Vedmaskiner, flishuggar
Bilder från er vedtillverkning
lör 22 apr 2023, 16:37#799863Är väl nån form av Hardox i kniven, så den bör väl värmas före svetsning.
lör 22 apr 2023, 16:59#799865
Japp, förvärmas, svetsas och så ska den tydligen lindas in i isolering så att den svalnar långsamt.
LasseA skrev:Är väl nån form av Hardox i kniven, så den bör väl värmas före svetsning.
Japp, förvärmas, svetsas och så ska den tydligen lindas in i isolering så att den svalnar långsamt.
tis 02 maj 2023, 14:16#800395Årets vedproduktion
Du måste vara medlem för att logga in. Det är gratis att bli medlem och registreringen går fort, Välkommen!
Skapa konto
Logga in för att se de bilder eller dokument som författaren har laddat upp.
Du måste vara medlem för att logga in. Det är gratis att bli medlem och registreringen går fort, Välkommen!
Skapa konto
ons 03 maj 2023, 20:11#800493
Nu när det är mera klent. Så är det smidigt att ha en säck bredvid o växla mellan. Så kan man kapa rullingarna för eget bruk löpande.
Skapa konto
Nu när det är mera klent. Så är det smidigt att ha en säck bredvid o växla mellan. Så kan man kapa rullingarna för eget bruk löpande.
Skapa konto
ons 03 maj 2023, 21:11#800503
Dom är köpta.
Rossignol skrev:Vedmaskin skrev:
Vad har du byggt häckarna av?
Dom är köpta.
fre 05 maj 2023, 22:46#800660Hakki pilken jobbar på och man får städa lite ibland.
Skapa konto
Skapa konto
Valmet, Mowi, Husqvarna, Suzuki!
Ps. Det vore förjävligt om fruntimmret sålde min skogsutrustning för det pris jag sade att jag köpte den för !!
Ps. Det vore förjävligt om fruntimmret sålde min skogsutrustning för det pris jag sade att jag köpte den för !!
sön 07 maj 2023, 17:02#800721Jag har lånat en maskin ett par gånger, sist så funkade det ok att ställa skottkärran direkt under där sågspånssprutet kom, gällde bara att komma ihåg att ha koll på när skottkärran blev full och tömma den.
Tror det gick snabbare än att ösa upp det för hand från backen.
Glöm inte att bromsen är fartens värsta fiende!! SLÄPP ALDRIG GASEN!! // Zixten
fre 19 maj 2023, 21:24#801600
Och en bild på lösningen...
Skapa konto
Zixten skrev:Jag har lånat en maskin ett par gånger, sist så funkade det ok att ställa skottkärran direkt under där sågspånssprutet kom, gällde bara att komma ihåg att ha koll på när skottkärran blev full och tömma den.
Och en bild på lösningen...
Skapa konto
Glöm inte att bromsen är fartens värsta fiende!! SLÄPP ALDRIG GASEN!! // Zixten
mån 29 maj 2023, 12:40#802340
Jag kör ett par dagar å sdn kör undan med traktorskopan. Tycker det funkar fint och går rätt fort också
Zixten skrev:Jag har lånat en maskin ett par gånger, sist så funkade det ok att ställa skottkärran direkt under där sågspånssprutet kom, gällde bara att komma ihåg att ha koll på när skottkärran blev full och tömma den.
Jag kör ett par dagar å sdn kör undan med traktorskopan. Tycker det funkar fint och går rätt fort också
Valmet, Mowi, Husqvarna, Suzuki!
ons 07 jun 2023, 20:55#803115
Det börjar redan bli tomt på vedbacken. Idag gick 59 småsäckar med ek
till en kund, och igår levererade jag 41 till samma gubbe.
Mina faste kunder vill ha mer än tidigare och jag får
gärna komma strax om veden är torr.
Skapa konto
Det börjar redan bli tomt på vedbacken. Idag gick 59 småsäckar med ek
till en kund, och igår levererade jag 41 till samma gubbe.
Mina faste kunder vill ha mer än tidigare och jag får
gärna komma strax om veden är torr.
Skapa konto
Jack of all trades, master of none!
fre 23 jun 2023, 20:30#804513
Trevlig afton igår när jag och ett par kompisar klyvde och packade
ved som vi donerar till kjörkans höstmarknad.
Han som sto och jobbade med "Ingmarsklyven" gillade den
så starkt att ingen andra fick släppe fram dit!
Skapa konto
Trevlig afton igår när jag och ett par kompisar klyvde och packade
ved som vi donerar till kjörkans höstmarknad.
Han som sto och jobbade med "Ingmarsklyven" gillade den
så starkt att ingen andra fick släppe fram dit!
Skapa konto
Jack of all trades, master of none!
lör 24 jun 2023, 12:19#804534Någon som har eller känner till var man kan få tag i skålade cementblock/betongblock att använda som upplägg?
Tänker de borde finnas i tusentals på gamla nedlagda sågverk.
Tänker lägga telefonstolp i dessa för att sedan lägga långveden tvärs på inför kap/klyvning.
Skapa konto
Tänker de borde finnas i tusentals på gamla nedlagda sågverk.
Tänker lägga telefonstolp i dessa för att sedan lägga långveden tvärs på inför kap/klyvning.
Skapa konto
<

Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).