Små skogsmaskiner och övriga maskiner

Arbetshästar i skogen

78 inlägg 43860 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Arbetshästar i skogen

backman  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#78371 Hej på er..Körde häst i skogen på vintrarna 1956-1962 det var bra träning för en 14åring då Körde kolved med en slip ca 2 kubik per lass dom 2 första lassen tippade jag på samma stubbe i en backe då grät jag i förtvivlan körde långslan och timmer med kälkar bock o get med rede på hade även släpa i bland.Det var vinterkörning med häst som gällde då, det började komma traktorer i liten utsträckning då. Sommar tid var det inga hästar eller virkeskörning i skogen.

Avatar Fallback

Re: Arbetshästar i skogen

calle336  
#78441
Torparn79 skrev:har du kollat med Roland(?) Wirenborg, han håller väl till i dina trakter Calle??
vet dock inte om han enbart håller på med plöjning eller om han är i skogen med sina kusar..


Kul med så många svar i tråden :)

Nej torparn jag har inte hört med honom men jag ska ta och göra de. Han håller ju till i Kungsöt typ å de e ju inte långt alls.

Läser en bok just nu men minns inte författarens namn.
Yngve Ryd den ska jag ta å leta upp 🤡

jag har alltid varit intresserad av att köra med just häst i skogen och även lite i jordbruket mara för skojsskull. Och nu har jag träffat en tjejj som har samma intresse :9 så nu kan de ju bli verklighet.

   TS
Avatar Fallback

Re: Arbetshästar i skogen

Famag  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#78466 Pappa hade hästen kvar rätt länge, ( Bergsardenner ).
Det var egentligen rena cirkushästen, han lade ner ofantligt med tid på träning med den.
Exempel på vad hästen kunde, skilja på kommando vänster respektive höger, gå ,stopp,ett steg, två steg och tre steg.
Stegen klarade den både framåt och bakåt.
Klarade att hålla ut för sten och stubbar i släpvägar.
Kördes alltid utan tömmar i skogen !
Stannade alltid vid basvägen för att invänta vänster eller höger.
Det som den inte klarade var att motstå lukten av apelsin, han förstörde vilka redskap som helst för att komma över apelsiner.
Ja man mins det lite romantiskt, och har glömt hur jävla knöligt det var att få lass på kälken.
Frid åt Pontus i himlen. Länge leve Cranab.

Avatar Fallback

Re: Arbetshästar i skogen

doktorK  
#79774 Hej!
Ser att du har fått länkar till Föreningen Nordsvenska Hästen. Du kan också kolla in Hästpoolen (http://www.hastpoolen.se)
Själv kör jag med min nordsvenska brukshäst Vanja, 8 år. Just nu en mindre slutavverkning i egen skog här i Piteåtrakten, ca 100 m3 timmer och 35 "stolpar" 7-16 meter. På bilden skogsvagnen "Ormen" från SJM i Småland nånstans. Den är mycket lätt, ca 250 kg olastad med kuskbock och "ringlar sig fram" nästan överallt.
Så här mitt i vintern använder jag vanliga timmerdoningar för häst.
/Christer

Användarvisningsbild

Re: Arbetshästar i skogen

pendomaster  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#79823 Hej!
Fint ekipage!
Kan du inte ta en bild på doningen också? :mrgreen: Har själv en från Bergman Hennan, men stången mellan kälkarna är ombyggd med en plåt som man kan stå på. Det gör bakkälken onödigt tung så jag letar efter andra varianter!
mvh

Avatar Fallback

Re: Arbetshästar i skogen

doktorK  
#79838 Jag köpte kälkarna för en femhundring av en farbror i grannbyn, som flyttade in till hemmet. Vanliga Älvsbydoningar i bra skick, 2-tums medar, mycket smide, håller att lasta storlass på om man vill. Jämfört med skoterkälkar i plåt är såna här doningar i trä/smide mycket, mycket starkare. Enda modifikationen är att jag låtit svetsa stolpfästen, flyttar bara över stolparna från vagnen. Praktiskt när man lastar och ska väga upp stockänden, så den inte halkar av banken. Bankarna är ändå så pass breda (ca 150 cm på bakkälken, så även om man håller sig innanför stolparna och lägger ett par varv timmer och sedan massaved så har man ett rejält lass.
Doningar.jpg

Avatar Fallback

Re: Arbetshästar i skogen

doktorK  
#79840 Hej igen Pendomaster! Jag ser först nu att det är ju du som kör häst, tidigare här i tråden! Vad har du för häst? Dina kälkar ser ut att vara av en annan modell än vad som är vanligt här uppe, lite lägre bankar kanske? Vikbara stolpar? Är "Bergman Hennan" tillverkaren alltså?

Användarvisningsbild

Re: Arbetshästar i skogen

pendomaster  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#79855 Hästen är en 7 årig nordsvensk valack som heter Truls. Vår doning kallas hennandoning och är tillverkad av Bergmans verkstad, som låg i Hennan i Hälsingland.
Våran är ombyggd lite, stakarna var vikbara orginal tror jag, men enligt förre ägaren funkade det så där, så han gjorde fasta fästen.
Stakarna är tvådelade med en kedja inuti. Lägger in en bild som kommer från blocket på en likadan doning som nog är mer orginal.
Bild

Avatar Fallback

Re: Arbetshästar i skogen

doktorK  
#80602 Jag tror att din doning är betydligt lättare än min, speciellt bakkälken. Skulle själv vilja ha en liknande. Låg lasthöjd. Är medarna 4 tum? Jag har en liknande mindre, behändig kälke, men den har bara 2-tumsmedar. Sjunker som en sten i lössnö. Såg i filmen "När Storskogen föll" att i Hälsingland körde de även stora timmerlass på kälkar som såg ut att ha de där smala medarna. Det är klart, är vägen hård så går väl det också.

Avatar Fallback

Re: Arbetshästar i skogen

Röjkvist  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#80607 Förr så vattnade man kälkspåren så att det blev is i spåren, då krävs inte så stror kraft att dra stora lass.
Fanns speciella vattenkälkar för att vattna spåren.

Avatar Fallback

Re: Arbetshästar i skogen

axwell  
#80617
Röjkvist skrev:Förr så vattnade man kälkspåren så att det blev is i spåren, då krävs inte så stror kraft att dra stora lass.
Fanns speciella vattenkälkar för att vattna spåren.


Ja fast på den tiden när man kunde kosta på sig att vattna basvägarna var det många timmerhästar igång inom området. Själv kan jag inte komma ihåg att det gjordes i Kalixälvens dalgång, trots att aptering och timmerhästar var det ständiga samtalsämnet när jag var barn. Det handlade inte sällan om den där nya hästen och alla åkommor som inte märktes före köpet.

Avatar Fallback

Re: Arbetshästar i skogen

hawk  
#83854 Vi har ett par norrbottenskälkar, föregångaren till doningarna som har betydligt mer stål och smide. Kälkarna har 4-tums medar och är låånga. Nästan bara trä och bara det nödvändiga i stål. Sjunker inte som en sten i lössnö men vill inte heller alltid hålla spår. Kör hem ved och timmer. Har även gjort en soffa som man stoppar på framkälken när man bra ska ut och köra upp spåren.

En nackdel är att man inte kan aptera kortare är 3 meter då bakkälken tuggar på framkälken. Praktiskt behöver man minst 3,5 meter långa stockar.

Hur korta stockar kan du lasta på dina doningar doktork?

P2071412.JPG

Avatar Fallback

Re: Arbetshästar i skogen

hawk  
#83855 Jo förresten, doktork (och andra) hur tänker och gör du nu när det är så djup och lössnö?

Hur kör du spår och hur långa sträckor har du?

Avatar Fallback

Re: Arbetshästar i skogen

doktorK  
#83858 Hej!
Vad är det för stam på din bruksnordis? Inte för att jag har koll på aveln, men ibland känner man igen ett hingstnamn.
Jag har också ett par norrbottenskälkar i trä, men kör ändå mest med den tyngre Älvsbydoningen. Om jag kortar bakkälken max blir det ca 2,70 mellan fram- och bakbanke. Så det stämmer rätt bra att minst 3-3,5 meter. Men apterar man kortare än 3 m, annat än för vissa toppbitar? De allra kortaste brukar jag slänga på efter att jag fått bottenvarvet, så trillar de inte igenom.
Gjorde min första You Tube-film om timmerkörning med häst. Inkluderar länken här, vet inte hur man "bäddar in" YT-spelaren i inlägget. Är nöjd med filmen som sådan men tyvärr är det så ynkliga små lass vi kör i filmen. Beror främst på att det är mycket snö, kallt och därför riktigt dåligt före. Sedan är min "mula" inte heller i toppform.


Avatar Fallback

Re: Arbetshästar i skogen

hawk  
#83866 Fin film!

När jag sågar virke själv brukar jag inte aptera längre än nödvändigt. Behövs en 240 cm fasadbräda apterar jag 250. (fast det brukar jag lasta på vagnen på barmark). Snålar med virket...

Ida heter hon som gör grovgörat.
P3210647.JPG

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).