Hellre omkörd och bortkommen än bortförd och omkommen.
molnia skrev:Hur ska man bygga den bästa luckan ner till ett vedinkast? klassiska källarluckor är enkel men kan bli tunga att öppna.
Hur skule det funka med en lucka som skjuts helt horsontellt? typ som vägverkets gamla grus och saltlager?Vardon skrev:Nästa bekymmer är att det skulle bli tvärnej att få bygga en stor praktisk inlastning utanför vardagsrumsfönstret...
Så planen är väl att kasta veden från säck / pall / skopa på en ränna ner genom källarfönstret.
Älskling jag har funderat på en sak, vad säger du, skulle det inte vara trevligt med en uteplats här utanför vardagsrummet? Hmm host med inlastning av harkel ved till pannrummet under Host harkel..
![]()
Zixten skrev:Jag har funderat en del på detta med, har precis som TS, 1,5 kubiksäckar som jag tömmer för hand och slänger ner genom ett fönster till pannrummet, och där nere staplar jag upp veden.
På hösten när jag fyller pannrummet får jag in typ 10 säckar om jag vill, sen när jag tömt och det är dags att fylla på så kör jag fram tre säckar och staplar på ena sidan för att ligga för tork, medans jag eldar på det som står på andra sidan....
Det är ett jäkla staplande....
Har funderat på om man skulle kunna skaffa typ postburar som man ställer direkt under fönstret och kastar direkt i, när buren är full är det bara att rulla iväg den till lämplig plats och rulla fram en ny bur.
Absolut bästa hade ju varit om man kunde ställa in hela säcken på pall och dra in med handtruck till pannan, men det blir svårt med källare...
Sen hade det ju varit smidigt om man bara kunde tippa ner veden i källaren, men jag har nog ingen riktigt bra ide på detta.
gnisten83 skrev:Nu vet jag inte hur mkt en cord är men de var inte så mycket ved ändå.
Men visst de värsta vedhamstrarna får ha en halv bangård utanför pannan o en bulldozer för att knuffa fram 🙃
gnisten83 skrev:Nu vet jag inte hur mkt en cord är men de var inte så mycket ved ändå.
Men visst de värsta vedhamstrarna får ha en halv bangård utanför pannan o en bulldozer för att knuffa fram 🙃