Motorsåg och handhållet

En bra allroundmotorsåg för fällning av mestadels gran/tall?

98 inlägg 13860 visningar 13 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: En bra allroundmotorsåg för fällning av mestadels gran/t

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#798856 Farbror Frej! Inte bekant med EGO CS1610, så den tänker jag inte uttala mig om.

Men då du ville ha tips på såg från Stihl och Husqvarna, så tipsade jag om de batterisågar jag ansåg vara lämpligast för dina behov.
/Niklas

Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

FarbrorFrej  
#798859 Hur länge kan man såga med den billigare Stihl elsågen? Varierar ju såklart vad man sågar, men jag tänker jämfört med en tank i en motsvarande bensindriven? Antar man behöver ladda batteriet innan man behöver fylla tanken om man gör samma jobb?

TS
Användarvisningsbild

#798863 Det beror ju helt och hållet på hur stort batteri du har. Med ett större batteri kan du även få kolla kedjeoljan, så att den inte tar slut innan batteriet.

Själv kör jag Husqvarnas batterisågar med BLi 200X-batterier. @Anersimyra körde sin 540 iXP med BLi 300-batterier och han fick de batterierna att räcka klart längre än en tank bensin på en motsvarande bensinare.

När vi snackar om batteri i skogen, så vill jag hävda att ryggbatterier har inget i skogen att göra. De må ha sin plats i park och trädgård, men inte i skogen!
/Niklas
Senast redigerad av Niking mån 10 apr 2023, 19:58, redigerad totalt 3 gånger.

Användarvisningsbild

Björn T  
#798865 Batterier har man i fjärrkontrollen till tvn och damernas sexleksaker och inte i skogen.

Användarvisningsbild

Björn T skrev:Batterier har man i fjärrkontrollen till tvn och damernas sexleksaker och inte i skogen.

Å vad grundar du det uttalandet på?
/Niklas

Användarvisningsbild

Björn T  
#798871 Ursäkta, hade lite bråttom i förra inlägget. En batteri såg är helt okej som leksak till barn barnet. Men gäller det produktion vill det till bättre grejer. Här är ett lysande exempel, ta fram en batteri såg som hänger med.

Användarvisningsbild

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#798873 Det finns många fördelar att börja med nåt begagnat o ha det som lärosåg.
Jag hade nog försökt hitta nåt i 300-serien. Svider inte lika mycket om det skiter sig och det är inte ovanligt direkt.
Som såg nr två kanske nåt nytt är bättre. Då har du kanske kört lite med den du har och provat lite andra så du har fastare tanke på vad du behöver och vill ha.

Användarvisningsbild

Björn T skrev:Ursäkta, hade lite bråttom i förra inlägget. En batteri såg är helt okej som leksak till barn barnet. Men gäller det produktion vill det till bättre grejer. Här är ett lysande exempel, ta fram en batteri såg som hänger med.

Skulle nog inte vilja kvista en gran med den sågen...
/Niklas

tallen100  
Niking skrev:
Björn T skrev:Batterier har man i fjärrkontrollen till tvn och damernas sexleksaker och inte i skogen.

/Niklas

Kanske att med tanke på mygg och knott så är det nog inte så lockande att ta med "plastpetterniklas" ut i skogen?😂
Senast redigerad av tallen100 mån 10 apr 2023, 20:32, redigerad totalt 2 gånger.

Användarvisningsbild

tallen100 skrev:
Niking skrev:

/Niklas

Kanske att med tanke på mygg och knott så är det nog inte så lockande att ta med "plastpetterniklas" ut i skogen?😂

Inte visste jag att tallen hade den sexuella läggningen. 🤣
/Niklas

Användarvisningsbild

Rotvältaren  
Mange skrev:Det finns många fördelar att börja med nåt begagnat o ha det som lärosåg.
Jag hade nog försökt hitta nåt i 300-serien. Svider inte lika mycket om det skiter sig och det är inte ovanligt direkt.
Som såg nr två kanske nåt nytt är bättre. Då har du kanske kört lite med den du har och provat lite andra så du har fastare tanke på vad du behöver och vill ha.

Vika är fördelarna med att köpa en gammal såg som kanske riskerar att haverera och inga garantier gäller längre? Har man otur kan man komma över en såg som krånglar, har man riktigt otur är det en såg där kastskyddet inte funkar och man blir varse om det när det skulle behövas. Nej gamla gör sig i så fall bättre i skrotlådan på återvinningscentralen.

Användarvisningsbild

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
Rotvältaren skrev:
Mange skrev:Det finns många fördelar att börja med nåt begagnat o ha det som lärosåg.

Vika är fördelarna med att köpa en gammal såg som kanske riskerar att haverera och inga garantier gäller längre? Har man otur kan man komma över en såg som krånglar, har man riktigt otur är det en såg där kastskyddet inte funkar och man blir varse om det när det skulle behövas. Nej gamla gör sig i så fall bättre i skrotlådan på återvinningscentralen.

Nä, klart den ska funka och gå rätt. Har man inte kunskap o kolla såg så det funkar på rätt sätt, hjälper det inte den är alldrig så ny, är isåfall nog bättre o låta helt.

Att veta vilken såg man vill ha är lättare än veta vilken som är bäst lämpad. Köpa såg för 2-3000 är illa nog om man är osäker och väljer fel.
Köpa ny 550 eller 585 och upptäcka det är fel är lite surare.
Jag kan ta hand om dina gamla (när du nu anser de är det) så du slipper åka till tippen.
Gissar på de är gamla efter nån månad...
Finns en del lite äldre rätt fina såg som inte gått mycket och har fler drift timmar att vänta än ny.

Användarvisningsbild

Rotvältaren  
Mange skrev:
Rotvältaren skrev:

Nä, klart den ska funka och gå rätt. Har man inte kunskap o kolla såg så det funkar på rätt sätt, hjälper det inte den är alldrig så ny, är isåfall nog bättre o låta helt.

Att veta vilken såg man vill ha är lättare än veta vilken som är bäst lämpad. Köpa såg för 2-3000 är illa nog om man är osäker och väljer fel.
Köpa ny 550 eller 585 och upptäcka det är fel är lite surare.
Jag kan ta hand om dina gamla (när du nu anser de är det) så du slipper åka till tippen.
Gissar på de är gamla efter nån månad...
Finns en del lite äldre rätt fina såg som inte gått mycket och har fler drift timmar att vänta än ny.

Och som vanligt jiddrar du bara. Och vräker ur dig spydigheter om att mina sågar åker till tippen efter några månader. Varför kan du inte svara på frågan, vilka är de många fördelarna? Svara bara på frågan.

Användarvisningsbild

anersimyra  
1681207503_43ffb0f8-be34-4d5e-8ac3-1b0faabf451e.jpeg
En liten stihl 241 med 16” skärutrustning är i stort sett det enda man behöver till sitt skogsbruk. Själv hugger jag för närvarande övergrov gran med den ”lille” vilket går som en dans :-bd

Användarvisningsbild

anersimyra  
#798930 I övrigt kan man ju dela upp betalningen vid köp från tex maskinklippet mfl..🤑

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).