

BjornL  
Bax skrev:Ett halmstrå: Har du tur kan du få tag på reservdelar här http://www.moretens.com/om.php

Den där skenan kanske är ett fäste till ett extra anhåll/nedhåll eller till ett mäthjul.

Ja, det är nog så. Ett annat problem också är att det är lite svårt att veta vad som saknas. Jag ser ju tomma skruvhål...

Extraskenan undrar jag om den inte är en efterkonstruktion för den har rostat så förtvivlat så jag gissar att det är bonnastål och det är logosol ganska bra på att inte ha i sina prylar.

TS
Användarvisningsbild

Bax  
#800876 Jo, nog är det hemgjort.
Det där andra anhållet, kan det vara felvänt och ska vara smalare före sidokuttern och bli bredare efteråt? För att ge stöd hela vägen, även efter sidohyvlingen..

BjornL  
Bax skrev:Jo, nog är det hemgjort.
Det där andra anhållet, kan det vara felvänt och ska vara smalare före sidokuttern och bli bredare efteråt? För att ge stöd hela vägen, även efter sidohyvlingen..

Nja, då får det ju antingen sitta på "fel" sida av sidokuttern eller tvinga brädan snett. Det sitter ju däremot en rulle precis efter sidokuttern som man justerar för att få fortsatt stöd. Före kuttern sitter ett fjäderstål med samma funktion.

TS
Användarvisningsbild

Bax  
#800888 Mer bilder…

BjornL  
1683733889_image.jpg

Notera även de nylimmade vinylremsorna! 😃

TS
Användarvisningsbild

Bax  
#800925 Märkligt, tryckrulle och sånt brukar ju trycka brädan MOT kutter och anhåll. Inte FRÅN kuttern.

BjornL  
#800927 Ja, alltså; de trycker ju MOT anhåll FRÅN kuttern.. Men jag trodde att det kanske skulle dyka upp någon här som hade en precis likadan maskin som kunde ge ett par tips. Logosols instruktionsbok är inte ett under av pedagogik...

TS
Användarvisningsbild

halvproffs  
Bax skrev:Märkligt, tryckrulle och sånt brukar ju trycka brädan MOT kutter och anhåll. Inte FRÅN kuttern.

På min 4kutter logosolhyvel är det precis som Bax skriver. Vet ingen som har en dh410 heller så jag kan kolla.
På min är det 2 anhåll på högra sidan, ett före ett efter kuttern. Ställer jag in anhållet 2mm djupare än kuttern tar så måste jag ställa nästa anhåll 2mm mindre för då linjerar det. På vänster sida finns det inget anhåll utan där är det täta fjädertryckande kullager som trycker virket mot anhållet.
Inte lätt att förklara och det kan ju vara annan konstruktion på 2kutterhyveln.
Hyvelstålen är inte så dyra och dom som satt i kanske var utom räddning? Klämkilarna till stålen fick du dom med?
Tyvärr är det ju många som lämnat forumet som kanske hade svaren.

BjornL  
halvproffs skrev:
Bax skrev:Märkligt, tryckrulle och sånt brukar ju trycka brädan MOT kutter och anhåll. Inte FRÅN kuttern.

På min 4kutter logosolhyvel är det precis som Bax skriver. Vet ingen som har en dh410 heller så jag kan kolla.
På min är det 2 anhåll på högra sidan, ett före ett efter kuttern. Ställer jag in anhållet 2mm djupare än kuttern tar så måste jag ställa nästa anhåll 2mm mindre för då linjerar det. På vänster sida finns det inget anhåll utan där är det täta fjädertryckande kullager som trycker virket mot anhållet.
Inte lätt att förklara och det kan ju vara annan konstruktion på 2kutterhyveln.
Hyvelstålen är inte så dyra och dom som satt i kanske var utom räddning? Klämkilarna till stålen fick du dom med?
Tyvärr är det ju många som lämnat forumet som kanske hade svaren.

Jag förstår. Jag tror att tanken med anhållet är att man ska kunna både planhyvla och profilhyvla utan att posta om, anhållet ligger på mitten av bordet och så konfigurerar man för listhyvling på vänstersidan och för planhyvling på högersidan. Sen har man en rulle som går att konfigurera efter sidokuttern för att pss ha fortsatt tryck på ämnet efter sidohyvlingen men andra sidan av ämnet är ju opåverkat och kan därför gå mot en rak linjal.

Hyveln kommer ju ur ett dödsbo för några år sedan så jag tror helt enkelt att de glömde att få med en av lådorna med grejor. Så klämkilarna till profilstålen fick jag med men enligt instruktionsboken så sätter man planhyvelstålet med en bredare kil och dessa kom inte med (men går att köpa för ett par tusen från logosol...)

1683796024_aa.png

TS

Brorsan  
#800947 Så här ser det ut på min 200. 3 kutterhyvel.
Spånstyrare och fjädrande mothåll på en sida.
$matches[2]

$matches[2]

Fasta anhåll på den andra sidan, ställbara.
1683816966_20230511_164215.jpg

Matarbord har jag byggt av virke, före och efter. Funkar bra.
Plåten för spånstyrning kan jag ta en bild på.
Plaststripsen dubbelhäftande tape.

Hyveln har stått täkt ute I vinter och isärplockad för lagerbyte i horisontalkuttern där av ytrost och lösa delar.

Besvara  
  • Sida 1 av 1
Annons:
Vreten skogsvagnar
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).