jannee skrev:Som Aplanta räknas även björk och Asp + flera andra, brukar ALDRIG vara några problem, framförallt när man markberett, kommer självföryngrat material i överflöd.
djkj skrev:Vi har lejt bort markberdning och plantering på 4,8 ha.
Där ska det planteras nu i vår, och där ska det ner tall, 2400 st. per ha.
Total kostnaden för detta blev 96000kr
Man kan tycka att det är mycket plant, men det är tyvärr bara att inse att det blir en stor andel
som blir viltbetat.
Planterar man tätt så ökar chansen att få upp en fint och okadat tallbestånd och på så sätt
betalar det sig på sikt.
stackenas skrev:Brukar landa på 15-20000kr/ha om du köper in hela tjänsten och tar en hyfsat förädlad planta. Om du redan nu vet att det är risk för frost, ta en planta som klarar detta 😊
Tips är att ta ditt målförband x 0,8 då det aldrig går att sätta 100% av ett hygge och man vill inte stå med massa plantor över.
Håller med Janne om att det inte är någon vits med att plantera för många, men man ska också ha i åtanke att lagkravet är minst 1500st/ha godkända plantor fem år efter att hygget är upptaget. Brukar vara en del avgångar trots dyra snybaggeskydd.
jannee skrev:Håller nu på med en sista röjning av plantering 2007, ser då att jag varit för generös när jag planterade.
Granen är nu knappt 10 meter hög och jag får säkert ta bort minst 20 % av stammarna, då gran.
Är eller blir s. k. enbitsträd vid kommande gallring.
Pratade samtidigt med en skördarförare som håller på med att avverka insektsangripna bestånd. Även hans uppfattning är att folk i gemen planterar alldeles för tätt, stammarna står för tätt vid 1:a gallring vilket också innebär att rotsystemet är för kompakt vilket gör att bestånden blir väldigt vindkänsliga efter gallringen.
Tall har ett något annorlunda rotsystem och hur man där bör göra är jag helt ovetande om.
Personligen tror jag vi slösar bort både tid och pengar genom att vi planterar för tätt, bättre att vara mer noggrann med röjningar.
jannee skrev:Som Aplanta räknas även björk och Asp + flera andra, brukar ALDRIG vara några problem, framförallt när man markberett, kommer självföryngrat material i överflöd.
jannee skrev:Efter vad jag förstått ska det vara minst 2 000 A plantor/ha efter/inom 5 år.
Markbereder man får man nästan med 100 % säkerhet 2 000 A plantor UTAN att plantera.
Själv sätter jag numera cirka 1 600 plant/ha, måste ändå röja bort massor av s.k. A plantor visserligen då björk men ändå.
Kommer även upp en hel del självföryngrad gran, märks framför allt efter några år.
Tall är jag osäker på men där bör man nog plantera uppåt 2 000/ha, kanske mer - har själv mycket dålig kunskap av tall och tallplanteringar.